Skip to main content

ΠΑΙΔΙ

Η ερώτηση της ημέρας: "Έχει δυσλεξία. Πώς θα μάθει αγγλικά;"

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να βοηθήσουμε ένα έξυπνο και ικανό παιδί με δυσλεξία να πετύχει σε μια τόσο σημαντική δεξιότητα για τη ζωή


Μαρία Μυλωνά

Σε κοιτάζει με απορία και θλίψη, γιατί έχει δυσλεξία, και στην τάξη των αγγλικών το μόνο που κάνει είναι να… ζωγραφίζει! Γιατί όπως λέει… «η κυρία μιλάει πολύ γρήγορα», «δεν προλαβαίνω να γράψω και να καταλάβω», και «όλα γυρίζουν στο κεφάλι μου και μπερδεύονται…». Πώς μπορούμε, λοιπόν, να βοηθήσουμε ένα έξυπνο και ικανό παιδί με δυσλεξία να πετύχει σε μια τόσο σημαντική δεξιότητα για τη ζωή, όπως αυτήν της εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας; Σίγουρα, πάντως, όχι με τον συμβατικό τρόπο διδασκαλίας που θυμίζει κάτι από… «σελίδα 5, άσκηση 6, Κωστάκη, διάβαζε…».

Τα νέα είναι καλά! Σύμφωνα με έρευνες παγκοσμίως, ο «πολυαισθητηριακός» τρόπος διδασκαλίας βοηθάει πολύ και είναι απαραίτητος στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας σε παιδιά με δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές ανάγκες (ΕΜΑ), ενώ ταυτόχρονα είναι ευεργετικός για όλους τους μαθητές.

Ο εκπαιδευτικός, εκτός από την προφορική διδασκαλία, πρέπει να χρησιμοποιεί χρώμα, εικόνα, ήχο, αφή και σώμα, σε μια προσπάθεια παρουσίασης του μαθήματός του με βιωματικό «ζωντανό» τρόπο. Διότι μόνο ό,τι μπορέσει να βιώσει και να αισθανθεί ο μαθητής με δυσλεξία, θα καταφέρει τελικά να κατανοήσει και να μάθει.

Αντιθέτως, όταν  διδάσκεται μόνο με λεκτικές οδηγίες (κάτι πολύ συνηθισμένο στις τάξεις του ελληνικού σχολείου), όλα περνάνε πολύ «άτονα» στη δική του αντίληψη, με αποτέλεσμα να χάνει το ενδιαφέρον του, να αποθαρρύνεται και να μειώνεται πολύ η επίδοσή του.

Όσον αφορά στην ανάγνωση, που αποτελεί και τη βασικότερη δεξιότητα που ο μαθητής με δυσλεξία χρειάζεται υποστήριξη και ενίσχυση, ο εκπαιδευτικός οφείλει να βοηθήσει στη φωνολογική επίγνωση της γλώσσας, δίνοντας κανόνες και ασκήσεις που θα βοηθήσουν στην αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου σε προφορικό. Η αγγλική γλώσσα είναι «μη φωνητική» γλώσσα, δηλαδή άλλα γράφουμε και άλλα διαβάζουμε, σε αντίθεση με την ελληνική, όπου υπάρχει στενή σχέση μεταξύ γραφήματος-φωνήματος, και έτσι αυτό που γράφουμε, αυτό και διαβάζουμε.

Γι’ αυτό οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δίνουν σαφείς κανόνες στα παιδιά, εξηγώντας γιατί το «plane» διαβάζεται «πλέιν» και όχι «πλάνε». Θα ήταν μάταιο να περιμένουν ότι οι μαθητές με δυσλεξία θα το μάθουν επειδή «έτσι διαβάζεται η λέξη…», μια που οι δυσλεξικοί δεν μπορούν να αυτοματοποιήσουν την ανάγνωση των λέξεων χωρίς να τους δίδονται συγκεκριμένοι κανόνες φωνολογικής αποκωδικοποίησης.

Είναι αλήθεια, λοιπόν, ότι τα παιδιά με δυσλεξία μπορούν να πετύχουν στην εκμάθηση της αγγλικής ως ξένη γλώσσα, αν ο εκπαιδευτικός είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος ώστε η διδασκαλία του να εντάσσει παιδιά με δυσλεξία και άλλες ΕΜΑ ομαλά μέσα στην τάξη, βοηθώντας τα έτσι να παρακολουθήσουν με επιτυχία το μάθημα των αγγλικών.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι μαθητές με δυσλεξία έχουν φυσιολογική ή και άνω του μέσου όρου νοημοσύνη, και αν δεν μπορούν να μάθουν με τον τρόπο που εμείς διδάσκουμε, προφανώς πρέπει να μάθουμε να διδάσκουμε με τον τρόπο που εκείνοι μαθαίνουν. 

Πηγή: http://familylife.gr/

Διαβάστε επίσης

ΠΑΙΔΙ

Parenting coach μοιράζεται διορατικές συμβουλές για το πώς να αναπτύξετε την αυτοεκτίμηση σε παιδιά κάτω των 5 ετών

Μέχρι την ηλικία των 5 ετών, η αυτοαντίληψη ενός παιδιού έχει ήδη αναπτυχθεί.

ΠΑΙΔΙ

Δραστηριότητες για παιδιά & κατασκευές αφιερωμένες στην Ημέρα της Γης

Μαθαίνοντας στα παιδιά να σέβονται και να προστατεύουν τον πλανήτη μας

ΠΑΙΔΙ

Πώς νιώθουν δέος τα παιδιά και πώς αυτό το συναίσθημα γίνεται ισχυρό κίνητρο

Νέα έρευνα μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα την εμφάνιση του δέους στην παιδική ηλικία.

Προτεινόμενα

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Ποιες φράσεις να πείτε για να θέσετε τα όριά σας στους άλλους

Ο χώρος σας, ο χρόνος σας, τα όριά σας πρέπει να αδιαπραγμάτευτα