YSL: Το απαγορευμένο ντοκιμαντέρ

Κυκλοφορεί 18 χρόνια μετά

Ιλένα Μπόγρη

Φαντάσματα στοιχειώνουν στους διαδρόμους του Νο 5 στην οδό Marceau.  Εδώ δηλαδή που βρισκόταν το ατελιέ του Yves Saint Laurent, του οποίου κάποτε κατείχε αυτό το ξεχωριστό αρχοντικό του Παρισιού. Μέχρι τη συνταξιοδότησή του από τον κόσμο της μόδας το 2002, ο Saint Laurent καθόταν καθημερινά για να σχεδιάσει σε ένα απλό τρίποδο τραπεζάκι. Τα γυαλιά του και ένας συμπλέκτης από μολύβια 2Β είναι ακριβώς εκεί που τα άφησε - σαν να είχε μόλις βγει έξω για ένα τσιγάρο-.
Αλλά ο κ. Saint Laurent δεν θα επιστρέψει. Πέθανε το 2008, καταλήγοντας σε 40 χρόνια βασιλείας ως ο ανώτατος και αδιαμφισβήτητος ηγέτης της γαλλικής μόδας.
Ο σκηνοθέτης Oliver Meyrou πέρασε τρία χρόνια φιλμάροντας το μεγαλείο των τελευταίων συλλογών του Yves Saint Laurent, μόνο για να απαγορευτεί η ταινία από τον συνεργάτη και σύντροφο του Saint Laurent, Pierre Bergé.
Τώρα όμως  ο σκηνοθέτης έδωσε το ντοκιμαντέρ στην κυκλοφορία προκαλώντας ήδη τις πρώτες αντιδράσεις.

Το 1998, σε μια προβολή μιας από τις ταινίες του στο Παρίσι, ο νεαρός Γάλλος σκηνοθέτης Olivier Meyrou προσεγγίσθηκε από τον Pierre Berge, τον πρώην εραστή και τον διάσημο επιχειρηματικό συνεργάτη του Yves Saint Laurent, ο οποίος τον ρώτησε αν θα ήθελε να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τον Yves Saint Laurent, και το θρυλικό του σπίτι- στούντιο.
"Ήταν μια πολύ ξεχωριστή εποχή. Το τέλος ερχόταν", λέει ο Meyrou. "Νομίζω ότι ήθελε ένα τελευταίο πορτρέτο του σπιτιού πριν κλείσει και όταν μου πρόσφερε την ευκαιρία, είπα ναι, παρόλο που δεν ήξερα τίποτα για τη βιομηχανία της μόδας.
Ο Saint Laurent ήταν μυθική φιγούρα και ήθελα να δείξω «τη σάρκα και το κόκκαλο» πίσω από τη μεγαλοφυία ".

O Meyrou πέρασε τα επόμενα τρία χρόνια τραβώντας φιλμ στα δωμάτια της οδού  Marceau, καταγράφοντας τον ήδη ασθενή σχεδιαστή να δημιουργεί τις τελευταίες του κολεξιόν του, συμπεριλαμβανομένης και της θεαματικής αναδρομικής έκθεσης στην τελετή λήξης του Παγκοσμίου Κυπέλλου 1998 και του βραβείου Lifetime Achievement Award που παρουσιάστηκε στα CFDA Fashion Awards το 1999. Το φιλμ τελείωσε το 2001, ένα χρόνο πριν από την αποχώρηση του Saint Laurent, αλλά μια επακόλουθη νομική μάχη με τον Bergé σήμανε το τέλος του ντοκιμαντέρ.
Το  Yves Saint Laurent: The Last Collections, απαγορεύτηκε για να απελευθερωθεί μόλις χθες στο βρετανικό κινηματογράφο, περίπου 18 χρόνια μετά το γεγονός.

View this post on Instagram

A post shared by Olivier Meyrou (@omeyrou) on


Το πέρασμα του χρόνου δεν έχει επιβραδύνει την επίδραση της ταινίας η οποία κάνει έντονο focus στα τελευταία χρόνια του "τελευταίου από τους σπουδαίους παρισινούς μάγους". "Το σπίτι ήταν σαν μια μικρογραφία της Γαλλίας στις αρχές του 20ου αιώνα – “ήταν μέσα όλο το δημιουργικό προσωπικό, οι δισεκατομμυριούχοι και τα ταλέντα όλα κάτω από μια στέγη", λέει ο Meyrou. "Η εσωτερική διακόσμηση των γραφείων ήταν σε στυλ Ναπολέοντα ΙΙΙ που χρονολογείται από τα τέλη του 18ου αιώνα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο όλοι επιδρούσαν και μιλούσαν ήταν σαν να ήταν από διαφορετική εποχή. Σαν μια ταινία του Jean Renoir. Η δημιουργικότητα ήταν στο επίκεντρο κάθε απόφασης - όλα βασίζονταν στο όραμα του Yves Saint Laurent. "

Η ταινία ζωγραφίζει μια ζωντανή εικόνα αυτού του πολυσύχναστου δημιουργικού κόμβου, επιδιώκοντας να γαζώσει  πάνω από την σκουριά και το βελούδο μια αδιάλειπτη ραφή, καθώς και αναγνωρίζοντας άλλα βασικά γρανάζια στη μηχανή, όπως η υπεύθυνη αξεσουάρ, Loulou de la Falaise και το αγαπημένο γαλλικό μπουλντόγκ του Saint Laurent, Moujik.
Αλλά είναι το φως που φωτίζει τον Bergé και τον Saint Laurent, τόσο ως άτομα όσο και ως συλλογική δύναμη, που το καθιστά αξιομνημόνευτο. Ο Bergé πιο εξωστρεφής καταλαμβάνει περισσότερο χρόνο προβολής από ότι ο σφοδρά ντροπαλός Saint Laurent. Περνάει γύρω από παραγγελίες, επιπλήττει το προσωπικό και φροντίζει ότι όλα είναι σύμφωνα με τα πρότυπα του Saint Laurent, για τα οποία έχει μια έμφυτη κατανόηση. Δεν φοβάται να κατευθύνει τον εραστή του .
«Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, φανταζόμουν συχνά τι συνέβη την πρώτη νύχτα που γνωρίστηκαν - όταν ο Saint Laurent ήταν 26 και ο Bergé 32. Πιθανότατα έκαναν έρωτα και έπειτα στη φαντασία μου, που νομίζω ότι μπορεί να είναι κοντά στην αλήθεια, ξύπνησαν την επόμενη το πρωί και ο Pierre είπε στον Yves: «Είσαι ο μεγαλύτερος σχεδιαστής της γης και οι άνθρωποι θα το μάθουν». Αυτή ήταν η κοινή τους αποστολή. Ήταν κάπως οι δυο όψεις του ίδιου προσώπου. Στα επόμενα χρόνια, ο Bergé είχε γίνει η σπονδυλική στήλη του Saint Laurent, αλλά ήταν πάντα ο Saint Laurent που είχε την τελευταία λέξη.
Σημειολογικά, μπορεί να ήταν ο πιο αδύναμος άνθρωπος που εργαζόταν στο σπίτι, αλλά ακτινοβολούσε μια τόσο ισχυρή ενέργεια. "

About us

allYOU

Φρέσκο (ολόφρεσκο), δικό σου (καταδικό σου) site:
allyou.gr. Δηλαδή όλη εσύ, όλα εσύ. Όλα για σένα, όλα από σένα.

Ποιοι είμαστε

Top

Σου αρέσει αυτό που διάβασες;

Ακολούθησέ μας στα social. Κάνε κλικ σε ένα από τα εικονίδια!