Skip to main content

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Νιώθεις τη μια σκέψη να ξεπηδά μετά την άλλη και να μην μπορείς να συγκεντρωθείς; Μπορεί να έχεις «popcorn brain»

Τι είναι ο «ποπ κορν εγκέφαλος» και τι είναι αυτό που κάνει το μυαλό μας τόσο ανήσυχο;



Νιώθετε, μερικές φορές, το εσωτερικό του εγκεφάλου σας να μοιάζει λίγο με το εσωτερικό μιας σακούλας με ποπ κορν που ετοιμάζεται να σκάσει στο φούρνο μικροκυμάτων. Ξέρετε, όλο και περισσότεροι αποσπούν την προσοχή μικροπυρήνες ιδεών που ξεπροβάλλουν προς κάθε κατεύθυνση αφήνοντας πολύ λίγο χώρο για δομημένη και διαρκή σκέψη.

Φαίνεται ότι δεν είστε οι μόνοι που διαθέτετε «ποπ κορν σκέψεις». Για την ακρίβεια, ο «ποπ κορν εγκέφαλος» είναι ένα πραγματικό φαινόμενο στον κόσμο της ψυχολογίας. Δημιουργήθηκε από τον ερευνητή του UW iSchool, David Levy το 2011, ο εγκέφαλος ποπ κορν είναι αυτό που συμβαίνει όταν ο εγκέφαλος είναι τόσο συνηθισμένος στην υπερδιέγερση και την πολλαπλή παράλληλη εργασία του ψηφιακού κόσμου –τις αναδυόμενες καρτέλες, τη συνεχή κύλιση, το θέμα των νέων ειδοποιήσεων– που αρχίζει ο ίδιος ο εγκέφαλος να μιμείται αυτόν τον ξέφρενο ρυθμό και οι σκέψεις αρχίζουν να ξεπηδούν από ενθουσιασμό σαν καλαμπόκι που σκάει το ένα μετά το άλλο σε ποπ κορν.

Καθώς περνάμε όλο και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο, ο ποπ κορν εγκέφαλος γίνεται όλο και πιο κοινό πρόβλημα. Μελέτες έχουν ήδη δείξει ότι η συνεπής χρήση τηλεφώνων, υπολογιστών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχει «βαθιά επίδραση» στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλός μας επεξεργάζεται τις πληροφορίες και, στους νέους, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την προσοχή. Με άλλα λόγια, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλάζουν κυριολεκτικά τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας. Ισχύει!

Η ψυχολόγος Dannielle Haig έχει ασχοληθεί με το φαινόμενο και μοιραζόμαστε τις πληροφορίες της: τι ακριβώς μας κάνει η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – και πόσο πρέπει να ανησυχούμε όλοι για το φαινόμενο του ποπ κορν εγκεφάλου;

Τι προκαλεί τον ποπ κορν εγκέφαλο;

Η απλή απάντηση είναι: ο ψηφιακός κόσμος. Όπως εξηγεί η Haig, στο διαδίκτυο, τα πράγματα κινούνται με διαφορετικό ρυθμό. Όχι μόνο αυτό, τα πράγματα έχουν πραγματικά σχεδιαστεί για να αιχμαλωτίζουν και να κρατούν την προσοχή μας – γρήγορα.

«Οι διαδικτυακές πλατφόρμες και οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούν αλγόριθμους που μας τροφοδοτούν με μια συνεχή ροή πληροφοριών, ειδοποιήσεων και ψυχαγωγίας, όλα προσαρμοσμένα στα ενδιαφέροντα και τις συμπεριφορές μας», εξηγεί. «Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερδιέγερση του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου, ιδιαίτερα των οδών ντοπαμίνης, που συνδέονται με την ευχαρίστηση και την καινοτομία. Όταν λαμβάνουμε νέες πληροφορίες ή ειδοποιήσεις, ενεργοποιείται μια μικρή απελευθέρωση ντοπαμίνης, επιβραβεύοντας τον εγκέφαλό μας και ενθαρρύνοντάς μας να συνεχίσουμε αυτόν τον κύκλο αναζήτησης και λήψης νέου ερεθίσματος».

Με άλλα λόγια, όντας συνδεδεμένοι, είμαστε υποχρεωμένοι να περιμένουμε γρήγορες ανταμοιβές – αν δεν τις λάβουμε, τρέφουμε κάτι άλλο. Αυτό σημαίνει ότι το Διαδίκτυο ενθαρρύνει ενεργά τον εγκέφαλο να «σκάσει» όπως συμβαίνει με το καλαμπόκι όταν ζεσταίνεται.

«Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η συνεχής απαίτηση για προσοχή και η ταχεία εναλλαγή μεταξύ των εργασιών μπορεί να οδηγήσει σε ένα αίσθημα ψυχικής ανησυχίας ή στον εγκέφαλο να “αναπηδά”, καθώς αγωνίζεται να διατηρήσει την εστίαση σε οποιαδήποτε εργασία για μεγάλο χρονικό διάστημα», επισημαίνει.

Τι πραγματικά συμβαίνει στον εγκέφαλό μας μακροπρόθεσμα;

Μακροπρόθεσμα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσαν πραγματικά να αλλάξουν οριστικά τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας.

«Η έρευνα για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της εκτεταμένης διαδικτυακής δραστηριότητας βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η παρατεταμένη έκθεση σε εξαιρετικά διεγερτικά ψηφιακά περιβάλλοντα μπορεί να επηρεάσει τις γνωστικές λειτουργίες», προειδοποιεί η Haig.

Αν και αυτό δεν πρόκειται για εγκεφαλική βλάβη, είναι σίγουρα μια «αλλαγή εγκεφάλου».

«Δεν είναι απαραίτητα ότι ο εγκέφαλος έχει υποστεί βλάβη, αλλά μάλλον τα νευρικά μονοπάτια του αναδρομολογούνται ή προσαρμόζονται για να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του multitasking και της γρήγορης επεξεργασίας πληροφοριών», τονίζει.

Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές; Η ικανότητά μας να εστιάζουμε σε μια συγκεκριμένη σκέψη.

«Μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ικανότητας του εγκεφάλου να εμπλέκεται σε βαθιά, εστιασμένη και διαρκή προσοχή – δεξιότητες που είναι κρίσιμες για πολύπλοκη ανάλυση και κριτική σκέψη», εξηγεί. «Ενώ η πλαστικότητα του εγκεφάλου του επιτρέπει να προσαρμοστεί σε αυτές τις νέες απαιτήσεις, η ανησυχία είναι ότι αυτές οι προσαρμογές μπορεί να γίνουν εις βάρος της ικανότητάς μας να ασχολούμαστε βαθιά και στοχαστικά με το περιεχόμενο, επηρεάζοντας δυνητικά τη μάθηση, τη μνήμη και τη συναισθηματική ρύθμιση με την πάροδο του χρόνου».

Οι κίνδυνοι του ποπ κορν εγκεφάλου

Εντάξει, λοιπόν όλοι κινδυνεύουμε να χάσουμε το εύρος της προσοχής μας – πώς θα επηρεάσει αυτό πραγματικά τη ζωή μας; Λοιπόν, σύμφωνα με τη Haig, υπάρχουν πολλές προεκτάσεις.

Μπορεί, ισχυρίζεται, «να επηρεάσει τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, τη συναισθηματική ευημερία και τη συνολική παραγωγικότητα».

Μπορεί να διαπιστώσετε ότι χάνετε την ικανότητα να ασχολείστε με μεγάλα βιβλία ή ακόμα και να παλεύετε να λύσετε περίπλοκα προβλήματα. Μπορεί επίσης να διαπιστώσετε ότι οι συνομιλίες σας με φίλους γίνονται χαμηλότερης ποιότητας καθώς αγωνίζεστε να παραμείνετε συγκεντρωμένοι στο θέμα.

«Η συνεχής ανάγκη για τόνωση και άμεση ικανοποίηση μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη υπομονή και επιμονή, καθιστώντας δυσκολότερη την επίτευξη μακροπρόθεσμων στόχων», προσθέτει. «Υπάρχει επίσης κίνδυνος αυξημένων επιπέδων άγχους και στρες, καθώς η αδυναμία αποσύνδεσης μπορεί να εμποδίσει τις ψυχικές διεργασίες χαλάρωσης και αποκατάστασης, συμβάλλοντας σε έναν κύκλο συνεχούς ψυχικής εμπλοκής και εξουθένωσης».

Πώς να ηρεμήσετε έναν ποπ κορν εγκέφαλο

Σας καταβάλει φόβος; Ειλικρινά όλοι μας. Το πιο τρομακτικό πράγμα με τον ποπ κορν εγκέφαλο είναι ότι όλοι ζούμε στον σύγχρονο κόσμο και το να εγκαταλείψουμε εντελώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιθανώς δεν είναι επιλογή για πολλούς από εμάς.

Ευτυχώς, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διασφαλίσετε ότι το μυαλό σας διατηρεί την ικανότητά του να επιβραδύνει και να επικεντρώνεται σε ένα πράγμα τη φορά. Δείτε τι προτείνει η Haig ως αντίδοτο στον ποπ κορν εγκέφαλο:

Ψηφιακή αποτοξίνωση: Προγραμματίστε τακτικές περιόδους όπου αποσυνδέεστε από τις ψηφιακές συσκευές, επιτρέποντας στον εγκέφαλό σας να ξεκουραστεί και να επαναφορτιστεί.

Ενσυνειδητότητα και Διαλογισμός: Αυτές οι πρακτικές μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητά σας να εστιάζετε και να παραμένετε παρόντες, μειώνοντας το αίσθημα διάσπαρτης σκέψης που σχετίζεται με τον ποπ κορν εγκέφαλο.

Μεμονωμένη εργασία: Εστιάστε σε μία εργασία κάθε φορά αντί για πολλαπλές εργασίες — ακόμα και όταν είστε συνδεδεμένοι. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να επανεκπαιδεύσετε τον εγκέφαλό σας ώστε να διατηρεί την προσοχή και να εμβαθύνει τη δέσμευση με δραστηριότητες.

Διακοπές στη φύση: Το να περνάτε χρόνο στη φύση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει το άγχος και βελτιώνει την προσοχή και τις γνωστικές λειτουργίες.

Χόμπι και σωματική δραστηριότητα: Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν οθόνες, όπως ανάγνωση, τέχνη ή άσκηση, για να τονώσετε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου και να προωθήσετε τη χαλάρωση.

Δομημένη διαδικτυακή ώρα: Ορίστε συγκεκριμένες ώρες για τον έλεγχο των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την περιήγηση στον ιστό για να μειώσετε τη συνεχή ψηφιακή κατανάλωση.

Πηγή

 

Διαβάστε επίσης

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Η αγάπη είναι η πιο δύσκολη συνήθεια να κοπεί & να ικανοποιηθεί» Drew Barrymore

Λίγο πριν τα 50 της, η Drew Barrymore περισσότερο συνειδητοποιημένη από ποτέ απολαμβάνει τη ζωή της και προσπαθεί να κάνει τον κόσμο καλύτερο

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Ὄχι, δὲν εἶμαι λυπημένη/ Σὲ σωστὴ ὥρα νυχτώνει» Κική Δημουλά

Τέσσερα χρόνια χωρίς τη μεγάλη ποιήτρια Κική Δημουλά 

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Να αφήνεις το τραπέζι όταν η αγάπη δεν είναι στο μενού» Nina Simone

Η Nina Simone γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 1933 και το ξόρκι της φωνής της συνεχίζει να μας μαγεύει

Προτεινόμενα

FASHION RADAR

5 πλεκτά για τις εμφανίσεις σου στο γραφείο αυτήν την άνοιξη

Versatile πουλόβερ και αμάνικα γιλέκα που μπορούν να απογειώσουν την εμφάνισή σου στο γραφείο, βάζοντας χρώμα και στυλ στο ντύσιμό σου

BEAUTY NEWS

Orebella: Η Bella Hadid λανσάρει το δικό της beauty και wellness brand

Και το ανακοινώνει μέσα από ένα εντυπωσιακό teaser που δημοσίευσε στον επίσημο λογαριασμό της στο Instagram

BEAUTY NEWS

5 νέες αφίξεις αρωμάτων που θα ξυπνήσουν τις αισθήσεις σου λίγο πριν την άνοιξη

Τα νέα αρώματα που θα προσθέσουμε στο boudoir μας