Skip to main content

INTERVIEW

Γιάννης Μαρκετάκης- Στρατής Βογιατζής: «Η διαφορετικότητα είναι η αρχή των πάντων»

Η Αλεξάνδρα Παπαδάκη συνάντησε τον top makeup artist και τον γνωστό δημιουργό κοσμημάτων και με αφορμή τη σειρά δακτυλιδιών CRANEO by Marketakis – Stratis μίλησαν για θάνατο, ζωή και δημιουργία.



Είναι από αυτές τις συνεντεύξεις που δεν μπορείς να είσαι αντικειμενικός- και δεν θες. Γιατί γνωρίζεις τον άνθρωπο, τον αγαπάς, τον θαυμάζεις. Και όσο περνούν τα χρόνια εκείνος δικαιώνει την αυξανόμενη δυναμική της αδυναμίας σου. Τον Γιάννη Μαρκετάκη τον ξέρω πολλά χρόνια -δεν θα ήθελε να πω πόσα- και τον θεωρώ Καλλιτέχνη και Αληθινό. Η καλλιτεχνική του συνάντηση με τον γνωστό δημιουργό κοσμημάτων Στρατή Βογιατζή και η δημιουργία μιας unique συλλογής δακτυλιδιών μας οδήγησε σε μια απολαυστική κουβέντα για τρεις, με χιούμορ, φιλοσοφική διάθεση και πάθος για τη ζωή.         

Γιάννη, πριν από οτιδήποτε άλλο, πες μου. Αυτά τα χέρια τα έχεις ασφαλισμένα;

Αλεξάνδρα μου, σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια όμως το θέμα δεν είναι τι φτιάχνουν τα χέρια. Τα χέρια είναι τα εργαλεία που υλοποιούν τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τα πάθη και το όραμα της ψυχής μου. Απλά τυχαίνει τα χέρια μου να είναι επιδέξια (φυσικά και δεν τα έχω ασφαλίσει).

Έχω την εντύπωση ότι εσείς οι δύο συναντηθήκατε στο ανήλιαγο υπόγειο ενός στοιχειωμένου μεσαιωνικού κάστρου- δίπλα, μια τάφρος με κροκόδειλους- πάνω σε έναν χορεύει ο Γιώργος Μαζωνάκης. Αλήθεια, πώς συναντηθήκατε/ γνωριστήκατε;

Γ: Κοντά έπεσες, Αλεξάνδρα μου! Συναντηθήκαμε στο Κάστρο του Πρίγκιπα Βλαντ του 3ου όπου είχα πάει να του διορθώσω το makeup γιατί ήταν λίγο χλωμός και συνάντησα εκεί τον Στρατή να του παίρνει μέτρα για καινούρια δαχτυλίδια. Ήταν πανσέληνος και ο Πρίγκιπας Βλαντ άκουγε Γιώργο Μαζωνάκη στα «Φεγγάρια Δακτυλίδια».
Σ: Μην τον ακούτε, δεν ξέρει τι λέει! Συναντηθήκαμε στον αριθμό 54 της οδού Θήρας στην Κυψέλη σε ένα νεογοτθικό στοιχειωμένο κάστρο... Εκεί εγώ έσφαζα τον έναν κροκόδειλο να τον κάνω θυσία και ο Γιάννης έτρωγε τον άλλον ζωντανό και τραγουδούσαμε το «Δεν είμαι Άγιος μα ούτε και θνητός» μαζί με τον Μαζώ (χαχαχα).

Δημιουργικοί, φουλ. Εκκεντρικοί, σίγουρα. Γκοθ, οπωσδήποτε. Μικρή εμμονή με τις κορώνες, τσεκ. Celebritoλάβερς, both. Έχετε νομίζω πολλά κοινά στοιχεία. Πού διαφωνείτε;

Γ: Σίγουρα διαφωνούμε σε πολλά με τον Στρατή διότι είμαστε κι οι δύο καλλιτέχνες. Όμως τα κοινά μας χαρακτηριστικά, που είναι όλα αυτά που είπες, καθώς και ο στόχος μας να δημιουργήσουμε κάτι όμορφο από κοινού μάς έφερε εδώ με αυτή την καταπληκτική σειρά CRANEO by Marketakis – Stratis η οποία περιέχει κομμάτια κι από τους δυο μας.
Σ: Πολλά κοινά στοιχεία όσον αφορά στον τρόπο έκφρασης - ναι, καλλιτεχνικής οπτικής – ναι, μας αρέσει να ιντριγκάρουμε τον κόσμο και να του διεγείρουμε τη φαντασία. Την ίδια περίοδο, να φανταστείτε, εγώ σχεδίαζα τη συλλογή Crowns by Stratis και εκείνος έκανε το περίφημο Kingdom of Βeauty. Από εκεί και πέρα τι άλλο να πω για το αν ταιριάζουν τα «χνώτα» μας, τουλάχιστον καλλιτεχνικά. Διαφωνούμε ωστόσο, σε αρκετά σημεία. Το πιο βασικό; Εγώ είμαι πολύ αυστηρός με τους ανθρώπους και ίσως θα έλεγα αρκετά πιο αυταρχικός, σε σχέση με τον Γιάννη που είναι πολύ πιο open minded και πιο "δημοκράτης". Χαχαχα, να, το είπα! 

craneo_mesa.jpg

CRANEO, κρανία, και ο ρόλος τους στην Τέχνη τεράστιος. Υπήρξε κάποιος καλλιτέχνης που σας ενέπνευσε; 

Γ: Το κρανίο για μένα είναι μια μορφή τέχνης. Μ’ αρέσει η δυναμική που έχει το οστό που κάποτε ήταν ζωντανό και παρόλο που δεν υπάρχει πια ζωή σ’ αυτό, μου δίνει την ενέργεια για μελέτη. Και μην ξεχνάμε, είναι αυτό που καθορίζει τη μορφή κάθε ζώντος οργανισμού. Φιλοξενεί αυτή την πολυμηχανή που ονομάζεται εγκέφαλος.
Σ: Προσωπικά με ενέπνευσε η ρήση του Πλάτωνα «Φιλοσοφία εστί μελέτη θανάτου», που σημαίνει ότι για να φιλοσοφήσει αληθινά κανείς, πρέπει να «μελετά» διαρκώς το φαινόμενο του θανάτου. 

Μιλήστε μας για τη σειρά CRANEO. Σε ποια εποχή βασίζεται, ποια η φιλοσοφία της, πόσο καιρό διήρκησε η δημιουργία της από το πρώτο σχέδιο μέχρι το πρώτο δακτυλίδι...

Γ: Εγώ έτσι κι αλλιώς είμαι συλλέκτης πολλών αντικειμένων από κρανία και κέρατα. Έτσι προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσω μια συλλογή με τον Στρατή από 7 δακτυλίδια με κρανία κι ένα με κέρατα ζώων και όχι από ανθρώπινα κρανία που βλέπουμε συνήθως στα κοσμήματα. Η συλλογή αποτελείται από 7 δαχτυλίδια με κρανία αντιλόπης, ρινόκερου, μπαμπουίνου, αετού, κορακιού, κριαριού, αρκούδας και ένα κέρατο αντιλόπης.
Σ: Η δημιουργία κρανίων και η ενσωμάτωσή τους στις ζωές μας, θέλοντας και μη, βοηθάει στη συμφιλίωση του καθενός μας ξεχωριστά με τον θάνατο. Για να ζήσει, λοιπόν, κανείς μια αυθεντική ζωή, αυτό που χρειάζεται είναι η αποφασιστική αντιμετώπιση του δικού του θανάτου. Τα κρανία, ως σύμβολα θανάτου, συμβάλλουν στη συμφιλίωση του καθενός μας με τον επικείμενο θάνατό του, αλλά και τον θάνατο των πάντων γύρω του. Η υλοποίηση της συλλογής μας με τον Γιάννη ήταν μια χρονοβόρα διαδικασία. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός κοσμήματος από το μηδέν απαιτούν πολύ χρόνο και εξειδίκευση. Είμαστε και οι δύο τελειομανείς, οπότε για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα χρειαστήκαμε κάποιους μήνες.  

Καθώς και οι δύο έχετε καλή σχέση με τη showbiz, εγχώρια και μη, πολλοί επώνυμοι φοράνε τα δακτυλίδια σας. Ποιο είναι το προφίλ του ανθρώπου που θα τα φορέσει και θα τα υποστηρίξει με την ιδιοσυγκρασία και τον τρόπο ζωής του; 

Γ: Τα δακτυλίδια είναι πολύ ιδιαίτερα και τολμηρά, άρα απαιτούν ένα ιδιαίτερο lifestyle και αντίστοιχη ιδιοσυγκρασία απ᾽αυτούς που τα φοράνε. 
Σ: Θεωρώ ότι τα κοσμήματα αυτής της συλλογής μπορούν να φορεθούν από έναν πολύ κλασικό τύπο με κουστούμι ή μια κυρία με ένα πολύ φίνο μακρύ φόρεμα, μέχρι και από γκόθικ μεταλάδες. Οι λουστρέ επιφάνειες στα κοσμήματα προσδίδουν κλας και καθαρότητα, αλλά μιας και πρόκειται για νεκροκεφαλές ζώων μπορούν να φορεθούν κι από πιο εκκεντρικούς ανθρώπους κάθε ηλικίας.

craneo1_mesa.jpg

Δημιουργήσατε μια εκπληκτική καμπάνια με εξαιρετικούς συνεργάτες. Γιάννη, εσύ έχεις το art direction. Πώς εμπνεύστηκες το κόνσεπτ;

Γ: Καταρχάς να ξεκινήσω με τους συνεργάτες, που είναι και φίλοι μου πάρα πολλά χρόνια. Σ΄ αυτούς οφείλεται το εξαιρετικό αποτέλεσμα διότι υλοποίησαν όσα είχα σκεφθεί και φανταστεί. Φωτογράφησε ο Παναγιώτης Ασσωνίτης, στενός συνεργάτης μου τα τελευταία χρόνια και στη σχολή, το καταπληκτικό styling δημιούργησε ο Γιώργος Σεγρεδάκης, στο μακιγιάζ και τα μαλλιά δουλέψαμε ομαδικά εγώ, ο Γιώργος Φυτάς και η Άννα Ρούσσου και φυσικά, μας έκαναν την τιμή να συμμετάσχουν τα super models Δημήτρης Αλεξάνδρου και Αναστασία Περράκη. Το κόνσεπτ χωρίζεται σε τρία μέρη: Το πρώτο αφορά στα δακτυλίδια με τα κέρατα και τα κριάρια κι έχει να κάνει με τον άντρα γητευτή που δαμάζει την άγρια φύση της γυναίκας. Το δεύτερο αφορά στα πουλιά και είναι εμπνευσμένο από το φεστιβάλ Burning Man που γίνεται στη Νεβάδα. Το τρίτο αφορά στις ατομικές λήψεις του Δημήτρη και της Αναστασίας κι έχουν σχέση με τη μοναξιά- εκείνη ως Εύα στον Παράδεισο κι εκείνος ως μοναχικός Ινδιάνος.

Θυμάμαι το βιβλίο σου «Kingdom of Beauty», πόση αίσθηση είχε προκαλέσει. Μήπως σκοπεύεις να επαναλάβεις κάτι παρόμοιο τώρα με τη συλλογή CRANEO;

Γ: Όταν δημιουργείς κάτι, δεν μπορείς να προβλέψεις τι θα ακολουθήσει. Φυσικά και εύχομαι να ακολουθήσει την ίδια πορεία με το Kingdom of Beauty.

Γιάννη, τι σου λένε οι μαθήτριές σου στο make up lab για τη συλλογή; 

Γ: Οι μαθήτριές μου εντυπωσιάστηκαν από αυτή τη συλλογή τόσο ως κόσμημα όσο και από το δημιουργικό αποτέλεσμα της καμπάνιας. Έτσι κι αλλιώς οι μαθήτριές μου με επιλέγουν για τη δημιουργικότητά μου αυτή. 

Γιάννη, τι σχέση έχουν οι αγιογραφίες και τα κρανία του Αγίου Όρους με αυτά εδώ τα κοσμήματα; Κάνε μας τη σύνδεση, αν υπάρχει.

Γ: Η αγιογραφία, τα μοναστήρια, τα κάστρα και οι εικόνες που έχω αποκομίσει από το Άγιο Όρος είναι κομμάτια της ζωής και της πορείας μου, και είναι λογικό να έχουν επηρεάσει τη δημιουργικότητά μου γενικότερα.

craneo2_mesa.jpg

Στρατή, τι θα έλεγε ο παππούς σου εάν έβλεπε τις δημιουργίες σου;

Σ: Ο παππούς μου, κοσμηματοπώλης και ωρολογοποιός από τη δεκαετία του 1950, πρόλαβε κάποια από τα σχέδια μου. Ήταν ένας άνθρωπος κομψός και πάντα καλοντυμένος. Όταν είδε τα σχέδιά μου, μου είπε: "Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω τι είναι μόδα σήμερα, αλλά μπορώ να σου πω με βεβαιότητα ότι αυτό που αποτυπώνεις στα σχέδιά σου έχει το πάθος που έχουν τα μάτια σου όταν μιλάς για τα άσχημα ή τα όμορφα συμβάντα που βλέπεις γύρω σου". 

Σας δίνω μια χρονοκάψουλα. Ταξιδέψτε. Βρείτε το πρόσωπο που θα θέλατε ιδανικά να φοράει τα CRANEO, στο παρελθόν ή στο μέλλον. 

Γ: Θα σας πάω στα δύο άκρα. Θα μπορούσε να τα φοράει η Αικατερίνη της Ρωσίας, η γνωστή Τσαρίνα, ως γυναίκα με ελεύθερο ταμπεραμέντο και ελεύθερη σεξουαλική έκφραση ή η Ελισάβετ η Α´, η πέμπτη και τελευταία μονάρχης των Τυδώρ που σφραγίστηκε με όρκο θανάτου να μείνει «άμωμος».
Σ: Ο Μέγας Αλέξανδρος, φυσικά, ο μεγαλύτερος για μένα σούπερ σταρ - ήρωας όλων των εποχών, ο οποίος απεικονίζεται μάλιστα και με κέρατα και τον αποκαλούν και Δικέρατο.

Νομίζω ότι αρέσει και στους δύο να τολμάτε το διαφορετικό, κάποιες φορές με μια ευαίσθητη κοινωνική χροιά. Γιάννη, εσύ με τα ακραία κόνσεπτ των μαθητών της σχολής σου, Στρατή εσύ με τις σειρές των κοσμημάτων σου. Πόσο εκφράζει η διαφορετικότητα την προσωπική σας κοσμοθεωρία; 

Γ: Μου αρέσει να ασχολούμαι με θέματα που αγγίζουν ευαίσθητα κοινωνικά φαινόμενα που αφορούν στη διαφορετικότητα ή που απασχολούν πολιτικά ή κοινωνικά τον κόσμο. Π.χ. στη σχολή έχουμε ασχοληθεί σε επίπεδο εξετάσεων με φωτογραφήσεις που έχουν να κάνουν με την κακοποίηση των γυναικών, την οικογενειακή βία, τη διαφορετικότητα. Άρα και η συλλογή μας δεν θα μπορούσε να είναι στα όρια του καθημερινού.
Σ: Η διαφορετικότητα είναι η αρχή των πάντων, η νέα προσέγγιση, οι νέες φιλοσοφικές αναζητήσεις. Το διαφορετικό είναι το νέο, το καινούργιο. Είναι το αύριο.

Γιάννη, είσαι ένας από τους top makeup artists. Σε ενοχλεί να δώσεις μια συνέντευξη στην οποία δεν θα μας λες ποια είναι τα f/w trends;

Γ: Φυσικά και όχι διότι από την αρχή της καριέρας μου δεν ασχολούμαι μόνο με το μακιγιάζ αλλά με την τέχνη και τη ζωγραφική γενικότερα. Εξού και οι αγιογραφίες, το βιβλίο μου Kingdom of Beauty και τώρα η συλλογή CRANEO.  

craneo3_mesa.jpg

Τελικά, τα πιο σκληρά αγόρια, οι σκοτεινοί ιππότες, είναι και τα πιο ευαίσθητα; Κρύβεται κάτι τρυφερό πίσω από τα τατού και τις νεκροκεφαλές ή είναι δική μου φαντασίωση;

Γ: Η εμφάνιση δεν έχει να κάνει με τον εσωτερικό κόσμο του καθένα μας. Το να είσαι καλλιτέχνης έτσι κι αλλιώς κρύβει πολλά συναισθήματα και ευαισθησίες. Απλά, πολλές φορές η εμφάνιση λειτουργεί σαν άμαξα, σαν στολή, σαν πανοπλία σ’ έναν κόσμο που δεν μπορεί ούτως ή άλλως να καταλάβει τα συναισθήματά σου.
Σ: Υπάρχει μια θεωρία που λέει ότι όσο αγαπάς τόσο μισείς, όσο είσαι καλός, τόσο και κακός. Οι "ζυγισμένοι" άνθρωποι, όπως τους αποκαλώ, έχουν επιτύχει την τέλεια ισορροπία μεταξύ των σκοτεινών και των φωτεινών τους κομματιών και φυσικά τους θαυμάζω γι' αυτό. Αλλά ας μην κρυβόμαστε, οι άνθρωποι που εκφράζονται καλλιτεχνικά είναι ανήσυχοι και συχνά ακραίοι. Γι' αυτό κατ' εμέ, οι "ζυγισμένοι" άνθρωποι δεν μπορούν να δώσουν τέχνη, τους λείπει η έκρηξη, η τρέλα. Ο Γιάννης σίγουρα δεν είναι "ζυγισμένος" - φαίνεται ακόμη και από την όψη του ότι είναι ένας πολύ ιδιαίτερος άνθρωπος, ένας καλλιτέχνης. Εγώ ίσως είμαι ένας "ζυγισμένος" με κάποια δημιουργικά ξεσπάσματα. 

Ποιο κόνσπετ είναι το ιερό δισκοπότηρο για σας;  

Γ: Δεν έχει έρθει ακόμη η ώρα να το υλοποιήσω, όμως το έχω ονειρευτεί και το έχω δομημένο στη σκέψη μου- απλά δεν μπορώ να σας το αποκαλύψω. 
Σ: Δεν το έχω ολοκληρώσει ακόμα, αλλά έχει θέμα την Αρχαία Ελλάδα. Αυτό το κόνσεπτ θεωρώ δεν θα μπορέσω άμεσα να το υλοποιήσω. Έχει μαγάλη βαρύτητα για μένα και δεν μπορώ έτσι απλά να παρουσιάσω 10 σχέδια. Έχει πολύ διάβασμα,  πολύ ψάξιμο και μια πολύ ιδιαίτερη προσέγγιση.

Διαβάστε επίσης

INTERVIEW

«Η μητέρα μου, και η αστείρευτη αγάπη της για τη ζωή, αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσής μου» Μαρία Κηλαηδόνη

Λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Gazarte, 18/2, η Μαρία Κηλαηδόνη μιλάει για τα σχέδιά της στην Αγγελική Λάλου και το allyou

INTERVIEW

«Η καλύτερη εποχή είναι εδώ και τώρα, κάτι που πάλευα χρόνια να καταλάβω στην πράξη» Λουίζα Σοφιανοπούλου

Λίγο πριν τραγουδήσει «Time of my life», η ταλαντούχα τραγουδίστρια Lou Is, ή αλλιώς Λουίζα Σοφιανοπούλου, μίλησε στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr 

INTERVIEW

«Με εμπνέει η μέση γυναίκα που παλεύει για το καλό των παιδιών της και των οικείων της. Η γυναίκα αγωνίστρια της ζωής» Φωτεινή Δάρρα

Λίγο πριν τις νέες της εμφανίσεις στο Half Note, η εξαιρετική Φωτεινή Δάρρα σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr

Προτεινόμενα

CELEBS

Πέθανε διάσημη TikToker – Ήταν μόλις 29 ετών

Ήταν πρωταγωνίστρια στη σειρά Club Rat

ΠΡΟΤΑΣΗ ΗΜΕΡΑΣ

«Να ονειρεύομαι το αδύνατο, αυτή είναι η επιδίωξή μου» Μιγκέλ ντε Θερβάντες

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, θυμόμαστε τον μπαμπά του πιο ονειροπόλου ήρωα, που πέθανε στις 23 Απριλίου 1616

CELEBS

Στέφανος Κορκολής: «Δεν ξεπέρασα τον καρκίνο, ακόμα έχω κι ακόμα το παλεύω»

Όσα αποκάλυψε ο γνωστός μουσικοσυνθέτης σε νέα του συνέντευξη