Skip to main content

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Πώς να καταφέρνεις να συγχωρείς προσφέροντας μικρές πράξεις αγάπης

Οι ειδικοί συμβουλεύουν: Κάντε πρώτα μικρές πράξεις αγάπης προς τους άλλους πριν τους συγχωρήσετε



«Έχω τόσο κουραστεί να νιώθω χάλια. Όταν ο σύζυγός μου με εγκατέλειψε, αυτό ήταν πολύ καιρό πριν. Δεν συνειδητοποίησα, τότε, ότι τα αποτελέσματα αυτής της προδοσίας θα ζούσαν στην καρδιά μου για χρόνια. Είναι καιρός να το αντιμετωπίσω και να αλλάξω, αλλά αναρωτιέμαι αν το να συγχωρώ είναι υπερβολικό για μένα». Αυτό δεν είναι σπάνιο μα ακούγεται από ανθρώπους που ακόμα θρηνούν για κάποιον λόγο. Οι ψυχοθεραπευτές έχουν ακούσει τέτοιες κραυγές για βοήθεια από εκείνους που έχουν βιώσει βαθιά αδικία και όμως, όταν αναδύεται η ιδέα της συγχώρεσης, οι άνθρωποι δεν είναι απαραίτητα πρόθυμοι να μπουν σε αυτό το βασίλειο.

Όταν οι άνθρωποι έχουν νιώσει ότι έχουν αδικηθεί ή πληγωθεί άδικα από κάποιον άλλο, είναι δύσκολο να τον συγχωρήσουν. Για παράδειγμα, όταν η Suzanne Freedman, Ph.D., ξεκίνησε τη δουλειά της για τη συγχώρεση με επιζώντες αιμομιξίας, σχεδόν όλοι τους είπαν ότι δεν θα συγχωρούσαν ποτέ, ότι απλώς ήταν πάρα πολύ για αυτούς (Freedman και Enright, 1996). Αυτό είναι σίγουρα κατανοητό δεδομένης της σοβαρότητας της αδικίας. Ωστόσο, στο τέλος, όλοι οι συμμετέχοντες στη μελέτη μπόρεσαν να συγχωρήσουν και να αποβάλουν την ψυχολογική κατάθλιψη.

Αν η καρδιά σας έχει τσακιστεί από τις αδικίες κάποιου άλλου (ή ακόμα και άλλων) εναντίον σας, καλό είναι να προετοιμαστείτε για συγχώρεση πριν μπείτε στην αρένα της συγχώρεσης. Σε τέτοιες στιγμές, οι ψυχολόγοι συνιστούν ορισμένες προετοιμασίες πριν αρχίσετε να συγχωρείτε (Enright, 2015). Τέτοιες προετοιμασίες προορίζονται πρώτα να μεταμορφώσουν τον εσωτερικό σας κόσμο προς το καλύτερο πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία της συγχώρεσης. Υπάρχουν στιγμές που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον πόνο κατά μέτωπο και να επιλέξουμε πρόθυμα να αρχίσουμε να συγχωρούμε. Άλλες φορές, είναι προτιμότερο να κάνετε ένα βήμα πίσω και να προετοιμαστείτε προσεκτικά, ώστε η καρδιά σας να είναι πιο δυνατή και έτοιμη να συγχωρήσει. Αυτό το άρθρο που διαβάσαμε στο Psychology Today , από τον Robert Enright, πραγματεύεται μια πιθανώς σημαντική προετοιμασία για εσάς προτού συγχωρήσετε οποιονδήποτε σας έχει πληγώσει βαθιά. Πρέπει να είστε βέβαιοι ότι η καρδιά σας, η ψυχολογική σας καρδιά, είναι ενισχυμένη και έχει μεγαλύτερη τάση προς τη συγχώρεση προτού προχωρήσετε με αυτήν ως θεραπευτική στρατηγική.

Κατανοήστε πρώτα την αγάπη και εξασκήστε την

Δεν εννοούμε ρομαντική αγάπη όταν χρησιμοποιούμε τη λέξη αγάπη. Μάλλον, συζητάμε το είδος της αγάπης που εξέφρασε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, Τζούνιορ στο βιβλίο του, Strength to Love. Το σπίτι του βομβαρδίστηκε όταν έγραφε αυτό το κλασικό έργο. Παρά την πρόκληση αυτή, κάλεσε τους αναγνώστες του να δουν την αξία στους άλλους και να μη ανταποδώσουν με μίσος. Αυτή είναι η ανιδιοτελής αγάπη, που γίνεται για τους άλλους και όχι για τον εαυτό μας. Ο Γκάντι έδειξε αυτό το είδος ανιδιοτελούς αγάπης όταν συμμετείχε σε απεργίες πείνας για να υποστηρίξει τον λαό της Ινδίας.

Αυτό το είδος αγάπης εξέφρασε η Μητέρα Τερέζα στον εξαθλιωμένο πληθυσμό της Καλκούτας, όταν βγήκε γενναία στους δρόμους για να σώσει και να φροντίσει τους άρρωστους και τους ετοιμοθάνατους. Υπηρετούσε τους άλλους προσφέροντας τον εαυτό της. Το είδος της αγάπης για την υπηρεσία φαίνεται στο ενήλικο παιδί που φροντίζει έναν ηλικιωμένο γονέα – χρειάζεται προσπάθεια και μπορεί ακόμη και να είναι επώδυνο να επεκταθεί αυτό το είδος αγάπης στους άλλους για το καλό τους.

Η καλλιέργεια αυτής της μορφής αγάπης είναι πιο δύσκολη από, για παράδειγμα, την αμοιβαία στοργή που χαρακτηρίζει ένα αρραβωνιασμένο ζευγάρι. Είναι πιο δύσκολο αφού κοστίζει σε αυτόν που αγαπά, ειδικά όταν αυτή η αγάπη δεν επιστρέφεται. Η ωρίμανση σε αυτό το είδος αγάπης απαιτεί χρόνο και προσπάθεια.

Εξασκηθείτε στην αγάπη προσφοράς πριν συγχωρήσετε

Αυτό το ονομάζουμε «αγάπη για την προσφορά» γιατί εξυπηρετεί άλλους ανθρώπους, δεν γίνεται για δικό του όφελος. Ως άσκηση για σήμερα και τις επόμενες εβδομάδες, αναγνωρίστε τρεις ή περισσότερες δυνατότητες που έχετε να διαδώσετε λίγο περισσότερη αγάπη για την υπηρεσία σε όλη την οικογένεια ή την κοινότητά σας.

Για παράδειγμα, μπορείτε να αφιερώσετε χρόνο για να χαμογελάσετε σε έναν ταμία που φαίνεται φθαρμένος και υπό πίεση στη δουλειά. Μπορεί να περάσετε περισσότερο χρόνο με έναν φίλο που χρειάζεται την προσοχή σας, ακόμα κι αν είστε εξαντλημένοι. Σκεφτείτε το ενδεχόμενο να συγκεντρώσετε την οικογένεια για να επιλέξετε έναν αξιόλογο οργανισμό και να κάνετε μια οικονομική δωρεά. Ποιες άλλες πράξεις αγάπης θα μπορούσατε να σκεφτείτε να κάνετε σήμερα; Ποιες άλλες δημιουργικές ιδέες μπορείτε να δημιουργήσετε για αυτό το είδος αγάπης για αύριο και την επόμενη εβδομάδα; Το θέμα είναι να αρχίσετε να μαλακώνετε την καρδιά σας προς άλλους που δεν έχουν συνθλίψει την καρδιά σας, ώστε να μπορέσετε να αναπτυχθείτε πιο βαθιά στην αγάπη για την προσφορά.

Πότε είναι ώρα να συγχωρήσετε

Δεν προτείνουμε ότι η πρώτη σας κίνηση στη συγχώρεση είναι να αρχίσετε να αγαπάτε αυτόν που ήταν σκληρός μαζί σας. Αντίθετα, κάντε ένα μικρότερο βήμα. Όταν εξασκούσατε την αγάπη προς την προσφορά προς έναν ταμία ή έναν φίλο, είχατε επίγνωση της προσωπικής αξίας αυτού του ατόμου; Γνωρίζατε ότι βλέπατε αυτό το άτομο τόσο ξεχωριστό και μοναδικό ως άτομο; Γνωρίζατε ότι σίγουρα δεν επιθυμούσατε κακό σε αυτό το άτομο; Αυτές οι ιδέες μπορούν να μεταφερθούν στην αρένα της συγχώρεσης με αυτόν που έβλαψε την καρδιά σας. Μπορείτε να δείτε ότι αυτό το άτομο έχει αξία, όχι λόγω της αδικίας, αλλά παρά την αδικία; Μπορείτε να δείτε την ανθρωπιά στον άλλον; Γνωρίζετε ότι μπορείτε να δεσμευτείτε να μη βλάψετε αυτό το άτομο που σας προσέβαλε, όπως ακριβώς κάνατε, έστω και υποσυνείδητα, προς εκείνους που δώσατε αγάπη προσφοράς τις προηγούμενες ημέρες και εβδομάδες;

Συμπερασματικά

Μαθαίνοντας να εξασκείτε την αγάπη προσφοράς όταν είστε απασχολημένοι και υπό πίεση μπορεί να είναι καλή προετοιμασία για την καρδιά σας να είναι τώρα έτοιμη, τουλάχιστον έγκαιρα και όταν το επιλέξετε, να προσφέρει έστω και λίγο από αυτό σε όσους σας έχουν πληγώσει. Καθώς το κάνετε αυτό, αυτή η προσφορά αγάπης λειτουργεί στην πραγματικότητα ως αντίδοτο στην εσωτερική σας δυσαρέσκεια, στον εσωτερικό θυμό σας. Η πρακτική της αγάπης αυτή μπορεί σιγά-σιγά να αφαιρέσει μέρος αυτού του θυμού μέχρι να διαλυθεί το μεγαλύτερο μέρος αυτού του θυμού. Μια καρδιά προετοιμασμένη για αυτό το είδος αγάπης μέσω της καθημερινής πρακτικής μπορεί να σας βοηθήσει να συγχωρήσετε βαθιά και ειλικρινά, με αποτέλεσμα να θεραπεύεστε την καρδιά σας από την εσωτερική δυσαρέσκεια που θα μπορούσε να είναι μαζί σας για χρόνια χωρίς να εργαστείτε προς τη συγχώρεση.

 

Διαβάστε επίσης

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Οι πέντε άξονες της ζωής που προσφέρουν ισορροπία στη ζωή σας

Πώς να ενισχύστε την ψυχική, συναισθηματική, σωματική, κοινωνική και πνευματική ευεξία σας

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Πώς να θεραπεύσεις μια ραγισμένη καρδιά

Το σώμα σου έχει τον τρόπο, δεν έχεις παρά να το ακούσεις

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Πώς το «fexting» μπορεί να καταστρέψει τη σχέση σας

Το fexting είναι ένας εγγυημένος τρόπος για να κλιμακώσετε τυχόν υπάρχοντα προβλήματα.

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Πέμπτης 20 Ιουνίου

Χαλαρώστε και εισπράξτε την αγάπη που απλόχερα σας δίνουν οι άνθρωποί σας

SEX

Sex και καλοκαιρινές διακοπές: 4 μύθοι που πρέπει να καταρριφθούν

Δημοφιλείς μύθοι για το καλοκαιρινό σεξ ώστε να καταλάβεις ότι δεν είναι απαραίτητα και το καλύτερο που υπάρχει!

ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ: Το κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστρέφει για 13η συνεχόμενη χρονιά

Από τις 27 Ιουνίου έως τις 3 Ιουλίου, η διοργάνωση που αγαπά το σινεμά ρεπερτορίου, δίνει το ραντεβού της με το κοινό της Αθήνας, στο αγαπημένο θερινό ΡΙΒΙΕΡΑ. Γράφει ο Κώστας Λινάρδος