Λευκό ή μαύρο ψωμί για τα παιδιά; - AllYou.gr

Search

Λευκό ή μαύρο ψωμί για τα παιδιά;

Ποια είναι η διατροφική αξία αυτών των 2 διαφορετικών ειδών ψωμιού και τι να επιλέξεις.

> ΠΑΙΔΙ ::
06 Ιανουαρίου 2017

Στα περισσότερα παιδιά ηλικίας 3-6 ετών αρέσει το ψωμί και συνεπώς οι γονείς το χρησιμοποιούν στο πρωινό, στο κολατσιό τους ή και σαν συνοδευτικό με τα κυρίως γεύματα. Η κατανάλωση ψωμιού ενδείκνυται σε αυτές τις ηλικίες καθώς σύμφωνα με τις συστάσεις τα παιδιά χρειάζονται 6 μερίδες την ημέρα προϊόντων δημητριακών.

Το εύλογο ερώτημα που γεννάται είναι αν θα πρέπει οι γονείς να προτιμούν το λευκό ή το ψωμί σίκαλης (ή ολικής αλέσεως) για τα παιδιά τους. Μελετώντας τη θρεπτική αξία των 2 διαφορετικών ειδών ψωμιού, παρατηρούμε ότι σε περιεκτικότητα σε κάποια θρεπτικά συστατικά η διαφορές είναι μικρές:

Θερμίδες: 40-70 kcal/ φέτα

Ολικό λίπος: 0,5-1 g/ φέτα

Χοληστερόλη: 0 mg/ φέτα

Νάτριο: 90-130 g/ φέτα

Πρωτεΐνη: 1,5-3 g/ φέτα

Μεγάλες διαφορές παρατηρούνται στην περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και ασβέστιο, με το μαύρο ψωμί να υπερτερεί. Επιπλέον το μαύρο ψωμί είναι πιο πλούσιο σε βιταμίνη B6, βιταμίνη Ε, μαγνήσιο, φυλικό οξύ, χαλκό, σίδηρο και ψευδάργυρο.

Το ψωμί σικάλεως και ολικής αλέσεως είναι πολύ πλουσιότερο σε φυτικές ίνες και αυτό αποτελεί τη σημαντικότερη διαφορά με το λευκό ψωμί. Η δίαιτα υψηλή σε φυτικές ίνες συστήνεται για όλα τα παιδιά αυτής της ηλικίας και ειδικά για τα παιδιά που παρουσιάζουν προβλήματα με δυσκοιλιότητα.

Από την άλλη πλευρά, τα λευκά ψωμιά περιέχουν μεγαλύτερες ποσότητες ασβεστίου, απαραίτητες για την υγιή ανάπτυξη των οστών των παιδιών. Σε περιπτώσεις παιδιών που δεν καταναλώνουν επαρκείς ποσότητες γαλακτοκομικών, το ψωμί είναι μια καλή εναλλακτική πηγή ασβεστίου με σχετικά υψηλή βιοθιαθεσιμότητα.

Όπως γίνεται αντιληπτό και τα 2 είδη ψωμιού φέρουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και η απόφαση για το τι είδος ψωμιού πρέπει να καταναλώνουν τα παιδιά ηλικίας 3-6 ετών είναι δύσκολη. Πολύ σημαντικό είναι οι γονείς να είναι εξοικειωμένοι με τη σήμανση τροφίμων έτσι ώστε να μπορούν να εντοπίσουν το ψωμί που περιέχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε 2 πολύ βασικά συστατικά για την διατροφή των παιδιών: τις φυτικές ίνες και το ασβέστιο. Πρέπει ωστόσο το ψωμί που θα πληροί την προϋπόθεση αυτή να είναι εύληπτο και εύγεστο.

Συμπερασματικά, ένα ψωμί σικάλεως ή ολικής αλέσεως που είναι εμπλουτισμένο σε ασβέστιο και έχει καλή γεύση αποτελεί την ιδανική επιλογή. Συνεπώς, η εκπαίδευση στην ανάγνωση και σωστή κατανόηση της σήμανσης τροφίμων είναι απαραίτητη για τους γονείς. Προσοχή πρέπει να δίνεται στο γεγονός ότι κάποιες εταιρίες ορίζουν σα μερίδα τις 2 φέτες ψωμί ενώ κάποιες άλλες τη 1 φέτα ψωμί.

Δημητρούλης Μ. Εμμανουήλ, Msc, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Πηγή: Childit.gr