Χρύσα Καψούλη, η σκηνοθέτις της "Μεταγωγής" του Γιώργου Βέλτσου

Δεν αναλώνεται στο να μιλάει για το παρελθόν. Κοιτάζει μπροστά και πιστεύει σε κάθε εποχή.

Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Έχει βάλει τη σκηνοθετική της υπογραφή στο νέο έργο του Γιώργου Βέλτσου με τίτλο «Μεταγωγή», στη σκηνή του Small Argo full of Art (Δεύτερη Σκηνή Θεάτρου ΑΡΓΩ). Σκηνοθέτις και άνθρωπος του Θεάτρου, η Χρύσα Καψούλη, πήρε στα χέρια της ένα υπόγειο αθηναϊκού θεάτρου και του έδωσε ψυχή, όραμα, νεανική ζωντάνια, πλούσια θεατρική δράση.  

Ντυμένη συνήθως με μαύρα, η Χρύσα, αεικίνητη , γελαστή βρίσκεται στο θέατρο10 ώρες καθημερινά, συνομιλεί με την Αιμιλία Υψηλάντη-στην οποία ανήκει το Θέατρο Αργώ- συναντά νέες θεατρικές δυνάμεις.
Φέτος τον χειμώνα συναντήθηκε με τον '''δύσκολο'' διανοούμενο και περσόνα της πνευματικής Αθήνας, Γιώργο Βέλτσο.
Μέσα από το θεατρικό του κείμενο ΜΕΤΑΓΩΓΗ γνωρίζουμε φέτος μια κυρία του θεάτρου που ήρθε για να μείνει 
Η «Μεταγωγή» έρχεται για να μιλήσει για όσα ήδη έχουν ειπωθεί και στεριώσει μέσα στα σπίτια των καιρών μας, αλλά κυρίως μέσα στις στεγνές ψυχές των προσώπων που κινούνται στις σελίδες του. Μέσα από την αποδομητική γραφή του ο Γιώργος Βέλτσος, δημιουργεί ένα μετέωρο σύμπαν όπου οι δύο ήρωες της πλήρους στατικότητας και αναμονής, το ανδρόγυνο, έρχονται αντιμέτωποι με ένα νεότερο ζευγάρι γεμάτο δυναμισμό και αμφισβήτηση. Ποιοι είναι αυτοί οι δύο νέοι; Ποιες μνήμες φέρουν και ποια γεγονότα επιθυμούν να αλλάξουν; Μια τελευταία παρτίδα σκάκι που φανερώνει όσα δεν λέχθηκαν ποτέ, παλιοί φόνοι με δυσανάγνωστα αίτια και το όπλο του μεγαλύτερου ζευγαριού στην μάχη αυτή, η στιβαρή γνώση των βιβλίων. Νικητές και χαμένοι κατρακυλούν μέχρι το τέρμα ενός περπατημένου δρόμου που η έξοδος έχει φράξει από καιρό.
Η Μαρίκα Αρβανιτοπούλου και το allyou,συνάντησαν τη Χρύσα Καψούλη και την ρώτησαν...
 
1. Χρύσα Καψούλη είσαι υπεύθυνη του A Small Argo Full of Art. Μίλησέ μας για την συνεργασία σου με το θέατρο της Αιμιλίας Υψηλάντη. Διαχειρίζεσαι τον κάτω χώρο, είσαι δηλαδή στο υπόγειο. Μια αναφορά στο Θέατρο Τέχνης;

"Είμαι πολύ περήφανη για την επανεκκίνηση του «χώρου» αυτού. Είχα και έχω την αίσθηση ότι έλειπε ένα θέατρο στο κέντρο της Αθήνας που να παίρνει ρίσκο.  Ξεκινήσαμε με ένα ρεπερτόριο με πολλά άγνωστα κείμενα, ήρθαμε σε επαφή με συγγραφείς και παραγγείλαμε κείμενα. (Άκης Δήμου, Νίνα Ράπη, Τσιμάρας Τζανάτος). Καλέσαμε νέες ομάδες και δώσαμε βήμα σε πρωτοεμφανιζόμενους  σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Αν μπείτε στον διαδικτυακό τόπο του A Small Argo Full of Art (www.asmallargofullof.art), θα δείτε αναλυτικά μέσα σ’ αυτά τα τρία χρόνια τι έχουμε πράξει, όχι μόνο σε σχέση με τον χώρο του θεάτρου αλλά και των εικαστικών και του χορού. Οργανώσαμε επίσης διαλέξεις όπως και συζητήσεις πάνω στην queer δραματουργία. Αυτή η πλατφόρμα τάραξε τα νερά και έφερε  αποτελέσματα, όχι οικονομικά, αλλά σίγουρα καλλιτεχνικά. Θέλω να πω εδώ ότι ένας τέτοιος χώρος, μια τέτοια πλατφόρμα, θα έπρεπε και από την πολιτεία να εκτιμηθεί αναλόγως. Πάντα θαύμαζα το «Υπόγειο» του  Καρόλου Κούν και το θέατρο έτσι όπως το είχε οραματιστεί και το είχε δημιουργήσει. Η γενιά μου εκεί μέσα αντιλήφθηκε τι είναι  θέατρο και ήρθε σε επαφή με την ελληνική και ξένη σύγχρονη δραματουργία."

2. Τι σημαίνει "κάνω θέατρο" στην Αθήνα του 2020;

    'Αυτό που σημαίνει και σε όλες τις εποχές. Το θέατρο είναι μία απ’ τις πιο ζωτικές ανάγκες της ύπαρξης μας. Όπως έχεις ανάγκη να πιείς νερό για να δροσιστείς, έτσι ακριβώς κάνεις και το θέατρο. Καλύπτει την ανθρώπινη σκέψη και έκφραση  ̶  η κοινωνία συγκροτείται. Όπου υπάρχει ένα θέατρο αλλάζει και μια γειτονιά.
    Το θέατρο συνθέτει έναν κόσμο. Χρειάζονται πρόσωπα από όλες τις τέχνες και τις ειδικότητες. Θέλω να πω χορευτές, μουσικοί, εικαστικοί, τεχνικοί. Είτε βρισκόμαστε στην Αθήνα του 2020, είτε του 2050,  θα αλλάζει μεν ο κόσμος και οι προβληματισμοί – αυτό είναι λογικό επακόλουθο  ̶  αλλά το θέατρο θα είναι παρόν. Ποτέ δεν πίστεψα σε αυτό που λένε κρίση στο θέατρο. Υπάρχει κρίση στην κοινωνία και γι’ αυτό κι εμείς φτιάξαμε ένα «πολιτικό θρίλερ» στο Μεταξουργείο. Και μιλώ για την «Μεταγωγή» εδώ. Ένα πολιτικό θρίλερ που κοιτάμε με τόλμη προς τα μέσα  ̶ στο εντός  ̶  στην ψυχή κατευθείαν. Ο κάθε άνθρωπος που κάνει θέατρο παιδεύεται με τα δικά του πιστεύω σε κάθε εποχή."

3. Παράλληλα με την σκηνοθεσία, διδάσκεις και σε δραματική σχολή. Έρχεσαι σε επαφή με νέα παιδιά. Τι βλέπεις για το μέλλον; Τι λείπει στους νέους; Τι έχουν που δεν είχαν οι παλιότεροι;

    "Δεν θέλω να κάνω το λάθος που συνήθως κάνουμε με υπεραπλουστεύσεις «εμείς τότε, εσείς τώρα». Δεν βάζω τέτοια λόγια στη γλώσσα μου  ̶  είμαι προσεκτική. Έχω μια κόρη η οποία μου υπενθυμίζει, μου κρούει το καμπανάκι, όταν λέω κοινοτοπίες, όπως για παράδειγμα «εμείς κι εσείς». Δεν αναλώνομαι στο να μιλάω για το παρελθόν. Θέλω να φροντίζω για το παρόν και το μέλλον. Βλέπω τους νέους, ζω με νέους, βλέπω τους μαθητές μου με περιέργεια και τους καταλαβαίνω. Τα νέα παιδιά είναι  πιο μορφωμένα, μιλούν πολλές ξένες γλώσσες, ταξιδεύουν στον κόσμο, είναι τολμηρά και βρίσκουν τρόπους να κάνουν το θέατρο που πιστεύουν. Κάτι που στο παρελθόν ήταν πολύ πιο δύσκολο. Με αναγεννά η «αγκαλιά» των μαθητών μου. Νομίζω πως δεν μπορώ να κάνω χωρίς αυτούς. Η σχέση μας είναι αμφίδρομη, όπως η διδασκαλία σε όλα τα επίπεδα – δίνεις και παίρνεις και το αντίστροφο."


 
3. Ποιό είναι το ωραιότερο μάθημα που έχεις πάρει από το θέατρο;
 
"Προσπαθώ να σκεφτώ. Το πιο σπουδαίο μάθημα στο θέατρο το πήρα από τον Μίνω Βολανάκη και την Μίρκα Γεμεντζάκη. Είναι και πολλοί άλλοι που θεωρώ δασκάλους μου, αλλά αυτοί οι δύο  ̶  που τους συνάντησα και μαζί  ̶  μου έδωσαν τη δυνατότητα να το πράξω. Και εννοώ το θέατρο. Ο Μίνως δίνοντας μου την ευκαιρία στα 27 μου να χορογραφήσω στην Επίδαυρο και να διδάξω στη σχολή του ΚΘΒΕ. Μέγα μάθημα και η Μίρκα Γεμεντζάκη. Μου έδωσε το μυστικό στην σχέση «αναπνοής και φωνής». Οτι πολύ πριν μάθεις το τι είναι υποκριτική πρέπει να δεχτείς το σώμα σου, τον εαυτό σου, τον οργανισμό σου τον ίδιο. Την ανάσα σου."

4. Ποια πιστεύεις ότι είναι η προσωπική σου «μεταγωγή» θεατρικά;

      "Η ίδια η «Μεταγωγή». Ήρθε προχθές ένας αγαπημένος άνθρωπος του θεάτρου και είδε την παράσταση και μου είπε την φράση «Υπέροχα. Είναι όλη μας η ζωή». Ακριβώς αυτό, το έργο του Βέλτσου είναι ο καθρέφτης μας. Τα θραύσματα της πολιτικής και κοινωνικής μας ζωής. Μεγάλωσα στα χρόνια της χούντας, έζησα την μεταπολίτευση  ̶  που νομίζαμε οτι όλος ο κόσμος κοιτάζει εμάς  ̶  και φτάσαμε μέχρι το τέλος των ψευδαισθήσεων. Και τώρα πρέπει να πάρουμε τα πράγματα ξανά από την αρχή. Η «Μεταγωγή» του Γιώργου Βέλτσου είναι είναι η «μεταγωγή» μου. Αυτά όλα που μίσησα και αγάπησα."

5. Δουλειά σου έχουμε δει και στο Φεστιβάλ Αθηνών. Έχεις συναντηθεί με την Κατερίνα Ευαγγελάτου για νέα δουλειά;

      "Όσες φορές έχω εργαστεί μέσα στους θεσμούς  ̶  Κρατικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών  ̶  είναι γιατί κάποιος με κάλεσε και όχι γιατί το διεκδίκησα. Ήρθαν και με βρήκαν  ̶  δεν τους βρήκα. Ακόμη και με την Μεταγωγή ο Βέλτσος μου την πρότεινε και εγώ πίστεψα πάρα πολύ σε αυτήν. Περιμένω λοιπόν να δω το νέο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, τι θα περιλαμβάνει και ποιό είναι το όραμα της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Θα δούμε το μέλλον τι θα μας φέρει."
 
INFO
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Γιώργος Βέλτσος
Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη
Σκηνικό-Κοστούμια: Σπύρος Γκέκας
Μουσική: Μιχάλης Τσίχλης
Visual Art: COM.ODD.OR & Βασίλης Σέντζας
Φωτισμοί: Χρήστος Μπαλαγιάννης
Βοηθοί Σκηνοθέτη, Θεατρολόγοι: Σπύρος Μπέτσης, Αλέξανδρος Λούμας

 
Ερμηνεύουν οι: Βαγγέλης Παπαδάκης, Μυρτώ Ρήγου, Χρήστος Κίτσιος, Εμμανουέλα Κοντογιώργου

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=MVEwoFjz7tc

Παραστάσεις: έως 12 Απριλίου 2020 
Ημέρες & Ώρες: Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 |  Διάρκεια: 80΄ 

A Small Argo full of Art (Δεύτερη Σκηνή Θεάτρου ΑΡΓΩ)
Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο 

 



About us

allYOU

Φρέσκο (ολόφρεσκο), δικό σου (καταδικό σου) site:
allyou.gr. Δηλαδή όλη εσύ, όλα εσύ. Όλα για σένα, όλα από σένα.

Ποιοι είμαστε

Top
0
Shares

Σου αρέσει αυτό που διάβασες;

Ακολούθησέ μας στα social. Κάνε κλικ σε ένα από τα εικονίδια!

0
Shares