ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ
Διαβάζοντας το ημερολόγιο μιας μοδίστρας
Πόσο πιστά αντικατοπτρίζει η μόδα μια εποχή; Πόσο εύστοχα μπορεί να προβλέψει αυτήν που θα ακολουθήσει; Και τι μπορούμε να διδαχθούμε από το ντοκουμέντο μιας άγνωστης γυναίκας, η οποία χάρη σε μια συγκυρία ανασύρθηκε από τη λήθη;
Στην Ελλάδα του 1958 ο μοντερνισμός εξαπλώθηκε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα μέσα από τους νέους τρόπους ζωής, τις νέες συνθήκες εργασίας και ελεύθερου χρόνου όπως η διασκέδαση, οι εκδρομές, τα πάρτι και ο παραθερισμός. Όσες δεν ζήσαμε εκείνη την εποχή τη γνωρίσαμε αποσπασματικά, κυρίως μέσα από τις αφηγήσεις των μεγαλύτερων σε ηλικία, από όσα τραγούδια της επιβίωσαν μέχρι σήμερα, και φυσικά από τις ασπρόμαυρες ταινίες της Φίνος Φιλμ.
Ωστόσο μια νέα έκθεση μας δίνει την ευκαιρία να δούμε την Ελλάδα του 1958 από διαφορετική οπτική. Με σημείο αναφοράς το αληθινό ημερολόγιο μιας μοδίστρας, της Μαρίκας Χαντζή, που είχε μαθητεύσει στον ελληνικό Οίκο Ραπτικής Τσοπανέλη, εικαστικοί, σχεδιαστές και «μάστορες» της μόδας συναντιούνται στην γκαλερί a.antonopoulou.art (Αριστοφάνους 20, Ψυρρή) και παρουσιάζουν έργα μέσα από τα οποία σχολιάζουν αυτό το εύρημα με το δικό τους τρόπο.
«Τα μαλλιά και το παπούτσι μιας γυναίκας μαρτυράει το χαρακτήρα της. Πρέπει να είναι πάντα αρίστης κατάστασης», γράφει η Χαντζή. «Τα νύχια, φτιαγμένα, όχι απαραίτητα βαμμένα, κατ’ επιλογή. Στο σπίτι να είναι καλοχτενισμένη, περιποιημένη. Και βασική προϋπόθεση, όχι κατσουφιασμένη… Για να είναι ένας άνδρας γοητευτικός, πρέπει πρώτα να είναι καθαρός και δεύτερο να προσέχει πολύ το ντύσιμό του…».
Ανάμεσα στις κατευθύνσεις του savoir vivre και τις οδηγίες χρήσης της ραπτομηχανής αναδύεται μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια αλλά και που καθόρισε, σε μεγάλο βαθμό, την Ελλάδα του σήμερα. Οι ριζικές μεταβολές στη μόδα του τέλους των 50s, όπως η διάδοση της μίνι φούστας, προαναγέλλουν κατά κάποιον τρόπο νέους καιρούς και νέα ήθη.
Πόσο πιστά αντικατοπτρίζει η μόδα μια εποχή; Πόσο εύστοχα μπορεί να προβλέψει αυτήν που θα ακολουθήσει; Και τι μπορούμε να διδαχθούμε από το ντοκουμέντο μιας άγνωστης γυναίκας, η οποία χάρη σε μια συγκυρία ανασύρθηκε από τη λήθη; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θέτει η ιδέα του «Ημερολογίου μιας μοδίστρας. Μια φανταστική βιογραφία», όπως ονομάζεται η έκθεση.
Η επιμέλεια είναι της Έφης Φαλίδα. Συμμετέχουν οι: «Αρχιτέκτονες της Φάλαινας», Βελώνης Κωστής, Bespoke Athens (Βασίλης Μπουρτζάλας), Angelos Frentzos, Κάια Ντέμη, Καλύβης Γιώργος, Καραγιαννοπούλου Ειρήνη, Καφούρος Ηλίας, Kokosalaki Sophia, Μάστορη Μαρία, Μηλιαρέση-Φωκά Όλγα, Παπακωνσταντίνου Λήδα, Παπαμαργαρίτη Εύα, Σαχίνη Νάνα, Serapis Maritime Corporation, Στρούζα Στεφανία, ΦΙΡΜΑ GYPSY GLOBALES, Ψυχούλης Αλέξανδρος, Zeus and Dione, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα (από το αρχείο του με ρούχα του οίκου Τσοπανέλη).
Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 19/4 και θα διαρκέσει από τις 20/4 έως τις 26/5. Ακολουθούν μερικά από τα εκθέματα:
Zeus and Dione
Ηλίας Καφούρος
Ειρήνη Καραγιαννοπούλου
SELECTIONS
- Η Kurt Geiger παρουσιάζει την πολύχρωμη συλλογή της για τη σεζόν Spring/Summer 2024
- 6 fashion items που πρέπει οπωσδήποτε να πάρεις μαζί σου στις Πασχαλινές διακοπές κοντά στη φύση
- Τρία βασικά dos και τρία don’ts για τη φροντίδα του δέρματος με ακμή
- Το στιλιστικό τρικ που θα σε «σώσει» τις άστατες ημέρες της άνοιξης