Skip to main content

ΠΑΙΔΙ

Παίξτε με τα μανταλάκια για να μάθετε το "τσ"

Μια άσκηση που θα βοηθήσει ιδιαίτερα τα παιδιά με δυσλεξία.



Όταν τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν παρατηρούνται κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες φωνημικής επίγνωσης. Δυσκολεύονται δηλαδή να χειριστούν με επιτυχία τα φωνήματα της ελληνικής Γλώσσας με αποτέλεσμα συνήθως να εμφανίζουν λάθη όπως παραλείψεις, προσθήκες, αναγραμματισμούς, αντικαταστάσεις μεταξύ των γραμμάτων των λέξεων. Το σύμπτωμα αυτό εμφανίζεται με μεγαλύτερη δυναμική στους συνδυασμούς των φωνημάτων όπως είναι το /τσ/, /ντ/, /μπ/ κτλ. 

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη είναι η διάκριση μεταξύ /τσ/ και /στ/! 

Στην παρακάτω άσκηση το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει το /τσ/ με το /στ/ μέσω του παιχνιδιού το οποίο διατηρεί τη προσοχή ενώ συμβαίνει βιωματικά η συνειδητοποίηση και αυτοματοποίηση της γραφής. 

Υλικά: ξύλινα μανταλάκια, μαύρος & χρωματιστός μαρκαδόρος, σελίδες Α4, σακουλάκι (διαφανές)

Κατεβάστε & εκτυπώστε δωρεάν δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ!

1ο βήμα: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σχηματίζοντας κάρτες. Γράφουμε λέξεις που έχουν /τσ/ και κυκλώνουμε το /τσ/ με χρωματιστό μαρκαδόρο. Γράφουμε τα ίδια γράμματα και στα μανταλάκια ενώ προσθέτουμε και ένα μανταλάκι με /στ/.

 

mantalakia1.jpg

Γράφουμε τη λέξη & τα γράμματα στα μανταλάκια
 
2ο βήμα: Βάζουμε τα μανταλάκια μέσα στο σακουλάκι. Τοποθετούμε τη κάρτα-λέξη μπροστά στο παιδί το οποίο διαβάζει τη κάρτα.

mantalakia2.jpg

Μανταλάκια στο σακουλάκι & τη κάρτα μπροστά στο παιδί
 
3ο βήμα: Το παιδί ανοίγει το σακουλάκι και βάζει το κάθε γράμμα στο αντίστοιχο γράμμα της κάρτας. Σε αυτό το βήμα το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό συνδυασμό /τσ/ ή /στ/. Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε εμείς αλλά το αναφέρουμε στο παιδί για να διορθώσει μόνο του το λάθος.

 

mantalakia3.jpg

Αντιστοιχεί τα γράμματα & το συνδυασμό
 
Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με λέξεις που έχουν /στ/.

mantalakia4.jpg
Λέξεις με /στ/

4ο βήμα: Το επόμενο στάδιο είναι να συμπληρώσει το παιδί τη λέξη μόνο του επιλέγοντας μεταξύ /τσ/ και /στ/. Εδώ υπάρχουν 2 εκδοχές: α) λέτε τη λέξη προφορικά και το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει, β) το παιδί βλέπει την ημιτελή λέξη, χωρίς να την ακούσει και προσπαθεί να καταλάβει αν λείπει το /τσ/ ή το /στ/ και συμπληρώνει.

mantalakia5.jpg
Συμπλήρωση /τσ/ ή /στ/

Tip:  Μην ξεχνάτε ότι οι λέξεις θα πρέπει να εναλλάσσονται μεταξύ αυτών που έχουν /τσ/ και /στ/ για να λειτουργήσει η διάκριση μεταξύ των συνδυασμών.


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας

Πηγή: childit.gr

Διαβάστε επίσης

ΠΑΙΔΙ

Πώς νιώθουν δέος τα παιδιά και πώς αυτό το συναίσθημα γίνεται ισχυρό κίνητρο

Νέα έρευνα μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα την εμφάνιση του δέους στην παιδική ηλικία.

ΠΑΙΔΙ

Έχει σημασία ο τρόπος που μιλάμε για τα παιδιά μας;

Η γλώσσα που βιώνουν τα παιδιά στο σπίτι μπορεί να επηρεάσει την επιτυχία τους στο σχολείο.

ΠΑΙΔΙ

3 τρόποι για να αυξήσετε τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού σας

Η συναισθηματική συνειδητότητα είναι το κλειδί για τη συναισθηματική νοημοσύνη – ειδικά στα παιδιά.