Skip to main content

INTERVIEW

Φωτεινή Δάρρα: «Να πλημμυρίσει ο κόσμος φως»

Η γοητευτική και πολύ ξεχωριστή Φωτεινή Δάρρα, την Παρασκευή 13 Μαΐου, ζωντανεύει -με τη φωνή της- ποίηση του Νίκου Γκάτσου. Στο θέατρο Παλλάς, μαζί με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, ετοιμάζουν μία ξεχωριστή μουσική παράσταση…



Τ’ όνομα της, η φωνή της, η «ατμόσφαιρά» της είναι ταυτισμένα με την ποίηση. Από τον Καβάφη, ως τον Βιτσέντζο Κορνάρο (Ερωτόκριτο). Έχει μια μοναδική, σκοτεινή γοητεία. Αυτή που μοιάζουν να μοιράζονται οι ιδιαίτεροι άνθρωποι, οι ιδιαίτεροι καλλιτέχνες... Η Φωτεινή Δάρρα έχει χαράξει την δική έντονη πορεία στο ελληνικό τραγούδι, έχει ανέβει σε μερικές από τις μεγαλύτερες μουσικές και θεατρικές σκηνές και εδώ και στο εξωτερικό και έχει σφραγίσει με τη φωνή της πολλά από τα μουσικά κομμάτια που «σημάδεψαν» τη ζωή μας. 

Η μακροχρόνια συνεργασία της με τον συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου είναι, σίγουρα, ένα από τα πρώτα πράγματα που σου έρχονται στο μυαλό όταν ακούς ή διαβάζεις για την δισκογραφική της καριέρα. Η Φωτεινή Δάρρα, όμως, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει, δουλεύοντας στο πλευρό και αρκετών ξένων συνθετών, όπως ο Ιταλός Carlo Faiello στον δίσκο της Μonitor, του 2009. 

Και τώρα, σειρά έχει πάλι η ποίηση και πάλι η καλλιτεχνική της συνεργασία με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου. Μετά την μελοποίηση του έργου «Λουλούδι στη Φωτιά», σε στίχους Νίκου Γκάτσου, το δίδυμο επιστρέφει ντύνοντας με μουσική ένα ακόμα έργο του σπουδαίο ποιητή και στιχουργού. Έτσι, την Παρασκευή 13 Μαΐου θα μοιραστούν την σκηνή του θεάτρου Παλλάς για να παρουσιάσουν το έργο «Η Παγωμένη Θεατρίνα», αλλά και τραγούδια τους που έχουν αγαπηθεί από το κοινό, σε μία μουσική παράσταση με τον τίτλο «Να πλημμυρίσει ο κόσμος φως».

Στον πυρετό της προετοιμασίας, η ξεχωριστή ερμηνεύτρια βρίσκει λίγο χρόνο να μιλήσει αποκλειστικά στο allyou.gr για την παράσταση της ερχόμενης Παρασκευής στο Παλλάς, για τον Δημήτρη Παπαδημητρίου αλλά και για τον(υπαρκτό;) διαχωρισμό ανάμεσα στο Ποιοτικό και το Εμπορικό τραγούδι…

Πείτε μας για την  «Παγωμένη Θεατρίνα» που θα δούμε στο θέατρο Παλλάς; Πώς αποφασίσατε να προχωρήσετε στην παρουσίαση του συγκεκριμένου έργου;

Είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Νίκου Γκάτσου η “παγωμένη θεατρίνα”. Προοριζόταν για την ιδιαίτερη καλλιτεχνική προσωπικότητα του Γιώργου Μαρίνου με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, που όμως δεν πρόλαβε να συνθέσει.   Έργο τολμηρό που μιλάει για όλες τις πτυχές της ανθρώπινης φύσης. Ύστερα από το “Λουλούδι στη φωτιά” που πρωτοπαρουσιάσαμε πριν τρία χρόνια στο “Παλλάς” επιστρέφουμε στον ίδιο τόπο για να παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στο κοινό το έργο αυτό με την υπογραφή του Δημήτρη Παπαδημητρίου και την καλλιτεχνική συμμετοχή του Θανάση Αλευρά. Η μελοποίηση του ξεκίνησε από τον Δημήτρη πριν αρκετά χρόνια. Θυμάμαι πως είχαμε κάνει ντέμο το ομότιτλο τραγούδι τότε που τραγούδησα το “Τρέχει το νερό”. Μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν γράφτηκαν και τα υπόλοιπα τραγούδια του κύκλου. Νομίζω πως τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να το παρουσιάσουμε στο κοινό.

Σε ποια σημεία θα λέγατε ότι μοιάζει και σε ποια ότι διαφέρει με το Λουλούδι στη Φωτιά;

Στο έργο αυτό ο Γκάτσος καταπιάνεται σε αρκετά σημεία με τα κοινωνικά ζητήματα όπως και στο “Λουλούδι στη Φωτιά”. Μιλάει ακόμα και για εθνικά ζητήματα και στα δύο έργα με τρόπο προφητικό. Τον απασχολεί η Ελλάδα και η πορεία της μέσα στο χρόνο. Μιλάει ανοιχτά για τα χαρακτηριστικά ενός ολόκληρου λαού, θετικά και αρνητικά. Θίγει τις αγκυλώσεις της ελληνικής νοοτροπίας μη εξαιρώντας ούτε τον ίδιο του τον εαυτό. Τον απασχολεί ο χρόνος και το πέρασμά μας μέσα σε αυτόν. Η “Παγωμένη Θεατρίνα” είναι σαφώς το πιο τολμηρό έργο από όλα όσα έχει γράψει, είναι πολύ μπροστά για την εποχή του, ακόμα και για σήμερα.

Ποιο πιστεύετε πως είναι το βασικό συστατικό μιας πετυχημένης μελοποίησης;

Το να φαίνεται σαν ο λόγος να μην προϋπήρχε της μουσικής, να νομίζει κανείς πως φτιάχτηκαν ταυτόχρονα και να μπορεί να τραγουδηθεί αμέσως από τον λαό.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο στοίχημα για έναν ερμηνευτή όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα έργο σαν αυτό του Νίκου Γκάτσου;

Να μείνει στον ίδιο δρόμο που χάραξε ο ποιητής, ο συνθέτης αλλά και οι μεγάλοι που ερμήνευσαν τα τραγούδια που μελοποιήθηκαν στο παρελθόν. Ταυτόχρονα να κρατήσει το προσωπικό του ύφος και να προσεγγίσει με ταπεινότητα αλλά και μεγάλο θάρρος τον λόγο του σπουδαίου Γκάτσου που δεν “σηκώνει” τίποτα άλλο παρά την αλήθεια.

H συνεργασία σας με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου μετράει, πια, πολλά χρόνια. Πού θα λέγατε ότι συναντιέστε καλλιτεχνικά και που διαφέρετε;

Έχουμε κοινό τόπο τη στάση μας απέναντι στην τέχνη και την κοινή πορεία μας με τον αγώνα που δίνουμε να συνεχίσουμε να δημιουργούμε σε αντίξοες συνθήκες. Το σημείο που διαφέρουμε είναι το αυτονόητο: Είναι συνθέτης και είμαι τραγουδίστρια. Ο συνθέτης αισθάνεται ότι γεννά το έργο του κατά τη διάρκεια της σύνθεσης, ενώ ο τραγουδιστής μόλις το επικοινωνήσει στο κοινό.

Aν περιγράφατε με 3 λέξεις τον Δημήτρη Παπαδημητρίου ποιες θα ήταν αυτές;

Δύσκολο να τον σκιαγραφήσεις με τρεις μόνο λέξεις.Θα έλεγα: ανήσυχο πνεύμα,πολυδιάστατος, καλλιτέχνης. 

Κι αν περιγράφατε με 3 λέξεις τον εαυτό σας;

Σημασία δεν έχει τι θα πει κανείς  για τον εαυτό του αλλά τι θα πει ο χρόνος γι’ αυτόν. 

Στο Δελτίου Τύπου της παράστασης αναφέρεται ότι η Παγωμένη Θεατρίνα είναι ένα προφητικό έργο για το 2016. Τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη σας το κάνει τόσο διαχρονικό;

Καταρχήν η θεματολογία του. Στο έργο αυτό ο Γκάτσος κοιτάζει τον άνθρωπο από ψηλά και τον περιγράφει. Πονάει, σαρκάζει, ερωτεύεται, ζει, γερνάει, πεθαίνει. Πέρα από αυτό όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο περιγράφονται όλα αυτά, η εξαιρετική σχέση του ποιητή με τη γλώσσα και η ικανότητα να απευθύνεται στο ευρύ κοινό κάνοντας κατανοητά ακόμα και τα πιο δύσκολα νοήματα.

Πιστεύετε στον διαχωρισμό Ποιοτικού και Εμπορικού τραγουδιού;

Πιστεύω στο ποιοτικό τραγούδι που μπορεί να αγαπηθεί από τον πολύ κόσμο.

Tι συμβαίνει όταν δύο σημαντικοί εκπρόσωποι του κάθε είδους συναντιούνται καλλιτεχνικά;

Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης  επέλεξαν τον Καζαντζίδη και τον Μπιθικώτση να γίνουν οι εκφραστές της λαϊκής πλευράς της μουσικής τους ήξεραν πως απευθύνονταν σε τραγουδιστές που, ενώ είχαν κάνει μεγάλες λαϊκές επιτυχίες,θα υπηρετούσαν το όραμά τους. Όταν λοιπόν συναντιούνται δυο φαινομενικά αντίθετοι κόσμοι, αναγκαία προϋπόθεση είναι να έχουν κοινό στόχο που να είναι καλλιτεχνικός. Γιατί ο καλλιτέχνης όπου κι αν βρεθεί παραμένει καλλιτέχνης. 

normal_MESA.jpg

Δελτίο Τύπου της παράστασης

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ - ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΑΡΡΑ, «Να πλημμυρίσει ο κόσμος φως»

Μαζί τους ο Θανάσης Αλευράς

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13 ΜΑΪΟΥ στις 21:00

Την Παρασκευή 13 Μαΐου, ο μεγάλος συνθέτης και η σύγχρονη ερμηνεύτρια θα βρεθούν στο Παλλάς για να παρουσιάσουν μαζί σε μια μοναδική μουσική παράσταση το έργο Η Παγωμένη Θεατρίνα σε στίχους Νίκου Γκάτσου, αλλά και τραγούδια τους που έχουν αγαπηθεί από το κοινό, σε μία μουσική παράσταση με τον τίτλο Να πλημμυρίσει ο κόσμος φως.

«Η παγωμένη θεατρίνα» παρουσιάζεται ως μουσική παράσταση για πρώτη φορά στο ιστορικό θέατρο Παλλάς κάτω από την μπαγκέτα του Δημήτρη Παπαδημητρίου και είναι ο τρίτο κατά σειρά έργο του Νίκου Γκάτσου που μελοποιεί ο συνθέτης -έχουν προηγηθεί το «Λουλούδι στη φωτιά» με τη Φωτεινή Δάρρα και οι «Μέρες Επιταφίου» με τον Μανώλη Μητσιά.

Μαζί τους στο Παλλάς εμφανίζεται ο ταλαντούχος Θανάσης Αλευράς και στη μουσική παράσταση παίζει το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής του Δήμου Αθηναίων και η Λαϊκή ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής.

Στην εκδήλωση συμμετέχουν επίσης: Ο Μουσικός Όμιλος των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης & η Χορωδία GraduArti (Απόφοιτοι των Αρσακείων Σχολείων)

Στο δεύτερο μέρος της παράστασης θα παρουσιαστούν τραγούδια από την κοινή μουσική δημιουργία των δύο καλλιτεχνών, αλλά και τραγούδια που χαρακτηρίζουν την μέχρι τώρα πορεία τους μέσα από μεγάλες συνεργασίες με ερμηνευτές και σπουδαίους συνθέτες.

Στην έναρξη της μουσικής αυτής εκδήλωσης, η Φωτεινή Δάρρα και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου θα παρουσιάσουν τη νέα συνθέτρια Ειρήνη Βαλεντίνοβα-Ζαμάνου σε ένα δεκάλεπτο πρόγραμμα που θα ντύσει μελωδικά τη μουσική παράσταση με δικές της συνθέσεις.

Συντελεστές

Μαζί τους εμφανίζεται ο ταλαντούχος Θανάσης Αλευράς και στη συναυλία παίζει το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής του Δήμου Αθηναίων και η Λαϊκή ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής.

Στην εκδήλωση επίσης συμμετέχουν: Ο Μουσικός Όμιλος των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης & η Χορωδία GraduArti (Απόφοιτοι των Αρσακείων Σχολείων)

Διδασκαλία-Χορωδιακή Επεξεργασία κ. Χριστίνα Βαρσάμη-Κούκνη.

Εισιτήρια:

ΠΛΑΤΕΙΑ:

ΖΩΝΗ VIP : 32€

ΖΩΝΗ Α' : 25€

ΖΩΝΗ Β' : 23€

ΖΩΝΗ Γ' : 20€

ΖΩΝΗ Δ' : 17€

ΖΩΝΗ Ε' : 15€

ΘΕΩΡΕΙΑ ΠΛΑΤΕΙΑΣ (ΣΤ') : 10€

ΕΞΩΣΤΗΣ:

ΖΩΝΗ Ζ1 : 18€

ΖΩΝΗ Ζ2 : 15€

ΖΩΝΗ Ζ3 : 10€

ΘΕΩΡΕΙΑ VIP (Η9 - Η15) : 21€

ΘΕΩΡΕΙΑ (Η1, Η2, Η3, Η4, Η5, Η19, Η20, Η21, Η22, Η23) : 8€

ΘΕΩΡΕΙΑ (Η6, Η7, Η8, Η16, Η17, Η18): 10€

Διαβάστε επίσης

INTERVIEW

«Η μητέρα μου, και η αστείρευτη αγάπη της για τη ζωή, αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσής μου» Μαρία Κηλαηδόνη

Λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Gazarte, 18/2, η Μαρία Κηλαηδόνη μιλάει για τα σχέδιά της στην Αγγελική Λάλου και το allyou

INTERVIEW

«Η καλύτερη εποχή είναι εδώ και τώρα, κάτι που πάλευα χρόνια να καταλάβω στην πράξη» Λουίζα Σοφιανοπούλου

Λίγο πριν τραγουδήσει «Time of my life», η ταλαντούχα τραγουδίστρια Lou Is, ή αλλιώς Λουίζα Σοφιανοπούλου, μίλησε στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr 

INTERVIEW

«Με εμπνέει η μέση γυναίκα που παλεύει για το καλό των παιδιών της και των οικείων της. Η γυναίκα αγωνίστρια της ζωής» Φωτεινή Δάρρα

Λίγο πριν τις νέες της εμφανίσεις στο Half Note, η εξαιρετική Φωτεινή Δάρρα σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr

Προτεινόμενα

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ

Τραγανό κοτόπουλο Primavera σε ένα σκεύος

Εύκολη και πεντανόστιμη ανοιξιάτικη συνταγή με κοτόπουλο και λαχανικά εποχής

CELEBS

Στέλλα Φυρογένη: Η ηλικία, o σύντροφος, η ζωή στο χωριό και οι κατάρες

Όσα δεν ξέρουμε για τη «Χάιδω» από τη Γη της Ελιάς

BLOGS

Πολύτιμα πράγματα που μάθαμε διαβάζοντας Λουίς Σεπούλβεδα

Μικρός φόρος τιμής,  σε έναν συγγραφέα που ήξερε να φτιάχνει υπέροχες ιστορίες, με αφορμή τα τρία χρόνια από τον θάνατό του