ΠΑΙΔΙ
Δυσλεξία, τα σημάδια
Κεφάλαιο δυσλεξία: τα σημάδια για να την αναγνωρίσεις
Η δυσλεξία αποτελεί μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας. Παρατηρείται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση.
Συναντάται στο 10-15% των παιδιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την αναλογία αγοριών και κοριτσιών να είναι 4 προς 1.
Μία συνοπτική περιγραφή της δυσλεξίας είναι ότι τα άτομα δυσκολεύονται να μάθουν μέσω της γραπτής ή προφορικής γλώσσας, χωρίς να υπάρχει προφανής λόγος (τραύμα, πνευματική καθυστέρηση κτλ.). Σε αυτή την κατηγορία μπορεί να ανήκουν και ευφυή ή και ταλαντούχα άτομα.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα συμπτώματα της δυσλεξίας μπορεί να είναι δύσκολο να αναγνωριστούν σε ένα παιδί πριν αυτό πάει στο σχολείο, αλλά ορισμένες πρώιμες ενδείξεις μπορεί να προειδοποιήσουν. Ο δάσκαλος μπορεί να είναι ο πρώτος που θα παρατηρήσει το πρόβλημα στο παιδί.
Συμπτώματα:
1. Οι πρώιμες ενδείξεις για δυσλεξία περιλαμβάνουν την αργοπορημένη ομιλία και την αργή εκμάθηση νέων λέξεων.
2. Όταν το παιδί πάει σχολείο, τα συμπτώματα της δυσλεξίας γίνονται πιο εμφανή και περιλαμβάνουν ανάγνωση σε χαμηλότερο επίπεδο από το αναμενόμενο για την ηλικία του, προβλήματα στην κατανόηση όσων ακούει, δυσκολία στην κατανόηση γρήγορων οδηγιών και δυσκολία στο να ακολουθεί πάνω από μία εντολή κάθε φορά.
3. Μπορεί επίσης να έχει προβλήματα στο να θυμάται την ακολουθία των πραγμάτων, ανικανότητα να προφέρει μια μη οικεία λέξη, δυσκολία στο να δει τις ομοιότητες και τις διαφορές σε γράμματα και λέξεις, το να βλέπει γράμματα ή λέξεις ανάποδα, δυσκολία στο να συλλαβίσει τις λέξεις και προβλήματα στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.
Γενικά
- Αδυνατεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει, δυσανάλογα με τη νοητική του κατάσταση.
- Φαίνεται ανώριμος, τεμπέλης κι ότι δεν προσπαθεί αρκετά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
- Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς.
- Αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διαγωνίσματα του σχολείου, αν και έχει προετοιμαστεί κατάλληλα.
- Χάνει την αίσθηση του χρόνου αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Δεν έχει πολύ καλό προσανατολισμό.
- Λόγω των συνεχόμενων σχολικών αποτυχιών, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για την ολοκλήρωση μίας εργασίας ή αποσπάται εύκολα.
- Μαθαίνει πιο εύκολα μέσω οπτικών βοηθημάτων, σχεδιαγραμμάτων, πειραμάτων και της παρατήρησης.
- Αποφεύγει τη συμμετοχή του σε σχολικές εργασίες.