Skip to main content

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Πώς να αλλάξετε την προοπτική σας διαμορφώνοντας τις αρνητικές σας αναμνήσεις

Η έρευνα δείχνει πώς μπορείτε να εργαστείτε με τις αναμνήσεις για να αλλάξετε τη διάθεση και τη στάση σας.



Θυμάστε συγκεκριμένα γεγονότα από το παρελθόν, τις σχέσεις ή την παιδική σας ηλικία που επανέρχονται στο μυαλό σας; Μόλις μάθετε πώς λειτουργεί η μνήμη, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις αναμνήσεις, και ακόμη και να τις αναδείξετε επίτηδες, για να θεραπεύσετε τα δύσκολα σημεία σας και να αλλάξετε τη συναισθηματική σας εμπειρία του παρόντος. Σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στο Psychology Today διαβάζουμε τις σκέψεις του θεραπευτή Hal Shorey:

Η εμπειρία σας στο παρόν περιλαμβάνει αντιλήψεις, σκέψεις και συναισθήματα που σχετίζονται με το ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον σας. Τα συναισθήματα είναι αντιδράσεις σε αναγνωρίσιμα γεγονότα ή σκέψεις. Αλλά κάτω από αυτές τις στιγμιαίες εμπειρίες είναι η γεύση του φόντου της διάθεσής σας.

Η διάθεση είναι μια «ψυχική κατάσταση παρασκηνίου που ρίχνει μια λάμψη ή σκιά πάνω σε σκέψεις και συμπεριφορές» και, σε αντίθεση με συγκεκριμένα συναισθήματα, μπορεί να διατηρηθεί σε βάθος χρόνου παρά τις αλλαγές σε ό,τι συμβαίνει γύρω σας. Η διάθεση έχει επίσης ισχυρό αντίκτυπο τόσο στο πώς σχηματιζόμαστε όσο και στο πώς ανακτούμε αναμνήσεις.

Πώς σχετίζονται οι αναμνήσεις με τη διάθεση;

Μια πρόσφατη (2023) ανασκόπηση της έρευνας της μνήμης που συνάδει με τη διάθεση από τους Leonard Faur και Kevin LaBar δείχνει ότι είναι πολύ πιο πιθανό να ανακτήσουμε αναμνήσεις που ταιριάζουν με τις τρέχουσες καταστάσεις της διάθεσής μας. Αν έχουμε μια γενική αίσθηση λύπης, είναι πιο πιθανό να ανακτήσουμε θλιβερές αναμνήσεις. Το ίδιο ισχύει και όταν νιώθουμε χαρούμενοι ή θυμωμένοι.

Οι διαθέσεις μπορούν επίσης να μας ωθούν να ερμηνεύσουμε τα παρόντα γεγονότα με τρόπο που να παράγει συγκεκριμένα συναισθήματα που ταιριάζουν με αυτά και να κάνει αυτά τα συναισθήματα πιο έντονα. Για παράδειγμα, αν έχουμε θυμωμένη διάθεση, είναι πιο πιθανό να δώσουμε προσοχή, να αντιληφθούμε και μετά να ερμηνεύσουμε κάποιον που μας λέει κάτι με τρόπο που θα μας θυμώσει.

Ταυτόχρονα, λόγω της ανάκλησης μνήμης που ταιριάζει με τη διάθεση, θα είναι πιο πιθανό να ανασύρουμε αναμνήσεις από το παρελθόν που έφεραν παρόμοια συναισθήματα (όπως οι άνθρωποι που μας συμπεριφέρονται με τρόπο που μας εξοργίζει). Έτσι, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον σας όλα συμβαδίζουν με τρόπο που μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε κολλημένοι σε ένα μοτίβο που δεν τελειώνει.

Η αμφίδρομη σχέση των αναμνήσεων με τη διάθεση

Σκεφτείτε αυτό το παράδειγμα: Βρέθηκα σε αρνητική (λυπημένη, ανήσυχη και απελπιστική) διάθεση και έχω πολλές σκέψεις ότι δεν με εκτιμούν και δεν με σέβονται στη δουλειά. Συνεχίζονται πράγματα που με κάνουν να νιώθω έτσι. Δεν είναι ότι τα γεγονότα δεν είναι αληθινά, αλλά ερμηνεύω τα πράγματα με τρόπο που ενισχύει τις σκέψεις που ταιριάζουν με τη διάθεσή μου και κάνει τα συναισθήματά μου πιο έντονα.

Καθώς οδηγώ στη δουλειά μια μέρα, νιώθω αυτή τη θλιβερή διάθεση σε συνδυασμό με σκέψεις ότι δεν με εκτιμούν ή δεν με σέβονται. Σκέφτομαι το σημερινό μου πλαίσιο που είμαι καθιερωμένος και επιτυχημένος καθηγητής και ψυχολόγος και αναρωτιέμαι από πού προέρχεται αυτή η αρνητική κατάσταση διάθεσης και η σκέψη του να μην με γιορτάζουν – πώς με κολλάει σαν κόλλα σε μεγάλες χρονικές περιόδους και μολύνει την παρούσα εμπειρία μου. Επειδή αυτό φαίνεται να είναι ένα επαναλαμβανόμενο θέμα στη ζωή μου, επιστρέφω τις σκέψεις μου στην παιδική ηλικία και άλλες φορές που μπορεί να ένιωθα έτσι – και εμφανίζεται μια ξεκάθαρη ανάμνηση ανάλογη με τη διάθεση.

Το πέμπτο πάρτι γενεθλίων μου αναμενόταν με μεγάλο ενθουσιασμό. Είχα πάει στο πάρτι γενεθλίων των μεγαλύτερων αδελφών μου (είναι δίδυμα) το περασμένο φθινόπωρο και ήταν μια τεράστια υπόθεση. Ήταν σαν ένα καρναβάλι με τόσα παιδιά από τη γειτονιά εκεί – με μπαλόνια, παιχνίδια με βραβεία και μουσική.

Αλλά την ημέρα των γενεθλίων μου, υπήρχε μόνο η οικογένειά μου και τίποτα από αυτές τις συναρπαστικές φανφάρες. Θυμάμαι ότι κάθομαι με το καπέλο των γενεθλίων μου, νιώθω απογοητευμένος και ξεφουσκωμένος – όχι ιδιαίτερος και σίγουρα δεν γιορτάζομαι.

Ορίστε το έχετε. Αυτή η εξέχουσα ανάμνηση πριν από περισσότερες από πέντε δεκαετίες έχει μια ισχυρή κατάσταση διάθεσης που συνδέεται με αυτήν. Και όταν βρίσκομαι σε αυτήν την κατάσταση διάθεσης τώρα, χρόνια αργότερα, η σημερινή μου αντίληψη για τα γεγονότα και η τρέχουσα διάθεσή μου και οι συναισθηματικές εμπειρίες ταιριάζουν. Και έτσι, η διάθεση, η μνήμη και η τωρινή μου εμπειρία όλα ενισχύουν το ένα το άλλο και μεταφέρονται στο συναίσθημα με τον ίδιο τρόπο στο παρόν.

Πώς να σπάσετε τον κύκλο της διάθεσης και της μνήμης

Αλλά δεν χρειάζεται να κολλάμε με επαναλαμβανόμενα θέματα όπως αυτό, γιατί οι αναμνήσεις και οι καταστάσεις διάθεσης που σχετίζονται με αυτές, μπορούν να αλλάξουν. Η μνήμη είναι πολύ λανθασμένη, και ένας μεγάλος όγκος ερευνών δείχνει ότι είναι διαβόητα ανακριβής.

Σύμφωνα με την Elizabeth Loftus, Ph.D., μια διακεκριμένη ερευνήτρια μνήμης που πήρε πρόσφατα συνέντευξη στο podcast της Kaitlin Luna "Speaking of Psychology", "Νέες πληροφορίες, νέες ιδέες, νέες σκέψεις, υποδηλωτικές πληροφορίες, παραπληροφόρηση μπορούν να εισέλθουν στη συνειδητή επίγνωση των ανθρώπων και να προκαλέσουν μόλυνση, παραμόρφωση, αλλοίωση στη μνήμη».

Επειδή οι μνήμες μπορούν να αλλάξουν με νέες πληροφορίες, μπορούν επίσης να αλλάξουν για να διευκολύνουν την αλλαγή των καταστάσεων της διάθεσης και τη διευκόλυνση της θεραπείας. Ας πάρουμε ως παράδειγμα το παιδικό μου πάρτι γενεθλίων. Θα αναφερθώ σε αυτή τη μνήμη ως «αντιπροσωπευτική μνήμη» επειδή αντιπροσωπεύει το τρέχον θέμα της διάθεσης, των σκέψεων και των συναισθημάτων που είχα. Ωστόσο, είμαι αρκετά γνώστης της έρευνας για να ξέρω ότι η μνήμη μου για το συμβάν μπορεί να μην είναι ακριβής και μπορεί να έχει αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Άρα, είναι λογικό ότι το θα μπορούσαν να είναι άλλες ερμηνείες του τι συνέβη.

Χρησιμοποιώντας το εργαλείο γνωσιακής συμπεριφορικής θεραπείας της «γνωστικής αναδιάρθρωσης», μπορεί να αναζητήσω εναλλακτικά δεδομένα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη μνήμη. Για παράδειγμα, αν και μπορεί να είναι αλήθεια, μπορεί να υπάρχουν άλλοι λόγοι για τη μικρή γιορτή εκτός από το ότι η οικογένειά μου δεν με βλέπει ως ξεχωριστό ή δεν θέλει να με γιορτάσει (π.χ. ήταν καλοκαίρι και το σχολείο είχε τελειώσει, τα αδέρφια μου είναι δίδυμα και είχαν ένα διπλό πάρτι, η οικογένειά μου επρόκειτο να μετακομίσει κ.λπ.).

Πέρα από την αναζήτηση εναλλακτικών εξηγήσεων και την αμφισβήτηση των δεδομένων, θα μπορούσα επίσης σκόπιμα να παραμορφώσω τη μνήμη για να αλλάξω τη διάθεσή μου (και καθώς θυμάμαι το γεγονός, ακόμη και τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου του παρόντος). Θα μπορούσα να το κάνω αυτό εισάγοντας έναν νέο χαρακτήρα στη μνήμη φανταστικά.

Οραματίζομαι τον ενήλικο εαυτό μου ως ένα στοργικό άτομο που αγαπά και γιορτάζει το παιδί. Θα μπορούσα να τον φανταστώ να βλέπει εμένα (τον μελλοντικό ενήλικο εαυτό του) εκεί στο πάρτι γενεθλίων του και να ξέρει πόσο ξεχωριστός είναι και πόσο τον αγαπώ. Μπορούσα να τον φανταστώ χαρούμενο και γεμάτο ελπίδα στα πέμπτα του γενέθλια.

Αυτά τα πράγματα θα άλλαζαν αυτό που πραγματικά συνέβη; Φυσικά και όχι. Μπορώ όμως να επιλέξω να θυμηθώ αυτά τα γεγονότα σε ένα διαφορετικό πλαίσιο και με πρόσθετα θέματα που αντιστέκονται στη θλιβερή και όχι περίφημη κατάσταση διάθεσης που με έχει κολλήσει τόσο καιρό.

Οι θεραπευτές συχνά χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία για να αλλάξουν τον τρόπο που σκέφτονται και αισθάνονται οι άνθρωποι στο παρόν. Εάν ένας από τους πελάτες μου επιμείνει ότι δεν μπορεί να αλλάξει αυτό που συνέβη και επομένως δεν θέλει να αλλάξει μια ανάμνηση, το επικυρώνω – αλλά επισημαίνω επίσης ότι δεν χρειάζεται να ανακαλέσει τη μνήμη με τρόπο που προκαλεί πόνο στο παρόν και επανατραυματισμό. Εάν οι αναμνήσεις που σας έρχονται συνέχεια περιλαμβάνουν πιο ανησυχητικά γεγονότα ή τραύματα, ίσως θέλετε να αναζητήσετε τη βοήθεια ενός εκπαιδευμένου επαγγελματία για να σας βοηθήσει.

Διαβάστε επίσης

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

«Είναι πολύ καλύτερο να επιθυμείς παρά να έχεις» Anouk Aimee

Μια ωδή στην Anouk Aimée: τιμώντας τη διαχρονική της λάμψη και την κινηματογραφική της παρουσία

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Τι είναι το manifestation και πώς να το εφαρμόσεις

Δυνατά τ' αδύνατα με τον νόμο της έλξης και το placebo των θετικών vibes!

ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ

Μην ξεχάσεις να πεις «Χρόνια πολλά, μπαμπά» την Κυριακή 16/6

Για να γιορτάσεις την Ημέρα του Πατέρα σου διαλέξαμε τα καλύτερα quotes για την πατρότητα

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Πέμπτης 20 Ιουνίου

Χαλαρώστε και εισπράξτε την αγάπη που απλόχερα σας δίνουν οι άνθρωποί σας

SEX

Sex και καλοκαιρινές διακοπές: 4 μύθοι που πρέπει να καταρριφθούν

Δημοφιλείς μύθοι για το καλοκαιρινό σεξ ώστε να καταλάβεις ότι δεν είναι απαραίτητα και το καλύτερο που υπάρχει!

ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ: Το κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστρέφει για 13η συνεχόμενη χρονιά

Από τις 27 Ιουνίου έως τις 3 Ιουλίου, η διοργάνωση που αγαπά το σινεμά ρεπερτορίου, δίνει το ραντεβού της με το κοινό της Αθήνας, στο αγαπημένο θερινό ΡΙΒΙΕΡΑ. Γράφει ο Κώστας Λινάρδος