Skip to main content

ΠΑΙΔΙ

Το παιδί σου είναι πρωτάκι; ΑΥΤΑ πρέπει να προσέξεις

Μετά το νηπιαγωγείο, τι;



Το παιδί μόλις τελείωσε το νηπιαγωγείο! Μια πολύ σημαντική χρονιά για την γενικότερη γνωστική, ψυχική, συναισθηματική και κοινωνική του ανάπτυξη έφτασε στο τέλος, το πρώτο βήμα της εκπαιδευτικής πορείας που ανοίγεται μπροστά του έγινε.

Το να μιλήσουμε για τη μετάβαση, για οποιαδήποτε μετάβαση στη ζωή ενός ανθρώπου πρέπει πάντα να ξεκινάμε από το να αξιολογήσουμε αυτό που έγινε, αυτό που κατορθώθηκε. Όταν μάλιστα έχουμε στόχο να ενθαρρύνουμε το επόμενο βήμα, η όποια αξιολόγηση πρέπει να εστιάζει στο θετικό. Στην περίπτωση ενός παιδιού που ετοιμάζεται για την Α’ δημοτικού, είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να ενισχύσετε θετικά όλα τα σημαντικά κατορθώματα του στη χρονιά που πέρασε, στο νηπιαγωγείο, και να το βοηθήσετε να κατανοήσει και νιώσει ότι αυτά βρίσκονται σε μια συνέχεια για την επόμενη φάση.

Άλλωστε, το παιδί με την είσοδο του στο νηπιαγωγείο -στην περίπτωση που πήγε και παιδικό σταθμό ακόμη νωρίτερα/ περισσότερο- έχει ήδη κατακτήσει το να μπορεί να απομακρύνεται από την σπιτική/ οικογενειακή θαλπωρή και έχει ήδη μπει στον πρώτο χώρο της επίσημης εκπαιδευτικής διαδικασίας. (Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και λίγα χρόνια το νηπιαγωγείο εισήχθη στην υποχρεωτική εκπαίδευση). Χαρακτηριστικό της κάθε μετάβασης είναι η αίσθηση ότι κάτι αλλάζει. Το πώς βιώνει κάθε άνθρωπος μια αλλαγή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Ειδικά στην περίπτωση της μετάβασης του παιδιού σε ένα καινούριο και άγνωστο περιβάλλον η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις προσδοκίες των σημαντικών άλλων της ζωής του , δηλαδή των γονιών του και των δασκάλων του, το ίδιο το βίωμα του παιδιού έχει μεγάλη σημασία. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, η βοήθεια που μπορούν οι γονείς να προσφέρουν στο παιδί τους κατά την ένταξη του στο δημοτικό σχολείο είναι πολύ σημαντική. Καταρχήν, μεγάλη σημασία έχει εμείς οι ενήλικες να μην έχουμε άγχος για αυτό: να το αντιμετωπίζουμε ως μέρος μιας φυσιολογικής διαδικασίας από την οποία περνούν όλα τα παιδιά, από την οποία περάσαμε κι οι ίδιοι, κλπ. Αν εμείς έχουμε άγχος, αυτό είναι κάτι που θα «περνάει» στο παιδί μας, όσο και αν προσπαθούμε να το κρύψουμε.

Συνεπώς, για να ξε-αγχωθούμε λίγο, αρκεί να βασιστούμε σε κάποιες συγκεκριμένες αρχές. Ας δούμε όμως πρώτα ποια είναι τα καινούρια στοιχεία που θα συναντήσει το παιδί μας:

* περισσότεροι μαθητές στην τάξη

* λιγότερη εξατομικευμένη βοήθεια σε κάθε παιδί από τον/την εκπαιδευτικό

* μεγαλύτερη διάρκεια της ώρας και γενικότερα περισσότερη ώρα μέσα στην τάξη

* διαφορετικό περιεχόμενο μαθημάτων: πιο απαιτητικό και με πολύ λιγότερο παιχνίδι....

* άλλος τρόπος διδασκαλίας

* διαφορετικός τρόπος (συνήθως) διάταξης των θρανίων και μεγαλύτερο μέγεθος θρανίων και καθισμάτων! 

* οι γονείς δεν συμμετέχουν τόσο εμφανώς (στα ματιά των παιδιών, τουλάχιστον), δεν είναι τόσο κοντά στα παιδιά όσο στο νηπιαγωγείο ίσως η μεγαλύτερη διαφορά, μελέτη και προετοιμασία των μαθημάτων στο σπίτι!

Όσον αφορά τώρα στο τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να προετοιμάσουν όσο το δυνατόν καλύτερα το παιδί ψυχοσυναισθηματικά, μια πολύ καλή αρχή θα ήταν να επισκεφτούν μαζί του το σχολείο. Αυτό ιδανικά θα μπορούσε να γίνει καταρχάς με κάποια βόλτα από έξω όπου απλά θα το έβλεπαν και θα αποκτούσε μια πρώτη εικόνα το παιδί. Αλλά και μια απογευματινή ώρα, όπου δεν θα ήταν σε λειτουργία όμως θα ήταν ανοικτό το κτίριο, ίσως πχ σε μια σχολική γιορτή/εκδήλωση, όπου θα μπορούσαν να μπουν και μέσα.

Αυτό θα μπορούσε να είναι μια καλή ευκαιρία ως έναυσμα για το πιο απλό και συνάμα πιο ουσιαστικό κομμάτι της προετοιμασίας: την συζήτηση με το παιδί. Είναι βέβαιο ότι το παιδί θα έχει ένα σωρό απορίες και αμφιβολίες. Αν του δώσουμε τον απαραίτητο χώρο και χρόνο και το ακούσουμε προσεκτικά είναι βέβαιο ότι θα διαλύσουμε σε μεγάλο βαθμό τους όποιους φόβους και αγωνίες του. Αρκεί φυσικά να μιλήσουμε απλά και ειλικρινά.

Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να ακούσει το παιδί ότι δεν θα έχει τους ίδιους φίλους-συμμαθητές με πέρσι, πιθανόν μόνο κάποιους. Μια θετική αναπλαισίωση αυτής της «απώλειας» είναι η δυνατότητα να κάνει και νέους φίλους. Τους οποίους στη συνέχεια θα τους γνωρίσει με τους παλιούς κι έτσι θα εμπλουτιστεί η παρέα του! Σε αυτό μπορούμε να κάνουμε αρκετά εμείς οι γονείς, φροντίζοντας το παιδί μας να επισκέπτεται και να το επισκέπτονται οι φίλοι που έχει ήδη κάνει.

Πηγή: familylife.gr

Διαβάστε επίσης

ΠΑΙΔΙ

Πώς νιώθουν δέος τα παιδιά και πώς αυτό το συναίσθημα γίνεται ισχυρό κίνητρο

Νέα έρευνα μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα την εμφάνιση του δέους στην παιδική ηλικία.

ΠΑΙΔΙ

Έχει σημασία ο τρόπος που μιλάμε για τα παιδιά μας;

Η γλώσσα που βιώνουν τα παιδιά στο σπίτι μπορεί να επηρεάσει την επιτυχία τους στο σχολείο.

ΠΑΙΔΙ

3 τρόποι για να αυξήσετε τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού σας

Η συναισθηματική συνειδητότητα είναι το κλειδί για τη συναισθηματική νοημοσύνη – ειδικά στα παιδιά.

Προτεινόμενα

CELEBS

Εριέττα Κούρκουλου: «Το μωρό μας, ήταν κοριτσάκι, είχε το σύνδρομο Turner»

Η συγκλονιστική εξομολόγηση για το μωρό που έχασε

ΥΓΕΙΑ

Έξυπνα tips για να προστατέψεις τα μάτια σου από τα αλλεργιογόνα

Τι να κάνεις για να αποφύγεις το τσούξιμο και τη δυσφορία αυτή την εποχή του χρόνου

CELEBS

Νίκος Βέρτης: Εξιτήριο μετά την περιπέτεια υγείας του

Το Σαββατοκύριακο θα επιστρέψει κανονικά στο νυχτερινό κέντρο