Skip to main content

ΠΑΙΔΙ

3 τρόποι για να αυξήσετε τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού σας

Η συναισθηματική συνειδητότητα είναι το κλειδί για τη συναισθηματική νοημοσύνη – ειδικά στα παιδιά.



 Η κόρη μου αρνήθηκε να φάει δείπνο αφού μαγείρεψα ένα γεύμα που της άρεσε μόλις την περασμένη εβδομάδα και ένιωσα πολύ τρελή.

Pixel

Αλλά περίμενε; Όντως; Ήταν κάτι παραπάνω από εκνευρισμός, και υπήρχε κάποια απογοήτευση, αλλά δεν ήμουν τόσο θυμωμένη. Θα είχε πραγματικά σημασία αν μπορούσα να ονομάσω ακριβώς αυτό που ένιωθα;

Μετά αναρωτήθηκα για το παιδί μου και την απογοήτευσή του όταν δεν φαίνεται να μπορεί να εκφράσει αυτό που συμβαίνει μέσα του. Θα μπορούσε να είναι αίσθημα καθαρής χαράς μετά από μια νίκη στην παιδική χαρά ή ανάμεικτα συναισθήματα πριν από το πάρτι ενός φίλου.

Η υποστήριξη των παιδιών στην αυξανόμενη συναισθηματική νοημοσύνη, ιδιαίτερα στη συναισθηματική ευαισθησία, είναι ζωτικής σημασίας. Η συναισθηματική ευαισθησία είναι η ικανότητα να εκφράζονται με ακρίβεια τα συναισθήματα με λέξεις. Αυτή η δεξιότητα μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ζωής.

Η Δρ Lisa Feldman Barrett μας υπενθυμίζει ότι τα παιδιά δεν γεννιούνται με μια έμφυτη κατανόηση των συναισθημάτων. Αντίθετα, μαθαίνουν αυτές τις έννοιες σταδιακά, συχνά μέσω αλληλεπιδράσεων με φροντιστές. Αυτή η διαδικασία μάθησης συνεχίζεται σε όλη τη ζωή. Ο εγκέφαλός μας ενσωματώνει συνεχώς προηγούμενες εμπειρίες για να σχηματίσει νέες αντιλήψεις – και οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν αυτή τη διαδικασία.

Η δική μου εμπειρία με τη συναισθηματική πολυπλοκότητα υπογραμμίζει τη σημασία αυτής της δεξιότητας. Όταν οι ενέργειες του παιδιού μου ξεσήκωσαν διάφορα συναισθήματα, παρατήρησα το περιορισμένο συναισθηματικό μου λεξιλόγιο και συνειδητοποίησα ότι ήταν σημαντικό για μένα να αναπτύξω και τη δική μου συναισθηματική νοημοσύνη.

Οφέλη της συναισθηματικής συνειδητότητας

Η συναισθηματική συνειδητότητα είναι ζωτικής σημασίας για τα παιδιά, καθώς ενισχύει τη συναισθηματική κατανόηση, βοηθώντας στην καλύτερη επικοινωνία με τους γονείς, τους δασκάλους και τους φροντιστές, όπως τονίζεται από την έρευνα της Barrett. Αυτή η ανάπτυξη διαφορετικού συναισθηματικού λεξιλογίου όχι μόνο μειώνει τα επίπεδα άγχους, αλλά προάγει επίσης τη συναισθηματική ρύθμιση και μειώνει τον κίνδυνο επιβλαβών συμπεριφορών. Επιπλέον, συμβάλλει στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας μειώνοντας τα ποσοστά κατάθλιψης και κοινωνικού άγχους στα παιδιά.

Η προώθηση της συναισθηματικής συνειδητότητας στα παιδιά βοηθά τους γονείς και τα παιδιά να συνδεθούν καλύτερα. Δημιουργεί ένα υποστηρικτικό περιβάλλον όπου τα παιδιά αισθάνονται ότι εκτιμώνται και ακούγονται.

Τα παιδιά έχουν συχνά χαμηλή συναισθηματική συνειδητότητα

Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να εκφράσουν συναισθήματα πέρα από «χαρούμενα», «λυπημένα» και «τρελά». Αυτό καθιστά δύσκολο για τους γονείς να κατανοήσουν και να τους βοηθήσουν να πλοηγηθούν σε αυτήν την πρόκληση.

Όταν τα παιδιά δεν μπορούν να εξηγήσουν τα συναισθήματά τους, οι γονείς μπορεί να δυσκολεύονται να βοηθήσουν. Αυτό μπορεί να τεντώσει τη σχέση τους. Ένα περιορισμένο συναισθηματικό λεξιλόγιο μπορεί επίσης να εμποδίσει την ικανότητα των παιδιών να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους και να εφαρμόζουν αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης.

Στρατηγικές για την αύξηση της συναισθηματικής συνειδητότητας

Είναι εύκολο να ξεκινήσετε να βοηθάτε τα παιδιά να κατανοήσουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Ακολουθούν ορισμένες πρακτικές στρατηγικές που πρέπει να δοκιμάσετε:

Χρησιμοποιήστε μια λίστα συναισθημάτων.

Η λίστα συναισθημάτων είναι ένα πρακτικό εργαλείο για να αναπτύξουν τα παιδιά το συναισθηματικό τους λεξιλόγιο. Αυτές οι λίστες βοηθούν τα παιδιά (και τους ενήλικες!) να ονομάζουν και να κατανοούν καλύτερα τα συναισθήματά τους. Κατηγοριοποιούν τα συναισθήματα και δίνουν παραδείγματα για σαφήνεια. Εκτυπώσιμες εκδόσεις, συμπεριλαμβανομένων επιλογών που βασίζονται σε εικόνες για μικρά παιδιά, είναι άμεσα διαθέσιμες. Μπορούν να εμφανίζονται στο ψυγείο για βολική αναφορά. Ένα μικρό παιδί που είναι πολύ συγκλονισμένο, απογοητευμένο ή θυμωμένο για να εκφράσει αυτά τα συναισθήματα με λόγια μπορεί κάλλιστα να είναι σε θέση να τα εκφράσει δείχνοντας μια εικόνα.

Η ενσωμάτωση λέξεων συναισθημάτων στις καθημερινές συνομιλίες βοηθά στην ομαλοποίηση της συναισθηματικής έκφρασης. Ενθαρρύνει τα παιδιά να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους. Αυτή η εξοικείωση εξοπλίζει τα παιδιά να εκφράσουν τις εσωτερικές τους εμπειρίες με αυτοπεποίθηση και σαφήνεια.

Ασχοληθείτε με ανοιχτούς διαλόγους για τα συναισθήματα.

Το να μιλάμε για συναισθήματα πρέπει να είναι φυσιολογικό. Ρωτήστε για τα συναισθήματα σε όλες τις καταστάσεις. Για παράδειγμα, εάν το παιδί σας είναι αναστατωμένο επειδή ένας φίλος του δεν έπαιξε, ρωτήστε: «Πώς αισθάνεσαι;» ή «Γιατί νιώθεις έτσι;» Εάν δεν ανταποκριθεί, μπορείτε να υποθέσετε: «Αναρωτιέμαι αν νιώθεις αναστατωμένο;» «Αισθάνεσαι απογοητευμένο ή θυμωμένο αυτή τη στιγμή;»

Όταν το παιδί σας είναι ενεργητικό πριν βγείτε έξω, ρωτήστε: «Αισθάνεσαι ενθουσιασμένο, ανυπόμονο ή και τα δύο;» Το παιδί σας μπορεί να μην το καταλάβει αμέσως, αλλά η συχνή χρήση αυτών των λέξεων μπορεί να το βοηθήσει να θυμάται και να τις χρησιμοποιεί σε μελλοντικές συνομιλίες.

Ενθαρρύνετέ τα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, είτε με λέξεις είτε με σχέδια. Αποφύγετε τα έμφυλα στερεότυπα ενθαρρύνοντας ανοιχτές συζητήσεις για τα συναισθήματα με όλα τα παιδιά. Επικυρώστε τα συναισθήματά τους και δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον για να εκφραστούν. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να ενισχύσετε τη συναισθηματική κατανόηση και τις αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας.

Χρησιμοποιήστε το «νιώθω χαρούμενο» αντί «είμαι χαρούμενο».

Τα παιδιά συχνά πιστεύουν ότι τα συναισθήματα διαρκούν πολύ καιρό. Εάν αμφιβάλλετε για αυτό, την επόμενη φορά που το παιδί σας θα επαναρυθμιστεί μετά από μια δύσκολη κατάσταση, ρωτήστε πόσο καιρό πιστεύει ότι ένιωθε θυμό. Συνήθως θα μαντέψουν πολύ καιρό – ίσως και ώρες.

Η χρήση του «αισθάνομαι/νιώθω…» αντί του «είμαι…» βοηθά τα παιδιά να δουν ότι είναι φυσιολογικό τα συναισθήματα να έρχονται και να φεύγουν – κάτι που μπορεί να τα βοηθήσει να ξεπεράσουν θύελλες πιο αποτελεσματικά.

Εξερευνήστε τα συναισθήματα μέσα από ιστορίες.

Αντί να διαβάζετε κατευθείαν ιστορίες πριν τον ύπνο, χρησιμοποιήστε τες ως εργαλείο για να εξερευνήσετε συναισθήματα με το παιδί σας. Κάντε παύση σε βασικές στιγμές της ιστορίας και κάντε ερωτήσεις όπως, «Πώς πιστεύεις ότι νιώθει ο χαρακτήρας αυτή τη στιγμή;» ή «Γιατί πιστεύεις ότι αισθάνεται έτσι;» Συμμετέχετε σε συζητήσεις για να ενισχύσετε τις γλωσσικές δεξιότητες και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Προσφέρετε πολύτιμες ευκαιρίες για συναισθηματική ανάπτυξη και μάθηση.

Ενσωματώνοντας αυτές τις στρατηγικές στη γονική σας προσέγγιση, μπορείτε να υποστηρίξετε το παιδί σας να αναπτύξει μεγαλύτερη συναισθηματική συνειδητότητα. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια δια βίου δεξιότητα που απαιτεί εξάσκηση και συνεχή υποστήριξη. Βοηθώντας το παιδί σας να κατανοήσει και να μιλήσει για τα συναισθήματά του, του δίνετε σημαντικές δεξιότητες για να διαχειριστεί τα συναισθήματά του και να έχει καλύτερες σχέσεις μαζί σας τώρα – και στο μέλλον.

Διαβάστε επίσης

ΠΑΙΔΙ

Η μέθοδος του δημιουργικού γονέα: 3 τρόποι με τους οποίους η θεραπεία τέχνης μπορεί να χτίσει την αυτοεκτίμηση στα μικρά παιδιά

Η θεραπεύτρια τέχνης Stephanie McLeod-Estevez δίνει 3 ιδέες για θεραπευτικές ασκήσεις ενδυνάμωσης των παιδιών μέσα από καλλιτεχνικά και δημιουργικά παιχνίδια

ΠΑΙΔΙ

Παιδοψυχολόγος και μαμά προτείνει 3 φράσεις που θα ήθελε να έλεγαν περισσότερο οι γονείς στα παιδιά τους

Δείτε γιατί η Caitlin Slavens λέει στους γονείς ότι ο θυμός δεν είναι πάντα κάτι κακό

ΠΑΙΔΙ

Τα Angry Birds τραγουδούν το πιο συγκινητικό τραγούδι για τη Γιορτή της Μητέρας

Γιατί μαμά, μεταξύ άλλων, σημαίνει να χαμογελάς και να δακρύζεις ταυτόχρονα από αγάπη για τα παιδιά σου

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Πέμπτης 23 Μαΐου

Η αίσθηση ότι είστε αγαπητοί θα σας προσφέρει σιγουριά

BLOGS

Η Peggy Gou παρουσιάζει το νέο της single με τίτλο “Lobster Telephone”

Μέσα από το επερχόμενο άλμπουμ της με τίτλο I Hear You

FOOD

Τι οφέλη προσφέρουν τα κεράσια στον οργανισμό σας

Ρίχνουμε μια ματιά στο εξαιρετικά ωφέλιμο διατροφικό προφίλ των κερασιών