In the mood for love: ραντεβού με την ταινία-λατρεία

Η ερωτική επιθυμία  από απόψε στα θερινά σινεμά

Αγγελική Λάλου

 

Σε ένα υγρό, γεμάτο καπνούς τσιγάρων, ενίοτε κλειστοφοβικό και σκοτεινό σύμπαν, ανάμεσα σε σκιές και αργές κινήσεις ξετυλίγεται μια ερωτική υπαινικτική ιστορία, ένα απαγορευμένο πάθος, ένα ειδύλλιο εξαρχής καταδικασμένο, ένα κινηματογραφικό ορόσημο του ασιατικού κι όχι μόνο κινηματογράφου.

Το ρομαντικό αριστούργημα, In the Mood for Love, ξεκινά με μια δήλωση. «It is a restless moment» διαβάζουμε στους εναρκτήριους υπότιτλους που αναβοσβήνουν πριν εισαχθούν οι κύριοι χαρακτήρες. Η ταινία, η οποία έκανε πρεμιέρα πριν από 21  χρόνια στο Φεστιβάλ των Καννών, θα μπορούσε να συνοψιστεί με αυτά τα λόγια, αν και τα κοστούμια της κάνουν εξαιρετική δουλειά και γίνονται ζωντανό κομμάτι της αφήγησης της ιστορίας.

Στον κόσμο του Kar Wai, οι καρέ-καρέ σκηνές μεταφέρουν τόσες πληροφορίες όσο ο διάλογος και οι επιλογές ένδυσης των χαρακτήρων αποκαλύπτουν πλευρές της προσωπικότητάς τους που ποτέ δεν εκφράζουν προφορικά. Η σιωπηλή λαχτάρα του δημοσιογράφου Tony Leung ή Chow Mo-Wan δεν θα αποδιδόταν τόσο παραστατικά με μια διαφορετική γκαρνταρόμπα, αλλά εν προκειμένω τα χαρακτηριστικά του κοστούμια και οι επιλογές γραβάτας που φέρουν την υπογραφή της συναισθηματικής του μάχης καταφέρνουν να «ντύσουν» κάθε απόχρωση της εσωτερικής του αγωνίας και να αναδείξουν με μια άλλου είδους γλώσσα όσα οι λέξεις υποκρύπτουν.

Ομοίως, ο αισθησιασμός της γραμματέας της Maggie Cheung, ή Su Li-zhen, γνωστής και ως κυρία Chan, δεν θα ήταν τόσο εμφανής χωρίς αυτά τα άψογα φορέματα Cheongsam.

Από την πρώτη πράξη, τα ρούχα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ταινίας. Ο Chow και η Su υποψιάζονται ότι οι σύζυγοί τους τους εξαπατούν και οι υποψίες τους επιβεβαιώνονται μέσω δύο κλασικών και διαχρονικών αξεσουάρ μόδας: δηλαδή τη γραβάτα – την ίδια που φοράνε και οι δύο άντρες της ιστορίας, και την ίδια τσάντα που και οι δύο γυναίκες όλως τυχαίως διαθέτουν στην ντουλάπα τους. Αυτές οι ενδυματολογικές συμπτώσεις αποκαλύπτουν την υπόθεση. Κανένας χαρακτήρας δεν αντιμετωπίζει την απάτη απευθείας, αλλά χάρη στην οικειότητα μιας κοινόχρηστης γκαρνταρόμπας, δεν χρειάζεται.


Καθώς η αμοιβαία προδοσία τούς φέρνει πιο κοντά, ο Chow και η Su εναρμονίζονται σε έναν ενδυματολογικό συγχρονισμό, κι αρχίζουν να μοιράζονται ένα συνδυασμό χρωμάτων ή μοτίβων που αλληλοσυμπληρώνουν τις εμφανίσεις τους σαν να βασίζονται ο ένας στον άλλο. Τα γεύματα που ξοδεύουν σε σενάρια αναπαράστασης με βάση την υποψία που έχουν για τους συντρόφους τους ξεχωρίζουν από τη σεταρισμένη εμφάνισή τους, όπως και οι στιγμές που περνούν αλληλοεπιδρώντας στους δρόμους του Χονγκ Κονγκ.

Οι ρίγες του μπλε και κόκκινου φορέματος του Su ευθυγραμμίζονται τέλεια με το παντελόνι που φοράει ο Chow, όταν σκέφτεται ποιος πρέπει να έκανε την πρώτη κίνηση στην υπόθεση που τους απασχολεί. Καθώς μοιράζονται το δείπνο μακριά από το θόρυβο των γειτόνων τους να παίζουν Mahjong, το στροβιλισμένο μοτίβο της ενδυμασίας της μιμείται τους τόνους στη γραβάτα του. Παρά την αντίσταση στην επιθυμία να ενδώσουν στον πειρασμό και να εξαπατήσουν με τη σειρά τους το γάμο τους, σηματοδοτούν τη βαθιά τους σύνδεση με αρμονικά ρούχα.

Ο κρυφός ερωτισμός, το ανείπωτο πάθος συνυφαίνονται στις ενδυματολογικές επιλογές, στα υφάσματα, στα χρώματα, στα μοτίβα, στους κόμπους της γραβάτας, στο σχήμα της λαιμόκοψης…  Ο Kar Wai και ο William Chang, που είχαν διπλό καθήκον ως σχεδιαστής κοστουμιών και παραγωγής, βασίστηκαν στην λεπτότητα. Η αυξανόμενη οικειότητα μεταξύ των δυνητικών εραστών αντικατοπτρίζεται στα ρούχα τους και τα σετ των αξεσουάρ που τα συμπληρώνουν, στρώματα οπτικών ενδείξεων που δίνουν στο κοινό την ευκαιρία να τα ξετυλίξουν αργά παράλληλα με την ιστορία της ταινίας.

Παρά τον ασίγαστο πόθο και τις θερμοκρασίες να ανεβαίνουν επικίνδυνα, τα ρούχα τους παραμένουν απόλυτα κομψά κι ατσαλάκωτα. Ταυτόχρονα, μια ακριβής απεικόνιση των τάσεων της μόδας και των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων που επικρατούσαν στο Χονγκ Κονγκ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και μια ανάλυση μελλοντικής σκέψης για το στυλ των ζευγαριών, τα ρούχα όπως και η μουσική κρατάνε συμπρωταγωνιστικούς ρόλους.

Η έμφαση στις ενδυματολογικές επιλογές ήταν σκόπιμη. Ο Kar Wai είχε συλλάβει μια πολύ μεγαλύτερη ιδέα και είχε γυρίσει αρκετό υλικό για να μεταφέρει τους χαρακτήρες μέχρι τη δεκαετία του 1960 και στα τέλη της δεκαετίας του '70. Στην τελική περικοπή, ωστόσο, επεξεργάστηκε τα πράγματα για να συμπεριλάβει μόνο ένα χρόνο. Η συντομευμένη ιστορία σήμαινε μεγαλύτερη εστίαση στα κοστούμια. «Ο σκοπός μου στην αρχή ήταν να προσπαθήσω να δείξω την ταινία με επαναλαμβανόμενο τρόπο. Όπως, επαναλαμβάνουμε τη μουσική, τη γωνία μιας τοποθεσίας, πάντα το ρολόι, πάντα τον διάδρομο, πάντα τη σκάλα. Επειδή δεν ήθελα να δείξω τίποτα, εκτός από τα συναισθήματα αυτών των δύο ατόμων», δήλωσε σε συνέντευξή του στο IndieWire το 2009.« Είχαμε 20 έως 25 φορέματα για τη Maggie για ολόκληρη την ταινία. Επειδή κόψαμε την ταινία, γίνεται σαν επίδειξη μόδας. Αλλάζει συνέχεια».

Όπως ήταν αναμενόμενο, η κοινότητα της μόδας ανταποκρίθηκε στα εντυπωσιακά σχέδια που παρέλασαν στις σκηνές της ταινίας. Στα χρόνια από την κυκλοφορία της μέχρι σήμερα, η ταινία έγινε δημοφιλής αναφορά στους σχεδιαστές και τους φωτογράφους, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για δημιουργίες των Roberto Cavalli, Gianni Versace αλλά και πολλών άλλων.

Από απόψε μπορείς να την αναζητήσεις σε ένα από τα θερινά σινεμά της πόλης. Είμαι σίγουρη ότι θα σε βάλει σε mood for love!



About us

allYOU

Φρέσκο (ολόφρεσκο), δικό σου (καταδικό σου) site:
allyou.gr. Δηλαδή όλη εσύ, όλα εσύ. Όλα για σένα, όλα από σένα.

Ποιοι είμαστε

Top
0
Shares