Skip to main content

CELEBS

Πέθανε ο πρωτοπόρος της arte povera, Γιάννης Κουνέλλης

Διπλή απώλεια για την ελληνική τέχνη, καθώς την Πέμπτη έφυγε από τη ζωή και ο Γιάννης Κουνέλλης.



Πέθανε την Πέμπτη, στην Ιταλία ο Έλληνας ζωγράφος και γλύπτης Γιάννης Κουνέλλης, όπως μετέδωσαν τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης. Οι κριτικοί τέχνης τον θεωρούσαν έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους της λεγόμενης «arte povera», δημιουργούς ανοιχτούς σε πειραματισμούς, και ο Κουνέλλης παρουσιάστηκε με αυτό το όνομα για πρώτη φορά από τον Ιταλό τεχνοκριτικό Τζερμάνο Τσελάντ.

«Η δική μου γενιά έφυγε από τα σύνορα, βγήκε έξω από το κάδρο, είχε πολλά όνειρα για την ζωή και την τέχνη. Θέλαμε με τις ιδέες μας ν΄αλλάξουμε τον κόσμο. Είμαστε Ευρωπαίοι καλλιτέχνες, γαλουχημένοι με αυτή την ιδέα, και όχι την ιδέα του χρηματιστηρίου», είχε πει ο Γιάννης Κουνέλλης το 2012, σε  δημόσια συζήτηση στο πλαίσιο  μιας σπάνιας  έκθεσης του στην Αθήνα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ο ίδιος, γεννημένος το 1936 στον Πειραιά, είχε απο το 1956 επιλέξει ως τόπο παραμονής του την Ιταλία.

Αρχικά φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης, ενώ στην δεκαετία του 1960 αφιερώθηκε κυρίως στην ζωγραφική, επεκτείνοντας στην συνέχεια το έργο του και στην γλυπτική. Χρησιμοποιούσε στοιχεία όπως ατσάλι, πέτρα, λινάτσα, κάρβουνο και μαχαίρια. Αντικαθιστούσε το τελάρο με πλαίσια κρεβατιών, κάσες κουφωμάτων και κρεμάστρες παλτών. Η κλίμακα ήταν πάντα συμβατή με το ανθρώπινο σώμα: οι διαστάσεις του διπλού κρεβατιού ή ενός παραθύρου επαναλαμβάνονται σταθερά στα έργα του.

Επιστράτευε ακόμη και ζωντανά ζώα, όπως στην περίφημη εγκατάσταση με άλογα που παρουσίασε στη Ρώμη το 1969, επιχειρώντας να αμφισβητήσει το κατεστημένο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Χρησιμοποιούσε φωτιά, χώμα και χρυσό για τον αλχημιστικό τους συμβολισμό ή καφέ και κάρβουνο ως αναφορές στο εμπόριο αλλά και ως χαρακτηριστικά στοιχεία του λιμανιού της γενέθλιας πόλης του. Ο Κουνέλλης επιστράτευσε ακόμη παλιά παπούτσια και ρούχα αλλά και αντίγραφα θραυσμάτων από αρχαία γλυπτά για να αναφερθεί στις περίπλοκες και αντιφατικές διαστρωματώσεις της ταυτότητας.

Αναλυτικό άρθρο αφιερωμένο στο έργο και την προσωπικότητα του, φιλοξενεί σήμερα η ιταλική εφημερίδα «Il Messaggero».
«Για να χρησιμοποιήσουμε τη γλώσσα των νέων, μπορούμε να πούμε ότι ο Γιάννης "δεν την είχε δει", ούτε στις διαπροσωπικές σχέσεις, ούτε και σε ό,τι αφορούσε τα υλικά με τα οποία δημιουργούσε τα έργα του». «Προτιμούσε τον Πικάσο από τον Ντυσάν αλλά στους καλλιτέχνες από τους οποίους, έμμεσα, είχε εμπνευσθεί και διδαχθεί, είχε εντάξει- κάθε άλλο παρά τυχαία- τον Μασάτσιο και τον Καραβάτζιο». 

«Δεν ήταν ποτέ του ένας καταραμένος καλλιτέχνης», αντιθέτως, «διηγείτο πως είχε ανακαλύψει το ιερό στοιχείο μέσα στα συνηθισμένα αντικείμενα της τέχνης» θυμίζει σήμερα στους Ιταλούς, ο δημοσιογράφος Φάμπιο Ίσμαν.

Πηγή: ΑΠΕ

 

Διαβάστε επίσης

CELEBS

Άννα Παναγιωτοπούλου: Ο έρωτας με τον Κατράκη και ο θάνατος του συζύγου της

Η αγαπημένη Χριστίνα της σειράς «Ντόλτσε Βίτα» πέθανε σε ηλικία 76 ετών

CELEBS

Βικτόρια Μπέκαμπ: Η τρυφερή ανάρτηση για τα γενέθλια του Ντέιβιντ Μπέκαμ

«Είσαι τα πάντα για μας!!!! Ο καλύτερος μπαμπάς και σύζυγος»

Προτεινόμενα

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Δεν δημιουργώ μουσική για τα μάτια. Κάνω μουσική για τα αυτιά» Adele

Γίνεται 36 ετών και συνεχίζει να «περπατάει» τη μουσική της με τον πιο θαρραλέο, πετυχημένο και ειλικρινή τρόπο

CELEBS

Άννα Παναγιωτοπούλου: Ο έρωτας με τον Κατράκη και ο θάνατος του συζύγου της

Η αγαπημένη Χριστίνα της σειράς «Ντόλτσε Βίτα» πέθανε σε ηλικία 76 ετών

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Το κεράκι της Λαμπρής – ένα παραμύθι για τη δύναμη της αγάπης

Μια εικονική επίσκεψη για Πάσχα στο «χωριό» της παιδικής μας ηλικίας