Skip to main content

BLOGS

«Το Τράβα Μαλλί, ο τίτλος των νέων μας εμφανίσεων, είναι η ελπίδα που μπορεί να φέρει η τέχνη στο παράλογο της ζωής μας» Cinema Paradiso Project

Οι Cinema Paradiso Project, 27-29/10 στο Half Note, θα μας χαρίσουν ένα υπέροχο αφιέρωμα στον ελληνικό κινηματογράφο, με αφορμή τις εμφανίσεις τους μιλήσαμε μαζί τους



Λίγο πριν από τις εμφανίσεις τους στο Half Note Jazz Club, οι Cinema Paradiso μας ξεναγούν στο ατμοσφαιρικό και κινηματογραφικό μουσικό σύμπαν τους.

Τι θα ακούσουμε στις 27-29/10;

Θα ακούσουμε μουσική και τραγούδια από τον Ελληνικό Κινηματογράφο. Θα ξεκινήσουμε με πιο σύγχρονες δημιουργίες από ταινίες που είδαμε και με τραγούδια που ακούσαμε και αγαπήσαμε στις κινηματογραφικές αίθουσες για να φτάσουμε στη λεγόμενη «χρυσή εποχή» του Ελληνικού Κινηματογράφου. Τις ταινίες αυτής της εποχής οι περισσότεροι από εμάς τις έχουμε δει στην τηλεόραση ή στην οθόνη του υπολογιστή, αλλά η εικόνα, οι ιστορίες, οι πρωταγωνιστές και φυσικά η μουσική και τα τραγούδια έχουν αφήσει ανεξίτηλο στίγμα στη συλλογική μας κουλτούρα, στην ταυτότητά μας. Το υλικό είναι πραγματικά αστείρευτο! Όλοι οι μεγάλοι του ελληνικού πενταγράμμου πέρασαν από τη μεγάλη οθόνη και μας έχουν χαρίσει αξέχαστες στιγμές! Έχουμε φτιάξει πιστεύουμε μια πολύ όμορφη παράσταση με σκοπό να συγκινηθούμε, να διασκεδάσουμε, να ονειροπωλήσουμε να χορέψουμε! Να τα κάνουμε όλα δηλαδή!

Πώς διαλέξατε τον τίτλο Τράβα μαλλί ανεβαίνουμε και τι συμβολίζει για εσάς;

Η πρόταση για τον τίτλο ήρθε από την ακορντεονίστρια μας μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα στην κυριολεξία! Και η αποδοχή ήταν αυθόρμητη, άμεση και καθολική. Είναι το γέλιο που προκαλεί, η παραπομπή σε μια άλλη εποχή που μπορεί να φαντάζει γοητευτική, η αγάπη για τον κινηματογράφο και τους πρωταγωνιστές της εποχής αυτής; Προφανώς ναι σε όλα αυτά αλλά τελικά για εμάς αυτό που κάνει τη θρυλική αυτή ατάκα σχετική με το σήμερα και τίτλο της παράστασης μας είναι ότι εμπεριέχει το παράλογο και το ελπιδοφόρο. Είναι η ελπίδα που μπορεί να φέρει η τέχνη στο παράλογο της ζωής μας.

Τι σας έκανε να διαλέξετε αυτή την φορά θέματα από τον Ελληνικό Κινηματογράφο; Ποιους ηθοποιούς και ποιες ταινίες ξεχωρίζετε από τη χρυσή εποχή του;

Σχετικά με τους ηθοποιούς η λίστα είναι μεγάλη αλλά πέρα από τις αδιαμφισβήτητα μαγνητικές προσωπικότητες που πέρασαν από τη μεγάλη οθόνη του ελληνικού σινεμά, τη στιγμή αυτή που μιλάμε περισσότερο μας αφορά στο σύνολό της η εποχή και όχι μεμονωμένα παραδείγματα. Από την πλευρά των δημιουργών, οι πρωτοπόροι είναι εκείνοι που βέβαια ξεχωρίζουν όπως ο Νίκος Κούνδουρος με το «Δράκο» να σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη της «χρυσής εποχής» ή το έργο του Μιχάλη Κακογιάννη που με τη «Στέλλα» μεταξύ άλλων ταξίδεψε την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο. Και θα σταθούμε εδώ γιατί προφανώς όλο το ταλέντο και η πρωτοπορία του ελληνικού σινεμά δεν μπορεί να χωρέσει σε αυτήν εδώ την απάντηση.

Σχετικά με το τι μας έκανε να διαλέξουμε αυτή τη φορά θέματα από τον Ελληνικό Κινηματογράφο, να πούμε αρχικά ότι στις περισσότερες παραστάσεις μας συμπεριλαμβάνουμε τέτοια θέματα. Το να κάνουμε όμως τη μουσική και τα τραγούδια από τον Ελληνικό Σινεμά το κεντρικό θέμα πηγάζει και από τη δική μας επιθυμία αλλά και από μια μερίδα του κόσμου που μας παρακολουθεί και που εδώ και καιρό μας ζητά παραπάνω τέτοιο ρεπερτόριο. Έτσι το αποφασίσαμε. Πώς μπορούσε να μην έρθει η στιγμή να κάνουμε αυτό το αφιέρωμα; Είναι ένα κομμάτι του εαυτού μας. 

Αν είχατε να γράψετε το soundtrack της Αθήνας, τι ήχους, μουσικές και τραγούδια θα χρησιμοποιούσατε;

Η Αθήνα έχει τα χρώματα και τους ήχους της Δύσης και της Ανατολής, από το μακρύ παρελθόν μέχρι το σήμερα. Και κάτι ακόμα: όπως όλες οι μεγάλες πόλεις, είναι γεμάτη αντιθέσεις. Αυτοί θα ήταν οι βασικοί άξονες του soundtrack που θα γράφαμε! Αν πρέπει να διαλέξουμε μουσικές, για ένα πολυσυλλεκτικό soundtrack τύπου Almodovar ή Tarantino, ιδού οι επιλογές μας, ή μάλλον μια πρώτη εκδοχή γιατί είναι αυτονόητο ότι θα υπήρχαν πολλές μέχρι να καταλήγαμε…

1. Αθήνα (Μ. Χατζιδάκι/Ν. Γκάτσου): στην πρώτη εκτέλεση με τον Στ. Καζαντζίδη, ένα τραγούδι για την Αθήνα όπως ήταν κάποτε, που θέλεις να αναγνωρίζεις και σήμερα ας είναι και σε μερικές μόνο «γωνιές» της. 2. Τα θερινά σινεμά: σε θερινό σινεμά είδαμε το “Nuovo Cinema Paradiso”. Τα θερινά σινεμά είναι μια από αυτές τις “γωνιές” που θέλουμε να μείνουν για πάντα έτσι όπως τις τραγούδησε ο Λουκιανός Κελαηδόνης. 3. Λόντρα – Παρίσι – Αθήνα: Ένα λικνιστικό beguine του ’30 με ακαταμάχητη ρετρό γοητεία και …τοπικιστική υπερηφάνεια! 4. Αθηναίισα: Την ίδια περίπου εποχή ο κορυφαίος Τσιτσάνης γράφει ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του. 5. Ατθίδα: Χιλιάδες χρόνια πριν, η Σαπφώ έγραψε ποίηση μοναδική που μέσα από το αδιάλειπτο νήμα της γλώσσας μας συνδέθηκε με το παρόν και έγινε ένα πανέμορφο τραγούδι. 6. Song of Athens: Κι αν η Σαπφώ μας συνδέει με το μακρινό παρελθόν, ο Vangelis θέλησε να μας εκτινάξει στο αέναο και απέραντο σύμπαν… 7. Lightning Bolts: Ήχοι απόκοσμοι, αρχέγονοι, σκοτεινοί. Τα πρώτα χρόνια του μνημονίου ο Nick Cave γράφει για την Ελλάδα. Εκφράζει το αδιέξοδο, την αγανάκτηση, το θυμό στους δρόμους της Αθήνας. Γράφει για τις πορείες και τα δακρυγόνα, για μια γενιά χαμένη. 8. Agora in Athens και 9. Upon this Rock της απίθανης Jocelyn Pook, συνθέσεις που σκιαγραφούν ένα πολύ-επίπεδο μουσικό και πολιτιστικό πανόραμα που εμπεριέχει φως και μυστήριο συνάμα 10. Ας κρατήσουν οι χοροί: με έμπνευση την παράδοση ο Νιόνιος τραγουδά την ταυτότητά μας… «να μας έχει ο Θεός γερούς πάντα να ανταμώνουμε και να ξεφαντώνουμε, με χορούς κυκλωτικούς και άλλο τόσο ελεύθερους σαν ποταμούς».

Εκτός από το σινεμά και τη μουσική τι άλλο αγαπούν οι CinemaParadisoProject;

Την καλή παρέα, τον ορθό λόγο, την έμπνευση, το γέλιο, το χιούμορ, μια καλή ιδέα, ένα «ψαγμένο» κρασί, όλα αυτά που μας κρατούν κοντά και μας ενώνουν. Και κάθε μορφή τέχνης όταν αυτή μας κάνει να γνωρίζουμε και να κατανοούμε τον εαυτό μας και τους γύρω μας λίγο καλύτερα.

cpp-new-collage-hd

Ο μουσικός παράδεισος για εσάς από τι μουσικές/ήχους θα ήταν φτιαγμένος;

Μερικοί αγαπημένοι ήχοι είναι το χάδι της θάλασσας με τη στεριά, το θρόισμα των φύλλων, οι φωνές των γλάρων, ο ήχος από τα ξύλα που καίγονται στο τζάκι, το γέλιο. Ο μουσικός παράδεισος θα είχε ορχήστρες συμφωνικές και bigbands, ζυγιές παραδοσιακές, φωνές εκφραστικές. Τι να πρωτοπεί κανείς, μουσικές όλων των ειδών αρκεί να εμπνέουν ειλικρίνεια και ήθος. Μουσική που θα σέβεται τις σιωπές. Και βέβαια θα είχαμε και Cinema Paradiso Project!

cpp-stage

Σε ποια ελληνική ταινία θα θέλατε να ζήσετε και σε ποια να γράψετε τη μουσική

Ενδιαφέρουσα ερώτηση αλλά η απάντηση μας δυσκολεύει…Η ομάδα των Cinema Paradiso Project είναι αφενός πολυπληθής και αφετέρου με μέλη από διαφορετικές γενιές. Και αν αυτό κάνει το όλο εγχείρημα ιδιαίτερο και ενδιαφέρον είναι φανερό ότι ομοφωνία σε μια τέτοια ερώτηση δεν είναι δυνατό να υπάρξει! Για αυτή τη φορά η απάντηση προέρχεται από τη Χριστίνα, είναι άλλωστε εκείνη που εμπνεύστηκε και τη δημιουργία του σχήματος. Θα πάμε 100 χρόνια πριν, σε μια ταινία του βωβού κινηματογράφου, «Οι περιπέτειες του Βιλλάρ» ένα οδοιπορικό στην Αθήνα του ‘20. Πως ήταν άραγε το γύρισμα τότε; Πόσο ελκυστικό μαζί με τον ερωτευμένο ήρωα που ακολουθεί τον έρωτά του σε όλη την Αθήνα, να γευτεί κανείς από πρώτο χέρι την πόλη εκείνης της εποχής, από τα νεοκλασικά κτήρια της οδού Πανεπιστημίου, το Ναό του Ολυμπίου Διός, το Ηρώδειο μέχρι τα παραθαλάσσια προάστια του Φαλήρου εκεί που ξαφνικά βλέπεις μια νέγρικη μπάντα που φαίνεται αυθεντική να παίζει! Πόσο μαγικό να άκουγες τη μουσική τους ζωντανά! Αλλά και τι ενδιαφέρον να γράψεις πρωτότυπη μουσική, να δώσεις “φωνή” και μια καινούργια ζωή σε όλον αυτόν τον κόσμο… 

Τι σας εμπνέει για τις δικές σας μουσικές;

Η ζωή η ίδια. Τι άλλο.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας

Εδώ και κάποιο καιρό έχουμε φτιάξει και συνεχίζουμε να φτιάχνουμε πρωτότυπο υλικό μέσα από διάφορες συνεργασίες και θέλουμε να βρούμε το πλαίσιο και τον τρόπο να το παρουσιάσουμε. Προσπαθούμε να βρούμε χρόνο να μπούμε στο studio για να ηχογραφήσουμε το υλικό αυτό αλλά και κάποιες πολύ ιδιαίτερες διασκευές που έχουμε κάνει και αγαπάμε. Από πλευράς συναυλιών, μέχρι τώρα γνωρίζουμε ότι το αφιέρωμα μας στον Ελληνικό Κινηματογράφο μετά το Half Note Jazz Club, θα παρουσιαστεί μέσα στο χειμώνα και εκτός Αθηνών. Την παράσταση μας “Ennio Morricone, a tribute by Cinema Paradiso Project” σκοπεύουμε να την ταξιδέψουμε σε καλοκαιρινά φεστιβάλ ενώ το αποκριάτικό ραντεβού μας, που τείνει πια να καθιερωθεί στο Ηalf Note Jazz Club θα λάβει χώρα και φέτος με το “Let’s go Latin” φυσικά με μουσική και τραγούδια από το ισπανόφωνο σινεμά.  

«ΤΡΑΒΑ ΜΑΛΛΙ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΜΕ»

ΟΙ CINEMA PARADISO PROJECT ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ

ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 – ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Half Note Jazz Club

Σουζάνα Γιαννακοπούλου: τραγούδι

Σοφία Ροσμαράκη: πιάνο

Ευαγγελία Λοφίτου: ακκορντεόν επικοινωνία

Στέλλα Ζιοπούλου: βιολί

Μάριος Σκουτέλης: κοντραμπάσο

Κωνσταντίνος Μπουρόπουλος: κλασική κιθάρα, φωνητικά

Νικόλας Κωνσταντίνου: ηλεκτρική κιθάρα,  φωνητικά

Ιάκωβος Παυλόπουλος: κρουστά, φωνητικά

Χριστίνα Κατσιάρη: επιμέλεια προγράμματος, κείμενα, videos

Δημήτρης Αραπαντελής: ενορχηστρώσεις

Πασχάλης Κολέντσης: επιμέλεια ήχου

Info

«ΤΡΑΒΑ ΜΑΛΛΙ ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΜΕ»

ΟΙ CINEMA PARADISO PROJECT ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 27 – ΚΥΡΙΑΚΗ 29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Έναρξη : ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ & ΣΑΒΒΑΤΟ 22:30

ΚΥΡΙΑΚΗ 21:30

Half Note Jazz Club

Τριβωνιανού 17, Μετς | 210 9213310

Διαβάστε επίσης

BLOGS

«Ακόμα και οι χειρότερες ταινίες του Μποντ, έχουν κάτι να αγαπήσετε» Daniel Craig

Ο Daniel Craig δεν είναι ένας ακόμη James Bond, είναι πολλά παραπάνω

BLOGS

«Η αποστολή μου είναι να βεβαιωθώ ότι κανείς δεν μπορεί να πει: “Δεν ήξερα”» Γιάννης Μπεχράκης

Πέντε χρόνια χωρίς τον Γιάννη Μπεχράκη και το κενό που άφησε όλο και μεγαλώνει

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Τρίτης 5 Μαρτίου

Οφείλετε να είστε προσεκτικοί στις μεγάλες υποσχέσεις

ΣΙΝΕΜΑ

Dune: Part 2: Επιστροφή στον Arrakis και στο στο μεγάλο κινηματογραφικό υπερθέαμα

Ο Βασίλης Σπανός περιπλανιέται στις αχανείς ερήμους του Arrakis και στο μεγάλο σινεμά του σύγχρονου auteur της επιστημονικής φαντασίας Denis Villeneuve

SINGLES

Οι μεγαλύτεροι ενδόμυχοι φόβοι των ναρκισσιστικών ατόμων

Μπορεί να το κρύβουν καλά αλλά και οι ναρκισσιστές φοβούνται, δείτε λοιπόν τα αδύνατά τους σημεία