Skip to main content

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Φράνσις Μακντόρμαντ : Εκτυφλωτική εκ των έσω

Κορυφαία ηθοποιός, αντι-στάρ και οπαδός των τρισδιάστατων ηρωίδων.  


Μαρίνα Τσικλητήρα

Κάποτε την αποκάλεσαν «το πιο κουλ κορίτσι του κινηματογράφου». Σήμερα, η Φράνσις Μακ Ντόρμαντ εξακολουθεί να είναι κουλ και να μη μοιάζει με καμία άλλη πρωταγωνίστρια του Χόλιγουντ. Η επιδερμίδα της δεν γυαλίζει εκτυφλωτικά, το βάδισμά της δεν ξεχειλίζει από θηλυκότητα. Θυσιάζει αβίαστα την κλασική, πλην συχνά ασφυκτική κομψότητα της υψηλής ραπτικής για χάρη της άνεσης, βάφει τα μαλλιά και το πρόσωπό της μόνο όταν οι ρόλοι της το απαιτούν και δεν καταφεύγει σε νυστέρια και ενέσιμα για να «κλέψει» από τα 61 της χρόνια. Οι ηρωίδες της δεν θυμίζουν καμία γυναίκα της διπλανής πόρτας, καμία σταρ της διπλανής πρεμιέρας. Δεν συμπαθεί ούτε τις κοσμικές εκδηλώσεις ούτε τις συνεντεύξεις. «Δεν είμαι ηθοποιός επειδή θέλω να με φωτογραφίζουν», είπε πρόσφατα. «Είμαι ηθοποιός επειδή θέλω να είμαι κομμάτι της ανθρώπινης επικοινωνίας».

Για χάρη αυτής της επικοινωνίας, με το που βρέθηκε στη σκηνή της φετινής τελετής των Όσκαρ για να παραλάβει το δεύτερο αγαλματίδιο της καριέρας της για την ταινία «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» (ένα ακόμα από τα κινηματογραφικά διαμάντια που προβάλλει και φέτος η Nova), η Φράνσις Μακντόρμαντ αποφάσισε να μοιραστεί μια στιγμή που, θεωρητικά, ήταν ολόδική της με όλες τις κυρίες του Χόλιγουντ που βρίσκονταν στην αίθουσα: τις σήκωσε όρθιες, ηθοποιούς, σεναριογράφους, μοντέρ και σκηνοθέτριες, προσκαλώντας τον πλανήτη να τις κοιτάξει όπως τους πρέπει, να τις τιμήσει για την προσφορά τους και να τους δώσει τις ευκαιρίες που δικαιούνται. 

fransis_keimeno1.jpg
«Three Billboards Outside Ebbing, Missouri»

Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι το #me too ήταν η ιδανική αφορμή γι΄αυτήν την ενθουσιώδη, επαναστατική στιγμή. Αλλά όχι στην περίπτωση της ΜακΝτόρμαντ, που πιθανότατα όλα αυτά τα είχε στο μυαλό της από τη μέρα που ξεκίνησε τη διαδρομή της στα πλατό. Αν το καλοσκεφτείς, η Φράνσις -Λουιζ Μακντόρμαντ είναι μια επανάσταση από μόνη της.

Γεννημένη το 1957 στο Ιλινόι, υιοθετήθηκε από έναν ιερέα πριν συμπληρώσει τα δύο. Πέρασε τα παιδικά της χρόνια σε διάφορες πόλεις της αμερικανικής Δύσης και ανακάλυψε την κλίση της όταν έπαιξε σε κάποια σχολική παράσταση. 
Η πρώτη κινηματογραφική της εμφάνιση ήταν στο «Μόνο αίμα» των αδελφών Κοέν, το 1984. Υποδύθηκε τη νεαρή Τεξανή Άμπι, που έγινε στόχος του ιδιοκτήτη σαλούν άντρα της. Οι σκηνοθέτες ήταν άγνωστοι όσο και η ηθοποιός τους, όμως στα επόμενα χρόνια συνδέθηκαν με αρκετούς από τους ωραίους ρόλους της, ενώ με τον έναν από τα αδέλφια, τον Τζόελ, έχει ενώσει και τη ζωή της μέχρι σήμερα. Εκτός από το «Μόνο Αίμα», οι τρεις τους συνεργάστηκαν στα φιλμ «Αριζόνα Τζούνιορ», «Πέρασμα του Μίλερ» και «Μπάρτον Φινκ» (όπου το όνομά της δεν υπάρχει στα credits),  «Ο άνθρωπος που δεν ήταν εκεί», «Καυτό απόρηττο», «Χαίρε, Καίσαρ!», ενώ η αλλόκοτα χαρωπή έγκυος αστυνομικός που της χάρισε το πρώτο της Όσκαρ για το «Φάργκο» (1996) περιλαμβάνεται σε όλες τις έγκυρες λίστες με τους πιο αξέχαστους γυναικείους ρόλους στο σινεμά.

fransis_keimeno.jpg
«Fargo»

Η σχέση της με τους ανατρεπτικούς Κοέν ήταν σοφή επιλογή ή σημαντική εύνοια της τύχης για μία ηθοποιό με την οποία το παραδοσιακό Χόλιγουντ ένιωθε συχνά αμήχανο. ‘Οπως επισήμανε και η ίδια, «ήμουν πολύ μεγάλη, πολύ νέα, πολύ παχιά, πολύ αδύνατη, πολύ ψηλή, πολύ κοντή, πολύ ξανθιά, πολύ μελαγχρινή». Για χρόνια, οι casting directors δυσκολεύονταν να κατατάξουν κάπου το στεγνό, αυστηρό, ανδρόγυνο πρόσωπό της. Τα σχόλιά τους άφησαν ίχνη επάνω της -αντιπαθεί βαθιά τους ολόσωμους καθρέφτες και αποφεύγει όσο μπορεί τον φωτογραφικό φακό - όμως, ταυτόχρονα, τη βοήθησαν να νικήσει τη ματαιοδοξία εν τη γενέσει της, να αδιαφορήσει για την επιφάνεια και να αναζητήσει την ουσία μέσα της. Η σιγουριά και ο αυτοσεβασμός της Μακντόρμαντ αντανακλώνται σε όλες τις ηρωίδες της, οι οποίες, ακόμα και αν κινούνται στο περιθώριο της βασικής πλοκής, μαγνητίζουν τα περισσότερα βλέμματα, δίνουν την αίσθηση ότι καταλαμβάνουν πιο πολύ χρόνο στην ταινία από τον πραγματικό και, τελικά, μένουν ανεξίτηλες στη μνήμη. «Είμαι character actress», αυτοπροσδιορίζεται αλλά τονίζει ότι η κάθε μία από τις γυναίκες που ερμηνεύει είναι τριών διαστάσεων.

Φυσικά, δεν έμεινε μόνο στις ταινίες των Κοέν. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ πολλών άλλων, με τον Κεν Λόουτς, τον Ρόμπερτ Όλτμαν και τον Σαμ Ράιμι. Κέρδισε υποψηφιότητα Όσκαρ Β΄Γυναικείου για το ρόλο μιας υποταγμένης γυναίκας που αποφασίζει να καταγγείλει τον ρατσιστή άντρα της στο «Ο Μισισσιπής  καίγεται» του Άλαν Πάρκερ, αλλά και για το πορτραίτο της πιεστικής μητέρας του πρωταγωνιστή στο «Σχεδόν διάσημοι» του Κάμερον Κρόου. Υποδύθηκε την ώριμη ηδονίστρια στο δράμα «Μικρές απιστίες» της Λίσα Τσολοντένκο και προτάθηκε ξανά για Β΄ Γυναικείο για το ρόλο της βαριά άρρωστης οδηγού φορτηγού στο φεμινιστικό δράμα της Νίκι Κάρο «Άνιση μάχη». Τώρα, στην ταινία «Τρεις Πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» του Μάρτιν Μακντόνα, υποδύεται μια μητέρα που αποφασίζει να αναλάβει δράση, όταν ο βιασμός και η δολοφονία της κόρης της δεν εξιχνιάζονται από τις αρχές. Ο συμπρωταγωνιστής της Σαμ Ρόκγουελ κέρδισε επίσης Όσκαρ (Β΄Ανδρικού), ενώ το φιλμ ήταν υποψήφιο συνολικά για 7, μεταξύ των οποίων και Καλύτερης Ταινίας. Οι «Τρεις Πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» είναι μία από τις πολλές βραβευμένες ταινίες που προβάλλει η Nova σε A' τηλεοπτική προβολή, μαζί με τις διάσημες σειρές, τα συναρπαστικά ντοκιμαντέρ και τα αξιόλογα παιδικά προγράμματα που ψυχαγωγούν ολόκληρη την οικογένεια.

Three Billboards2.jpg
«Three Billboards Outside Ebbing, Missouri»

Η Φράνσις Μακντόρμαντ, δεν είναι μόνο τα Όσκαρ και οι βραβεύσεις των Ενώσεων Κριτικών. Εκτός από τον κινηματογράφο,  έχει διακριθεί και στα θεατρικά βραβεία Τόνι και στα τηλεοπτικά Έμμυ. Με ό,τι και αν ασχοληθεί, οπουδήποτε και αν εμφανιστεί, είναι αδύνατον να περάσει απαρατήρητη. «Το πρόσωπό μου είναι λαστιχένιο», εξηγεί, θυμίζοντας ότι θεωρεί τις αισθητικές επεμβάσεις στις οποίες καταφεύγουν σχεδόν όλοι οι συνάδελφοί της, απαράδεκτες. «Πάντα με εξυπηρετούσε ωραιότατα και με βοηθάει ακόμα περισσότερο τώρα που μεγαλώνω, επειδή ολόκληρος ο χάρτης της διαδρομής μου είναι χαραγμένος επάνω του και μπορώ να τον χρησιμοποιώ όπως επιθυμώ».
Παρόλο που απέχει ανακουφιστικά από τα στερεότυπα, μία κλισέ παρομοίωση την περιγράφει τέλεια: η Φράνσις ωριμάζει σαν το παλιό, καλό κρασί. Το ξέρουμε εμείς, το ξέρει το Χόλιγουντ και, φυσικά, το ξέρει και η ίδια.

Διαβάστε επίσης

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Ο αετός της χαράς!

Ένα παραμύθι για τον χαρταετό... Καλή Καθαρά Δευτέρα!

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Το θέατρο είναι σαν την ορειβασία. Ποτέ δεν ξέρεις αν θα πέσεις ή θα φτάσεις στην κορυφή» Isabelle Huppert

Στα 71 της, η Isabelle Huppert συνεχίζει να παραδίδει μαθήματα σοφίας, γοητείας και υποκριτικής

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου: όλες οι πολύτιμες συμβουλές για να κοιμάσαι καλά

Όλα τα super tips για να κοιμάσαι σαν πουλάκι και να ξυπνάς με ενέργεια

Προτεινόμενα

CELEBS

Μαρίνα Πατούλη: Η αποκάλυψη για την προσωπική ζωή κι η σχέση με τον γιο της

Αποκάλυψε ποια ήταν η χειρότερή της περίοδος

ΣΧΕΣΕΙΣ

3 ισχυρά μυστικά για μια λειτουργική και ικανοποιητική σχέση

Πώς να ερωτευτείς με θεμέλια που θα έχουν διάρκεια

CELEBS

Μαρίνα Σάττι - Η απάντηση για το: «Είχατε και στο χωριό σας ρεγκετόν»

Ευχαρίστησε τις τηλεοπτικές εκπομπές που προβάλλουν τη δουλειά της