Skip to main content

INTERVIEW

Μαίρη Κόντζογλου: «Αξίζει να ακολουθήσεις τον έρωτα ως την άκρη του πλανητικού συστήματος»

Με αφορμή την τριλογία της «Οι μεσημβρινοί της ζωής», η δημοφιλής συγγραφέας μιλάει στη Γωγώ Καρκάνη και στο AllYou.gr


Γωγώ Καρκάνη

Δύο γυναίκες άγνωστες μεταξύ τους βιώνουν παράλληλα, αλλά με διαφορετικό τρόπο, τις προσωπικές τους ιστορίες και τα παγκόσμια γεγονότα του πολυτάραχου 20ού αιώνα. Η Βασιλική, αρχοντοκόρη από τη Δυτική Μακεδονία, ζει μια παιδική ηλικία που σημαδεύεται από το θάνατο, τον πόλεμο και τις δύσκολες οικογενειακές σχέσεις. Η Ιλαρία, φτωχοκόριτσο από τη Σμύρνη, ακολουθεί την οικογένειά της στην Κωνσταντινούπολη και μετά στη Μυτιλήνη, όπου γίνεται μάρτυρας της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Το γαϊτανάκι της μοίρας μπλέκεται, οι δύο γυναίκες γνωρίζονται και διαπιστώνουν ότι οι οικογένειές τους είναι άρρηκτα δεμένες μεταξύ τους, με δεσμούς που έχουν παρασύρει και τις ίδιες σ’ ένα παιχνίδι αγάπης και θανάτου.

Η Βασιλική και η Ιλαρία είναι οι ηρωίδες της τριλογίας «Οι μεσημβρινοί της ζωής» («Άγνωστη χώρα», «Μεσονύκτιο», «Μεσουράνηση», και τα τρία εκδ. Μεταίχμιο) της Μαίρης Κόντζογλου. Με αφορμή την πρόσφατη επανακυκλοφορία των μυθιστορημάτων σε μορφή pocket, μιλήσαμε με τη συγγραφέα για την οικογένεια, την Ιστορία και φυσικά για τον έρωτα.

agnwsti_hwra.jpg

Πηγή έμπνευσής σας για την τριλογία «Οι μεσημβρινοί της ζωής» στάθηκαν οι δύο γιαγιάδες σας, η μία από την Πίνδο, η άλλη από τη Μικρασία όπως έχετε πει. Τι μας καθορίζει περισσότερο, η καταγωγή μας ή η διαδρομή μας στη ζωή;

«Μακάρι να ξέραμε… Ποιος μπορεί να απαντήσει αν η διαδρομή μας στη ζωή δεν επηρεάζεται από τις επιλογές κάποιων άλλων στο παρελθόν;

»Πιστεύω πως ο τόπος όπου κάποιος γεννιέται και μεγαλώνει είναι καθοριστικός παράγοντας. Και στη λέξη "τόπος" δεν δίνω μόνο γεωγραφική ερμηνεία, "τόπος" είναι και η οικογένεια και η εκάστοτε κοινωνία. Άλλος άνθρωπος είναι αυτός που γεννιέται κοντά στη θάλασσα, άλλος στα απομονωμένα βουνά. Αλλιώς είναι να μεγαλώνεις σε μια οικογένεια μουσικών και αλλιώς σε μια οικογένεια γεωργών. Γενικά μιλώντας βέβαια, εξαιρέσεις υπάρχουν πάντα.  

»Αυτά ήθελα να διερευνήσω, πώς είχαν επηρεάσει τις δυο γιαγιάδες μου οι τόσο διαφορετικοί τόποι όπου έζησαν, οι διαφορετικές κοινωνίες και οικογένειες, και πώς όλο αυτό επηρέασε εμένα. Γράφοντας έψαξα τα γονίδιά μου». 

Οι οικογενειακές αφηγήσεις περιορίζουν ή απελευθερώνουν τη φαντασία μας, όταν μιλάμε για τη συγγραφή ενός μυθιστορήματος;

«Την απελευθερώνουν ασφαλώς. Ούτε το 1% από τις 2.000 σελίδες (και λίγο παραπάνω) είναι πραγματικά γεγονότα. 

»Από μικρή άκουγα διηγήσεις και ιστορίες, είχα την τύχη να περάσω και τα καλοκαίρια της παιδικής μου ηλικίας κοντά στην κοινωνία των Βλάχων, να "ερεθιστώ" από τα έθιμα και τον τρόπο ζωής τους, είχα την τύχη ο παππούς μου (από την πλευρά της μητέρας μου) να έχει πολεμήσει στη Μικρασία με τον ελληνικό στρατό και να μου έχει αφηγηθεί πολεμικά γεγονότα που δεν τα είπε ποτέ στους εγγονούς του – τους ρώτησα όταν έγραφα τους "Μεσημβρινούς της ζωής". 

»Όλα αυτά με βοήθησαν να νιώσω καταρχάς τις διαφορές, να έχω “από πρώτο χέρι” αναμνήσεις ώστε να μπορέσω να τα συνθέσω όλα μαζί».

mesoniktio.jpg  
H προετοιμασία για τη συγγραφή ενός μυθιστορήματος συνοδεύεται από εκτενή έρευνα, ειδικά αν αυτό το βιβλίο πατά σε ιστορικά γεγονότα. Ποιο στάδιο της διαδικασίας σάς γοητεύει περισσότερο; Η έρευνα ή η συγγραφή; 

«Αγαπώ την Ιστορία, μου αρέσει να τη μελετώ. Στη διαδικασία της ιστορικής έρευνας μπήκα για τους "Μεσημβρινούς της ζωής", ενώ έκτοτε ασχολήθηκα συστηματικά με αυτήν και για τα "Παλιά ασήμια" και για τις "Μαγεμένες". 

»"Πωρώνομαι" με την έρευνα, είναι μια υπέροχη διαδικασία, όσο ψάχνεις τόσο βρίσκεις, βγαίνεις σε άγνωστα μονοπάτια, διαβάζεις χιλιάδες, εκατομμύρια πράγματα που δεν πρόκειται ποτέ να χρησιμοποιήσεις αλλά σου προσφέρουν τη χαρά της γνώσης, κι αυτό για μένα είναι πολύ σπουδαίο. 

»Στην έρευνα πρέπει να μάθεις όχι μόνο να ανακαλύπτεις, αλλά και πού να σταματάς, τι θα αξιοποιήσεις. Μου τυχαίνει να διαβάζω βιβλία και να υπάρχουν μέσα τόσο πολλά στοιχεία –ολοφάνερο πως δεν έγινε η παραμικρή αξιολόγηση– και είναι σαν να διαβάζεις τη Wikipedia. 

»H συγγραφή, από την άλλη, είναι μαγεία έτσι κι αλλιώς. Είσαι εσύ και ο κόσμος που δημιουργείς, είσαι ένας μικρός Πλάστης, έχεις ζωές και μοίρες στα χέρια σου, από εσένα εξαρτώνται όλα!

»Όταν γράφω δεν σκέφτομαι ποτέ το τελικό αποτέλεσμα. Γράφω ανταγωνιζόμενη τον εαυτό μου και αυτό είναι ωραίο, είναι ξεχωριστό, αγγίζεις τα άκρα σου, προσπαθείς να τα επεκτείνεις.

»Ο συνδυασμός έρευνας και συγγραφής με έχει γοητεύσει, είναι ένα παιχνίδι με τον εαυτό μου, με τις δυνάμεις μου, με την κρίση, τη φαντασία και τη λογική μου. Ε ναι, σαφώς η συγγραφή είναι η μεγαλύτερη απόλαυση, δεν το συζητώ». 

Τι είναι αυτό που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη, ιδιαίτερα σε μια τριλογία χιλιάδων λέξεων, κατά τη γνώμη σας;

«Πολλά πράγματα, η μυθιστορία ασφαλώς και ο τρόπος αφήγησης. 

»Η συγγραφή μιας τριλογίας είναι εξαιρετικά δύσκολη (για μένα). Πέρα από το γεγονός πως έχεις να διαχειριστείς τεράστιο υλικό, έχεις να ξεπεράσεις πολλά "εγγενή" προβλήματα. Το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας πρέπει να είναι καλύτερο από το πρώτο, πιο ενδιαφέρον εννοώ, ενώ το τρίτο μέρος πρέπει να είναι καλύτερο από τα άλλα δύο. Πρέπει το ενδιαφέρον του αναγνώστη να παραμένει αμείωτο και να του προσφέρεις συνέχεια πολλά και νέα ερεθίσματα. Πρέπει να έχεις εξαρχής μια μεγάλη ιστορία να διηγηθείς για να γράψεις τριλογία. Αν επιχειρήσεις να τραβήξεις, να "ξεχειλώσεις" μια σύντομη ιστορία, μοιραία θα υπάρχουν επαναλήψεις και ανιαρά σημεία για να γεμίσουν οι σελίδες». 

mesouranisi.jpg

Ποιο ρόλο μπορούν να διαδραματίσουν τα ιστορικά γεγονότα σε ένα μυθιστόρημα;

«Εξαρτάται. Σε ένα μυθιστόρημα εποχής τα ιστορικά γεγονότα επηρεάζουν τις ζωές των ηρώων, για παράδειγμα στους "Μεσημβρινούς της ζωής" που δεν είναι ιστορικό μυθιστόρημα αλλά μυθιστόρημα εποχής. Πιο συγκεκριμένα, η ζωή της Βασιλικής αλλάζει καταρχάς από τον Α’ Βαλκανικό πόλεμο όταν πεθαίνει η μητέρα της και από εκεί και πέρα η ζωή της διαγράφεται τελείως διαφορετικά από ό,τι φαινόταν πως θα είναι.  

»Στο αμιγώς ιστορικό μυθιστόρημα, όπως είναι η τριλογία "Τα παλιά ασήμια" και οι "Μαγεμένες", οι ήρωες σχεδιάζονται, ζουν και δρουν γύρω από το ιστορικό γεγονός, π.χ. την ανταλλαγή των πληθυσμών στα "Παλιά ασήμια" ή την αρπαγή του μνημείου "Στοά των Ειδώλων" στις "Μαγεμένες"». 

Αν θα έπρεπε να μεταφερθείτε στο παρελθόν, σε κάποιον τόπο και χρόνο όπου έχετε τοποθετήσει τους ήρωες των βιβλίων σας, πότε και πού θα θέλατε να ζείτε;

«Στην εποχή με την οποία ασχολούμαι τώρα, στο νέο βιβλίο που γράφω. Αλλά δεν μπορώ να την αποκαλύψω». 

Αξίζει να ακολουθήσουμε έναν παράφορο έρωτα στην άλλη άκρη του κόσμου, όπως έκανε η ηρωίδα σας η Βασιλική; 

«Τον έρωτα αξίζει να τον ακολουθήσεις και ως την άκρη του πλανητικού συστήματος». 


 

Διαβάστε επίσης

INTERVIEW

«Η μητέρα μου, και η αστείρευτη αγάπη της για τη ζωή, αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσής μου» Μαρία Κηλαηδόνη

Λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Gazarte, 18/2, η Μαρία Κηλαηδόνη μιλάει για τα σχέδιά της στην Αγγελική Λάλου και το allyou

INTERVIEW

«Η καλύτερη εποχή είναι εδώ και τώρα, κάτι που πάλευα χρόνια να καταλάβω στην πράξη» Λουίζα Σοφιανοπούλου

Λίγο πριν τραγουδήσει «Time of my life», η ταλαντούχα τραγουδίστρια Lou Is, ή αλλιώς Λουίζα Σοφιανοπούλου, μίλησε στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr 

INTERVIEW

«Με εμπνέει η μέση γυναίκα που παλεύει για το καλό των παιδιών της και των οικείων της. Η γυναίκα αγωνίστρια της ζωής» Φωτεινή Δάρρα

Λίγο πριν τις νέες της εμφανίσεις στο Half Note, η εξαιρετική Φωτεινή Δάρρα σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Παρασκευής 29 Μαρτίου

Μην αποφύγετε να βρείτε τη λύση σε κάτι που σας βασανίζει, όσο και αν φοβάστε μήπως πληγωθείτε

BLOGS

Η Beyoncé αποκαλύπτει την tracklist του νέου της δίσκου, Cowboy Carter

Ο οποίος θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ένα cover του “Jolene” της Dolly Parton, αλλά και συμμετοχή του θρύλου της country, Willie Nelson

VIRAL

Το teaser trailer της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου Kinds Of Kindness είναι εδώ

Στο Ιστορίες Καλοσύνης πρωταγωνιστεί η άρτι βραβευθείσα με Όσκαρ Emma Stone, ενώ το σενάριο της ταινίας συνυπογράφει το δίδυμο Γιώργος Λάνθιμος-Ευθύμης Φιλίππου.