Skip to main content

ΠΑΙΔΙ

6 τρόποι που θα σε βοηθήσουν να διδάξεις στο παιδί σου την σημασία του να μοιράζεται

Από σένα αρχίζουν όλα...



Είναι μια σκηνή που επαναλαμβάνεται συχνά σε παιδικές χαρές και παιδότοπους. Δυο παιδιά, ένα παιχνίδι... Κλάμα, ουρλιαχτά, χτύπημα ποδιών και τραβολόγημα του παιχνιδιού και από τα δύο!

Μερικές φορές φαίνεται, πως τα παιδιά και η μοιρασιά είναι δύο δρόμοι που δεν πρόκειται ποτέ να συναντηθούν μεταξύ τους.

Ωστόσο, το μοίρασμα, είναι μια δεξιότητα της ζωής που τα παιδιά θα πρέπει να την μάθουν και να την κάνουν πράξη.

Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν πως τα παιδιά που δεν θέλουν να μοιραστούν πράγματα με τους άλλους δεν το κάνουν επειδή έχουν από τη φύση τους εγωιστικές τάσεις. Για να μοιραστούν τα παιχνίδια τους, θέλουν πρώτα να αισθανθούν μια σύνδεση με τους άλλους. Και όταν ένα παιδί συγκεντρώνει κοντά του τα παιχνίδια του το κάνει επειδή αισθάνεται ανασφάλεια για το ότι στο χώρο βρίσκονται και άλλα παιδιά.

Πριν από την ηλικία των 4 χρόνων, πολλά παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν την έννοια της κοινής χρήσης και δεν θα πρέπει να πιεστούν σκληρά για να μοιραστούν όλα τους τα παιχνίδια.

Σ' αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν ότι θα πάρουν τελικά πίσω το παιχνίδι τους, επειδή δεν κατανοούν πλήρως την έννοια του χρόνου. Θεωρούν πως τα «πράγματά» τους είναι προέκταση του εαυτού τους και το βρίσκουν πολύ δύσκολο να τα εγκαταλείψουν έστω και για λίγο.

Μετά την ηλικία των τεσσάρων, ωστόσο, υπάρχουν πράγματα που ένας γονιός μπορεί να κάνει για να βοηθήσει την ανάπτυξη της έννοιας της κοινής χρήσης στα παιδιά του. Θέτοντας το πλαίσιο του χρόνου που θα μπορούν τα παιδιά του να μοιράζονται τα παιχνίδια τους με τα άλλα παιδιά, θα μπορέσει να λύσει τις διαφορές και να τα βοηθήσει να παίξουν χωρίς προβλήματα με τα άλλα παιδιά.

Ανάλογα με την κατάσταση στην οποία έχουν εμπλακεί τα παιδιά, οι γονείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιες στρατηγικές για να ενθαρρύνουν την ανταλλαγή παιχνιδιών μεταξύ των παιδιών.

Τι ακριβώς μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Να βοηθήσουν τα παιδιά να φτάσουν σε λύσεις του προβλήματος. Για παράδειγμα, . Τα παιδιά σ' αυτές τις περιπτώσεις δεν βλέπουν μπροστά τους παρά μόνο την επιθυμία να κάνουν δικό τους το λαγουδάκι. 

Να βοηθήσουν τα παιδιά να φτάσουν σε λύσεις του προβλήματος. Για παράδειγμα, υπάρχει ένα λαγουδάκι που το θέλουν και τα δύο παιδιά. Υπάρχουν πράγματι λύσεις, αλλά το κάθε παιδί το πιθανότερο είναι να θέλει το λαγουδάκι μόνο για τον εαυτό του. Τα παιδιά σ' αυτές τις περιπτώσεις δεν βλέπουν μπροστά τους παρά μόνο την επιθυμία να κάνουν δικό τους το λαγουδάκι.

Οι γονείς θα πρέπει να προσφέρουν λύσεις: Είτε το κάθε παιδί να έχει εκ περιτροπής το λαγουδάκι, είτε να παίξουν και τα δύο μαζί. Μιλήστε μαζί τους και συμφωνήστε ποια λύση προτιμούν.

Nα αφήσουν τα παιδιά να διαχειριστούν μόνα τους την κατάσταση! Μερικές φορές είναι δύσκολο για τους γονείς να μείνουν πίσω και να αφήσουν τα παιδιά να συγκρουστούν, ωστόσο είναι καλό για τα παιδιά να προσπαθήσουν να λειτουργήσουν από μόνα τους, χωρίς παρέμβαση από τους γονείς. Όχι μόνο γιατί έτσι θα μαθαίνουν να διεκδικούν, έστω κι αν χάσουν, αλλά και γιατί θα μπορεί ο γονιός να αντιληφθεί το χαρακτήρα του παιδιού του σε σχέση με το πώς ακριβώς κοινωνικοποιείται.

Μετά το περιστατικό μιλήστε στο παιδί σας για ό,τι συνέβη. Αν ήθελαν και τα δύο μια κούκλα και το άλλο παιδί την πήρε μακριά αλλά μετά από λίγο βαρέθηκε και την παράτησε με αποτέλεσμα να την πάρει και να παίξει το δικό τους παιδί, καλό είναι να του εξηγήσουν ότι ήταν μεν άδικο που το άλλο παιδάκι πήρε την κούκλα, αλλά πως τελικά αποδείχτηκε ότι το να περιμένει κανείς είναι μερικές φορές πολύ καλύτερη λύση.

Να σχεδιάσουν και να καθορίσουν εκ των προτέρων τους κανόνες για τις καταστάσεις που γνωρίζουν ότι θα προκαλέσουν συγκρούσεις... Σκεφτείτε μία κατάσταση όπου τέσσερα παιδιά της ίδιας ομάδας τσακώνονται για ένα αυτοκινητάκι που θέλουν όλα να το οδηγήσουν.

Βάλτε κανόνες σύμφωνα με τους οποίους το κάθε παιδί, θα οδηγεί το αυτοκινητάκι για κάποια συγκεκριμένα λεπτά και στη συνέχεια θα το δίνει στα υπόλοιπα μέχρις ότου να το οδηγήσουν όλα.

Με τις παραπάνω λύσεις τα παιδιά θα μάθουν να μοιράζονται πράγματα, αυτό σταδιακά θα τους επιτρέψει να κοινωνικοποιηθούν καλύτερα αλλά και να αποβάλουν την όποια ανασφάλεια τα οδηγεί να λειτουργούν εγωιστικά.

Πηγή: familylife.gr

Διαβάστε επίσης

ΠΑΙΔΙ

Parenting coach μοιράζεται διορατικές συμβουλές για το πώς να αναπτύξετε την αυτοεκτίμηση σε παιδιά κάτω των 5 ετών

Μέχρι την ηλικία των 5 ετών, η αυτοαντίληψη ενός παιδιού έχει ήδη αναπτυχθεί.

ΠΑΙΔΙ

Δραστηριότητες για παιδιά & κατασκευές αφιερωμένες στην Ημέρα της Γης

Μαθαίνοντας στα παιδιά να σέβονται και να προστατεύουν τον πλανήτη μας

ΠΑΙΔΙ

Πώς νιώθουν δέος τα παιδιά και πώς αυτό το συναίσθημα γίνεται ισχυρό κίνητρο

Νέα έρευνα μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα την εμφάνιση του δέους στην παιδική ηλικία.

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Παρασκευής 26 Απριλίου

Αφεθείτε στην ευτυχία που σας προσφέρει η καθημερινότητα

PETS

Γιατί η γάτα μου με κοιτάζει επίμονα;

6 λόγοι για τους οποίους οι γάτες κοιτούν επίμονα και πώς να ανταποκριθείτε

ΒΙΒΛΙΟ

12 βιβλία για το Πάσχα του 2024

Η Ναταλία Πετρίτη επιλέγει τα βιβλία που θα μας κρατήσουν συντροφιά στις διακοπές και που θα χαρίσουμε στους αγαπημένους μας.