ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ
Μαζί με τον κόσμο των κοριτσιών, αλλάζει και η Barbie
Η εμβληματική κούκλα αποκτά καμπύλες, γίνεται μικρόσωμη και τολμά να κάνει μεγάλα όνειρα.
«I’m a Barbie girl, in a Barbie world» λέει ο στίχος ενός τραγουδιού που μέσα στο ανάλαφρο ποπ περιτύλιγμά του κρύβει ένα μήνυμα που σατιρίζει τον εξωπραγματικά τέλειο, «plastic, fantastic» κόσμο της Μπάρμπι.
Όμως ο κόσμος της Μπάρμπι έχει αρχίσει να αλλάζει και μαζί με αυτόν και η εμβληματική κούκλα. Όπως στα εξώφυλλα των περιοδικών ποζάρουν, πλέον, και τα λεγόμενα plus size μοντέλα, έτσι πόζαρε και η πρώτη Barbie με καμπύλες για το εξώφυλλο του περιοδικού Time. Είναι μόνο μία από τις νέες φιγούρες της Mattel, που στην κλασική κολεξιόν με τις ψηλές, λεπτές, ξανθιές κούκλες πρόσθεσε πριν από μερικούς μήνες και καινούριες σειρές με μικρόσωμες Barbie και curvy Barbie.
Και αυτός είναι ένας μόνο από τους τρόπους με τους οποίους η εταιρεία παιχνιδιών επιδιώκει να εμπνεύσει τα μικρά κορίτσια να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. Πρόσφατα ανακοίνωσε το «Dream Gap Project», μια παγκόσμια πολυετή πρωτοβουλία με σκοπό την ευαισθητοποίηση γύρω από τους παράγοντες που εμποδίζουν τα κορίτσια όχι απλώς να κατακτήσουν όλα όσα μπορούν, αλλά ακόμα και να τα ονειρευτούν.
Ενδεικτικά μόνο, μια έρευνα σε κοριτσάκια πέντε ετών έδειξε ότι είναι πιθανότερο σε σχέση με τα συνομήλικά τους αγόρια να μην έχουν εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους. Τα κοινωνικά στερεότυπα, οι σιωπηρές προκαταλήψεις και τα μέσα ενημέρωσης συμβάλλουν στη διαιώνιση αυτού του φαινομένου, που στις ΗΠΑ αποκαλείται «dream gap», εξ ου και ο τίτλος του πρότζεκτ της Mattel.
H εταιρεία της Barbie, λοιπόν, ανακοίνωσε ότι θα χρηματοδοτήσει σχετική έρευνα ώστε σε συνεργασία με τον Andrei Cimpian, αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου Νέας Υόρκης, να δώσει έμφαση στα θετικά πρότυπα και να συσπειρώσει μια κοινότητα για την υποστήριξη των κοριτσιών.
Συνεπής στους σκοπούς του «Dream Gap Project» είναι και η σειρά του ίδιου brand Γυναίκες Πρωτοπόροι, που μετατρέπει σε φιγούρες παιχνιδιού γυναίκες πρότυπα που έχουν διαπρέψει σε διάφορους επαγγελματικούς τομείς, όπως είναι η Barbie Frida Kahlo.
Και μπορεί ένα παιχνίδι να μη φέρει την επανάσταση, αλλά είναι η κοινωνία σε μικρογραφία. Ή τουλάχιστον τα κυρίαρχα κοινωνικά πρότυπα σε μικρογραφία. Από αυτή την άποψη, η μεταμόρφωση της Barbie δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, προς μια κοινωνία όσο το δυνατόν πιο απαλλαγμένη από στερεότυπα και διακρίσεις ανάμεσα στα φύλα και από προσδοκίες που υπονομεύουν, κυριολεκτικά από κούνια, την αυτοπεποίθηση των κοριτσιών.