Flasback: Η τέχνη και η επιστήμη της αναπόλησης

Η θετική πλευρά της νοσταλγίας και πώς να την αξιοποιήσεις για μια πιο χαρούμενη καθημερινότητα

Αγγελική Λάλου

Πολλά έχουν γραφτεί για την τέχνη του να ζεις στο παρόν και όλοι συμφωνούμε για τα οφέλη αυτής της στάσης ζωής. Η πράξη της απόλαυσης και της προσοχής, ειδικά όταν απολαμβάνουμε τον εαυτό μας, είναι ευεργετική για την ευημερία μας από πολλές απόψεις.

Ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό, αλλά συχνά υποτιμημένο, συστατικό της πρακτικής της απόλαυσης που είναι μια ισχυρή μέθοδος που μας βοηθά να εκδηλώνουμε μια κατάσταση ευχαρίστησης: το να αναβιώνουμε απόλαυση από το παρελθόν μέσω της αναπόλησης. Η αναπόληση είναι μια απλή πρακτική που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο καθένας για να επεκτείνει το όφελος από τις χαρές της ζωής –τη διασκέδαση που είχατε χθες, πέρυσι ή την περασμένη δεκαετία– την οποία λίγοι έχουν υιοθετήσει ως σκόπιμη πρακτική.

Μία από τις συναρπαστικές πτυχές της αναπόλησης είναι ότι η πρακτική επεκτείνει τα οφέλη της διασκέδασης. Το Mindfulness και το Savoring είναι πλέον καθιερωμένες τεχνικές για να αξιοποιήσετε στο έπακρο κάθε στιγμή, τη στιγμή. Η αναπόληση είναι (σχεδόν) το αντίθετο: ένα εργαλείο για να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις στιγμές σας μετά τη στιγμή, διασφαλίζοντας ότι οι καλές σας στιγμές συμβάλλουν όσο το δυνατόν περισσότερο στην ευημερία σας ακόμα και χρόνια μετά την αρχική διασκέδαση. Υπάρχουν διάφορες τεχνικές που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει για να αναπολήσει. Παρακάτω είναι μερικά παραδείγματα. Διαλέξτε ένα που πιστεύετε ότι θα ήταν διασκεδαστικό να δοκιμάσετε και πειραματιστείτε με αυτό για να κάνετε την πρακτική να λειτουργήσει για εσάς.

7memory4

Το σεντούκι του θησαυρού

Οι μεγαλύτερες, πιο διασκεδαστικές στιγμές στη ζωή σας είναι συχνά θέμα ωρών. Η εκτίμηση αυτής της πραγματικότητας μπορεί να σας διασφαλίσει ότι θα καταβάλετε προσπάθεια να κρατήσετε αναλλοίωτες τις σημαντικές αναμνήσεις. Η χρονική επίγνωση στη στιγμή μπορεί να βοηθήσει – υπενθυμίζοντας στον εαυτό σας πόσο γρήγορα περνούν τα πράγματα για να διασφαλίσετε ότι θα απολαύσετε τις στιγμές σας όσο διαρκούν. (Να είστε προσεκτικοί με αυτό, ωστόσο, γιατί το να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας πόσο γρήγορα περνούν οι στιγμές μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε αρνητικό μηρυκασμό που μειώνει τη διασκέδαση της στιγμής.) Η ιδέα εδώ δεν είναι να υπονομεύσουμε τη σημασία του να απολαμβάνουμε προσεκτικά τις κορυφαίες εμπειρίες μας τη στιγμή που συμβαίνουν, το ζήτημα είναι απλώς να συνειδητοποιήσουμε ότι πολύ συχνά υποτιμούμε το να απολαμβάνουμε τις αγαπημένες μας αναμνήσεις μετά.

Για τα μεγάλα γεγονότα της ζωής –γεγονότα όπως γάμοι, διακοπές και άλλες εμπειρίες που βιώνουμε συνήθως μια φορά στη ζωή– η δημιουργία ενός προσωπικού «σεντούκι θησαυρού» είναι μια εξαιρετική τεχνική για αναπόληση. Το σεντούκι σας μπορεί να είναι για χειροπιαστά πράγματα ή –για όσους στερούνται χώρο– ψηφιακά στοιχεία (ή συνδυασμό και των δύο). Ό,τι και να σα βολέψει, θα πρέπει να είναι γεμάτο με αναμνηστικά που σας ταξιδεύουν πίσω σε εκείνη την αγαπημένη στιγμή. Το «σεντούκι» σας μπορεί να περιλαμβάνει παλιά αεροπορικά εισιτήρια ή εισιτήρια τρένου, φυλλάδια με μέρη που επισκεφτήκατε, μαγνητάκια ψυγείου, φωτογραφίες, μικροαντικείμενα—ή οτιδήποτε αποφασίσετε ότι έχει νόημα. Όπως και η μορφή της διασκέδασης, εξαρτάται από εσάς να αποφασίσετε τον καλύτερο τρόπο για να ξαναζήσετε τις διασκεδαστικές σας αναμνήσεις. Αντί για μια απόλυτη συνταγή, ακολουθούν μερικές ιδέες για να ξεκινήσετε:

Δημιουργήστε ένα γιορτινό βάζο. Όταν πηγαίνετε κάπου διασκεδαστικά, συλλέξτε μερικά αντικείμενα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού (π.χ. πέτρες, κοχύλια, κομμάτια υφάσματος, καρτ ποστάλ, σχέδια). Τα αραδιάζετε όλα σε ένα γυάλινο βάζο και τα κρατάτε ως διακόσμηση σε ένα ράφι.

Αντί να κρατάτε ένα επίσημο ημερολόγιο, γράψτε σύντομες ιστορίες ή βινιέτες που περιγράφουν τις αγαπημένες σας στιγμές και κρατήστε τες σε ένα φάκελο, προσθέτοντας νέες καθώς προχωράτε.

Οργανώστε ένα θεματικό άλμπουμ φωτογραφιών. Τα άλμπουμ γάμου είναι υπέροχα, αλλά κάθε σημαντική εκδήλωση μπορεί να είναι αντάξια ενός άλμπουμ. Υπάρχουν τόσες πολλές οικονομικές επιλογές τώρα για εκτύπωση που δεν χρειάζεται να ανησυχείτε αν το βιβλίο φθαρεί από τη συχνή χρήση. Μπορείτε πάντα να επανεκτυπώσετε. Θα μπορούσατε επίσης να δημιουργήσετε ένα ακριβό αρχειακό αντίγραφο ενός πραγματικά σημαντικού γεγονότος που παραμένει στο ράφι μαζί με μια φθηνότερη έκδοση που είναι πιο κατάλληλη για εύκολη και συχνή χρήση (π.χ. ένα βιβλίο τραπεζιού σαλονιού ή ένα αναμνηστικό για παιδιά).

7memory2

Ο κήπος της μνήμης

Η απόλαυση διασκεδαστικών αναμνήσεων συνοδεύεται από μια σειρά από ψυχολογικά οφέλη και η τεκμηρίωση των θετικών μας συναισθημάτων έχει μακροπρόθεσμα προσαρμοστικά οφέλη. Ερευνητές από το MIT ανακάλυψαν ότι η ενεργοποίηση θετικών αναμνήσεων μπορεί να βοηθήσει στην καταστολή της κατάθλιψης καθώς και να μας βοηθήσει να χτίσουμε διαρκείς πνευματικούς, κοινωνικούς και ψυχολογικούς πόρους. Όταν η ζωή δεν είναι τόσο διασκεδαστική, η πρόσβαση σε αυτές τις αγαπημένες αναμνήσεις μας προσφέρει επίσης συναισθηματική ανθεκτικότητα.

Η δημιουργία ενός «Κήπου Μνήμης» με τη διατήρηση ενός ημερολογίου είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός και λειτουργικός τρόπος αποθήκευσης αναμνήσεων και επεξεργασίας των εμπειριών μας, συνθέτοντας γεγονότα και δραστηριότητες σε μια συνεκτική αφήγηση. Μας δίνει τη δύναμη να κατέχουμε τις προσωπικές μας ιστορίες. Στις σελίδες ενός ημερολογίου, μπορούμε να επιμεληθούμε, να κλαδέψουμε, να γιορτάσουμε και να θρηνήσουμε όπως νομίζουμε.

Όπως και να κρατάτε τις σημειώσεις σας, προσπαθήστε να συμπεριλάβετε αξέχαστες λεπτομέρειες σχετικά με την εμπειρία που περιγράφετε. Γιατί ήταν διασκεδαστικό; Πώς αισθανθήκατε; Με ποιον ήσουν; Πού ήταν το σκηνικό και πότε;

Στην καταχώριση του ημερολογίου σας, εάν μπορείτε, συμπεριλάβετε ένα «ενθύμιο». Κάτι που σας θυμίζει το συμβάν (φωτογραφία, στίχοι τραγουδιού, βίντεο κλιπ εάν χρησιμοποιείτε διαδικτυακό ή ηλεκτρονικό περιοδικό). Συμπεριλαμβάνοντας ένα ενθύμιο με αυτόν τον τρόπο, η μνήμη υπάρχει τόσο στο υποκειμενικό μυαλό σας όσο και σε μια απτή μορφή στην αντικειμενική πραγματικότητα. Αυτός ο τρόπος βελτιώνει την ανάκλησή μας και μας βοηθά να διασφαλίσουμε ότι θα θυμόμαστε το συμβάν στο μέλλον.

Αφού τεκμηριώσετε τη μνήμη σας, δοκιμάστε να μοιραστείτε την αφήγηση με άλλους με κάποια μορφή. Είτε μοιράζοντας κυριολεκτικά την ανάμνηση με τους εμπλεκόμενους ή με άλλους που πιστεύετε ότι θα την απολάμβαναν, είτε να δημοσιεύσετε μια εκδοχή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να προσθέσετε ετικέτες στους εμπλεκόμενους.

Απλές προτροπές

Για να διασφαλίσουμε ότι επωφελούμαστε από την ανάμνηση και την απόλαυση, ο προγραμματισμός προτροπών εντός της ημέρας για σύντομες εκρήξεις προβληματισμού μπορεί να είναι μια αποτελεσματική στρατηγική. Την επόμενη φορά που θα κάνετε το εβδομαδιαίο ημερολόγιό σας, συμπεριλάβετε μερικά μικρά τετράγωνα χρόνου για πράξεις αναπόλησης. Για παράδειγμα, αφιερώστε χρόνο για να κοιτάξετε μερικές παλιές φωτογραφίες, επικοινωνήστε με φίλους για να τους ενημερώσετε ότι τους σκέφτεστε ή απλώς προγραμματίστε ένα σύντομο διάλειμμα για να απολαύσετε ένα διασκεδαστικό πράγμα που κάνατε το Σαββατοκύριακο.

Σε πιο εμπορικό επίπεδο, οι λειτουργίες Year in Review και Look Back του Facebook μας ενθαρρύνουν να θυμόμαστε και προηγούμενα γεγονότα. Υπάρχει επίσης μια εφαρμογή που ονομάζεται Timehop ​​που συλλέγει παλιές φωτογραφίες και δημοσιεύσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις αναδιανέμει σε εσάς για να συνδεθείτε με το παρελθόν. Το «πρόβλημα» με ορισμένες από αυτές τις εφαρμογές είναι ότι κάποιος άλλος επιλέγει ποιες αναμνήσεις θα συμπεριλάβει στην προσωπική σας βιογραφία.

Η Lisa Thomas και η Pam Briggs από το τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Northumbria στο Ηνωμένο Βασίλειο προτείνουν να χρησιμοποιήσετε κάτι σαν το My Social Book ως εναλλακτική λύση. Αυτός ο ιστότοπος σάς επιτρέπει να μετατρέψετε το περιεχόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σε ένα απτό βιβλίο που μπορείτε να αποθηκεύσετε για στιγμές αναπόλησης.

Οι Thomas και Briggs διαπίστωσαν ότι τα λευκώματα ήταν ένας καλός τρόπος για να μοιραστείτε τις στιγμές σας και με άλλους (π.χ. συνεργάτες, οικογένεια και φίλους). Για παράδειγμα, αφού οι συμμετέχοντες στη μελέτη έφτιαξαν τα βιβλία τους, σχεδίασαν να δείξουν τις συλλογές σε άλλους για συζήτηση. Αντίθετα, η αλόγιστη κατανάλωση περιεχομένου μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι γενικά μια φιλοκοινωνική συμπεριφορά. Οι Thomas και Briggs επεσήμαναν επίσης τα οφέλη της αναπόλησης για όλες τις ηλικίες (καθώς στο παρελθόν, συχνά είχε συνδεθεί με τη μεγαλύτερη ηλικία).

Ανάμνηση της Επεκτατικής Δύναμης

Καθώς εξελίσσετε την πρακτική σας στην αναπόληση, κάθε ανάμνηση σας βοηθά να ενημερώνεστε για το τι σας κάνει να αισθάνεστε συνδεδεμένοι. Με την εξάσκηση, μέσα από την αναπόληση, η διασκέδαση γίνεται ο οδηγός σας προς τα εμπρός. Φυσικά, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν στιγμές που αναζητάτε έξω από τον εαυτό σας για έμπνευση - η καινοτομία, η περιέργεια και η ανακάλυψη είναι σίγουρα βασικά συστατικά για τη διασκέδαση. Ωστόσο, ο κίνδυνος να παραπλανηθείτε υποσυνείδητα από έναν κατακλυσμό αυθεντικών ιδεών που δεν είναι δικές σας –διαφήμιση, μέσα κοινωνικής δικτύωσης– μειώνεται και γίνεστε πολύ πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με το πώς επιλέγετε να περάσετε τον χρόνο σας.

Όταν ειλικρινά, ανοιχτά απολαμβάνουμε τις αγαπημένες μας αναμνήσεις μέσα από την πράξη της αναπόλησης, ανακαλύπτουμε ενδείξεις για αυτό που πραγματικά μας φωτίζει, μας φέρνει χαρά και μας κάνει να νιώθουμε συνδεδεμένοι με κάτι έξω από εμάς – και όταν αυτή η μαγεία αρχίζει να συμβαίνει, τότε η καθημερινότητά μας αρχίζει πραγματικά να περιστρέφεται προς μια θετική κατεύθυνση.



About us

allYOU

Φρέσκο (ολόφρεσκο), δικό σου (καταδικό σου) site:
allyou.gr. Δηλαδή όλη εσύ, όλα εσύ. Όλα για σένα, όλα από σένα.

Ποιοι είμαστε

Top
0
Shares