Μυρτώ Λεγάκη: «Ήμουν ζωντανή, αλλά όχι παρούσα στη ζωή μου»

Ερωτευμένη με τη ζωή, το well-being και το Διαλογισμό, ομιλήτρια στο TedxAthens αυτό το Σάββατο, γυναίκα. Η Μυρτώ Λεγάκη αποκαλύπτει  και αποκαλύπτεται, σε "One Breath" στο allyou και το Νίκο Κοντομήτρο.

Νίκος Κοντομήτρος
`


Αν ασχολείσαι συστηματικά με το διαλογισμό ή απλά σου αρέσει σαν ένας διαφορετικός τρόπος of being, τότε σίγουρα θα έχεις ακούσει το όνομα της. Πριν από λίγα χρόνια, η Μυρτώ Λεγάκη αποφασίζει να εγκαταλείψει την καριέρα της ως σύμβουλος επιχειρήσεων, για να "συναντηθεί" με την πραγματική της αγάπη, το διαλογισμό. Έτσι, ιδρύει το "One Breath Mindfulness Center", κέντρο το οποίο εξιδεικεύεται στο διαλογισμό και στη μέθοδο του mindfulness, την οποία σπούδασε στο εξωτερικό. Αυτό το Σάββατο θα τη βρεις στο "Κέντρο Πολιτισμού: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος" ως ομιλήτρια στο φετινό TedxAthens. Τις υπόλοιποες ημέρες, θα τη συναντήσεις στο "One Breath Mindfulness Center", το δεύτερο σπίτι της. Let's meet Myrto!

Ας γνωριστούμε καλύτερα. Θέλω να μου πείτε δύο πράγματα για εσάς: 

Μεγάλωσα στην Αθήνα, σπούδασα Χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και μετά έκανα μεταπτυχιακό ΜΒΑ στη Βοστώνη. Για 15 χρόνια δούλεψα σαν σύμβουλος επιχειρήσεων και marketing director στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και πιο πρόσφατα την Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια έκανα μια μεγάλη στροφή, ακολούθησα το κάλεσμά μου και πλέον μοιράζομαι τις πρακτικές που με βοήθησαν να θεραπευτώ και να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες στη ζωή μου. Έφτιαξα το One Breath Mindfulness Center όπου διδάσκουμε mindfulness και κινητικό διαλογισμό σε ενήλικες, παιδιά και εταιρίες.

Μετά από μία μακρά θητεία στο χώρο των επιχειρήσεων, αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το διαλογισμό. Τι σας ώθησε σε αυτή την απόφαση;

Κάποια στιγμή το άγχος και η πίεση όλων αυτών χρόνων δουλειάς σε εξοντωτικούς ρυθμούς μαζί με ένα θέμα υγείας, με έκαναν να στραφώ προς το διαλογισμό για να βρω ανακούφιση και ένα τρόπο να διαχειριστώ τις δυσκολίες και τα αδιέξοδα που αντιμετώπιζα. Τελικά, αυτή η πρακτική ήταν ο δρόμος μου και έτσι μετά από πολλά χρόνια εξάσκησης και τέσσερις μετεκπαιδεύσεις στο εξωτερικό πλέον ασχολούμαι επαγγελματικά με τη διδασκαλία αυτής της θεραπευτικής πρακτικής.

Τι έχετε πετύχει σε (α) προσωπικό και (β) επαγγελματικό επίπεδο με το διαλογισμό;

Τίποτα δεν έχει παραμείνει το ίδιο από τότε που ξεκίνησα το διαλογισμό! Καμιά φορά λέω ότι πριν από αυτό δεν ζούσα πραγματικά. Ναι, ήμουν ζωντανή, αλλά δεν ήμουν παρούσα στη ζωή μου.

Καταρχάς έχω την τύχη, την ευλογία θα έλεγα, μετά από τόσα χρόνια εξοντωτικής δουλειάς πάνω σε ένα αντικείμενο που δεν με γέμιζε τόσο, να ασχολούμαι πλέον με κάτι που μου δίνει μεγάλη χαρά. Βρήκα λοιπόν νόημα στη δουλειά μου και έναν τρόπο να προσφέρω ουσιαστικά μέσα από αυτό που κάνω – κάτι που ήταν πολύ σημαντικό για μένα.

Επίσης, αντιμετωπίζω τα πράγματα με περισσότερη νηφαλιότητα (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχω στιγμές έντασης ή δυσκολίας, ρωτήστε τον άντρα μου!). Γνωρίζω πώς να μειώνω και να αντιμετωπίζω το στρες, δεν ταυτίζομαι πλέον με τις καταστροφικές σκέψεις ή τα συναισθήματα αλλά παίρνω απόσταση, έμαθα να ακούω και να σέβομαι το σώμα μου και να το φροντίζω πραγματικά. Έχω περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου, περισσότερη δημιουργικότητα. Και νιώθω ευγνωμοσύνη για κάθε μικρή και μεγάλη στιγμή της ζωής μου.

aalegains.jpg


Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αύξηση του αριθμού των ατόμων που ασχολούνται με το διαλογισμό. Πιστεύετε πώς είναι συνειδητή επιλογή ή ένα σημείο των καιρών;

Ο διαλογισμός είναι μια πανάρχαια πρακτική, δεν είναι κάτι που ανακαλύψαμε πρόσφατα. Απλά στη Δύση έχει αρχίσει πρόσφατα να μεγαλώνει το ενδιαφέρον του κόσμου διότι από τη μια η ανάγκη να συνδεόμαστε με τον εαυτό μας, να διαχειριζόμαστε την πολυπλοκότητα του σύγχρονου κόσμου και το άγχος είναι πολύ μεγάλη και από την άλλη η πρακτική έχει υποστηριχθεί τα τελευταία 40 χρόνια από πολλές επιστημονικές έρευνες.

Και στην Ελλάδα έχει αρχίσει να ανθίζει η πρακτική του mindfulness. Στο κέντρο μας έχουμε πελάτες μεγάλες εταιρίες όπως Google, Τράπεζα Πειραιώς, Mastercard, Roche, Darphin κλπ. στις οποίες προσφέρουμε εταιρικά προγράμματα mindfulness μείωσης άγχους και ψυχικής ανθεκτικότητας για τους εργαζομένους.

Επίσης τώρα αρχίζει να ευαισθητοποιείται και ο χώρος της υγείας, κάτι πολύ σημαντικό διότι το mindfulness συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση και την αντιμετώπιση πολλών ιατρικών και ψυχολογικών παθήσεων (χρόνιες ασθένειες ή πόνος, υπέρταση, κεφαλαλγίες, καρκίνος, καρδιακές παθήσεις, άσθμα, προβλήματα στο πεπτικό σύστημα, αυτοάνοσα, κατάθλιψη, μετατραυματικό στρες, κρίσεις πανικού). Είναι ενδεικτικό και πολύ ελπιδοφόρο για την εξάπλωση της πρακτικής στον τομέα της υγείας στη χώρα μας, ότι πριν μερικούς μήνες ήμουν προσκεκλημένη της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος ως ομιλήτρια για τα οφέλη του mindfulness σε μια μεγάλη ημερίδα για την πρόληψη του καρκίνου στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στο εξωτερικό οι ασθενείς έχουν πρόσβαση σε προγράμματα mindfulness μέσα στα μεγαλύτερα νοσοκομεία και τα έξοδα καλύπτονται από τη δημόσια ή ιδιωτική υγεία.

Ποιοι είναι οι κυριότεροι λόγοι που συνήθως ξεκινά κάποιος;

Στο πρόγραμμα Μείωσης Άγχους με βάση το Mindfulness που διδάσκουμε και διαρκεί 8 εβδομάδες, συνήθως έρχονται άνθρωποι που αντιμετωπίζουν κάποια δυσκολία στη ζωή τους και αναζητούν έναν πιο ουσιαστικό τρόπο να βοηθηθούν. Συχνά είναι συστημένοι από γιατρούς (ογκολόγους, καρδιολόγους, παθολόγους ή ψυχοθεραπευτές). Υπάρχουν και άλλοι που λειτουργούν προληπτικά και έρχονται για να υποστηρίξουν την υγεία και την ευεξία τους σε όλα τα επίπεδα – κάτι που συνιστούμε σε όλους!

aalegain.jpg


Είστε εξειδικευμένη στο mindfulness. Τι ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η έννοια;

To mindfulness (ενσυνειδητότητα) είναι μια αποτελεσματική μέθοδος με πολλά επιστημονικά τεκμηριωμένα οφέλη σε ψυχικό, σωματικό και συναισθηματικό επίπεδο που εφαρμόζεται για περισσότερα από 40 χρόνια στα μεγαλύτερα νοσοκομεία, πανεπιστήμια, εκπαιδευτικά ιδρύματα και εταιρίες σε όλο τον κόσμο.

Ένας από τους βασικούς ορισμούς: mindfulness είναι η επίγνωση που προκύπτει όταν φέρνουμε την προσοχή μας σε οτιδήποτε συμβαίνει κάθε στιγμή στο παρόν, με επιτρεπτική διάθεση, χωρίς κριτική. Είναι να μπορούμε να γνωρίζουμε ξεκάθαρα το πώς είναι τα πράγματα στη ζωή μας, τι νιώθει το σώμα μας, τι σκεφτόμαστε, τι συναισθήματα βιώνουμε, τι γίνεται γύρω μας. 

Μας βοηθά να αντιμετωπίζουμε το άγχος, να έχουμε περισσότερη διαύγεια και παρουσία στη ζωή μας, για τα ευχάριστα και τα δυσάρεστα, να αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες πιο αποτελεσματικά, να ζούμε με επιλογή και όχι από αντίδραση, στον αυτόματο πιλότο. Και παράλληλα είναι προσέγγιση που καλλιεργεί τη συμπόνοια και την κατανόηση για τον εαυτό μας και τους άλλους και μια βαθιά ευγνωμοσύνη για το δώρο της ζωής. 

Πόσο σημαντική είναι στην καθημερινή μας ζωή η συνεργασία μυαλού και σώματος; Πόσο εύκολα το πνεύμα επιβάλλεται στο σώμα;

Δεν θα έλεγα ότι είναι τόσο θέμα επιβολής, όσο συνεργασίας. Σώμα και νους είναι φτιαγμένα για να επικοινωνούν μεταξύ τους και όταν καλλιεργούμε συνειδητά αυτή την επικοινωνία, ζούμε με περισσότερη αρμονία και υγεία.

Το κέντρο σας ονομάζεται «One Breath». Πόσο σημαντική είναι η αναπνοή για τη σωματική και ψυχική μας υγεία;

Ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει για περίπου τρεις εβδομάδες χωρίς φαγητό, τρεις ημέρες χωρίς νερό και μόνο τρία λεπτά χωρίς οξυγόνο. Η αναπνοή είναι απαραίτητη όχι μόνο γιατί μας κρατά στη ζωή αλλά και γιατί συνδέεται άμεσα με τη συναισθηματική μας κατάσταση. Όταν βιώνουμε στρες, η αναπνοή μας επηρεάζεται, συνήθως γίνεται πιο ρηχή και κοφτή. Αντίθετα όταν είμαστε σε ηρεμία, η αναπνοή μαλακώνει, μακραίνει. Και οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι αποκτώντας περισσότερη επίγνωση της αναπνοής μας μέσω του διαλογισμού mindfulness μπορούμε να  επηρεάσουμε άμεσα την κατάσταση του νευρικού μας συστήματος ώστε διατηρούμε την ηρεμία μας και να ανακάμπτουμε μετά από δυσκολίες.

Εξάλλου μην ξεχνάμε ότι η λέξη ψυχή προέρχεται από το ρήμα ψύχω, που σημαίνει πνέω, φυσώ. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι στην αρχαία Ελλάδα η λέξη ψυχή σήμαινε αρχικά ανάσα, πνοή. Είναι τόσο σημαντική όσο η ίδια μας η ύπαρξη.

Το Σάββατο θα σας συναντήσουμε στο «Κέντρο Πολιτισμού: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος» στο «Lab» του «TEDxAthens». Τι σας έκανε να πείτε το «ναι»;

Είναι η δεύτερη φορά που συμμετέχω σε διοργάνωση TEDx και την πρώτη φορά το απόλαυσα τόσο που ενθουσιάστηκα με την προοπτική να ξαναζήσω την εμπειρία.

Τι διαφορετικό είναι (έχει) το «TEDxAthens»;

Κάθε διοργάνωση TED έχει το δικό της χαρακτήρα. Στην Αθήνα πιστεύω ότι κάνει διαφορά η διοργάνωση στον εντυπωσιακό χώρο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Πόσο σημαντική είναι για εσάς η συμμετοχή σε έναν τέτοιο θεσμό;

Ακολουθώ το TED από το ξεκίνημά του. Έχω εμπνευστεί, έχω συγκινηθεί, έχω νιώσει ελπίδα, έχω μάθει καινούρια πράγματα, έχω παρακινηθεί από δεκάδες ομιλίες που έχω δει κατά καιρούς σε αυτές τις διοργανώσεις. Είναι χαρά και τιμή μου να συμμετέχω και να συνεισφέρω με το δικό μου τρόπο σε αυτό το θεσμό.

Όταν ήσασταν μικρή, τι θέλατε να γίνετε μεγαλώνοντας;

Αγαπούσα πολύ το κλασικό μπαλέτο και ήθελα να γίνω μπαλαρίνα.

Περιγράψτε την ιδανική εικόνα ευτυχίας (για εσάς).

Με την οικογένειά μου στη φύση.

Ποιο είναι το πιο τρελό σας όνειρο;

Να αναγνωριστεί το mindfulness ως επίσημη ιατρική θεραπεία από το ελληνικό Εθνικό Σύστημα Υγείας ώστε να συνταγογραφείται από γιατρούς και θεραπευτές – προς το παρόν φαίνεται πολύ μακρινό!

Ποια πέντε επίθετα χρησιμοποιούν οι φίλοι σας για να σας περιγράψουν;

Θα πρέπει να τους ρωτήσω! Μάλλον θα έλεγαν ότι είμαι ενθουσιώδης και κάνω πολλά όνειρα, αναποφάσιστη, τρυφερή και συμπονετική.

Τι σας χαλαρώνει μέσα στην ημέρα;

Η πρακτική μου, το περπάτημα στο Άλσος Συγγρού κοντά στο σπίτι μου που είναι καταφύγιο, η μουσική.

Κάποιοι αρνούνται να εξασκηθούν στο διαλογισμό, γιατί θεωρούν ότι δεν ταιριάζει στα θρησκευτικά τους «πιστεύω». Τι έχετε να τους πείτε;

Υπάρχουν χιλιάδες τρόποι διαλογισμού και κάποιοι είναι όντως συνδεδεμένοι με θρησκείες. Το mindfulness όμως είναι μια επιστημονικά τεκμηριωμένη προσέγγιση που έχει καθαρά κοσμικό (και όχι θρησκευτικό) χαρακτήρα. Δεν είναι απαραίτητο να πιστεύουμε σε οποιαδήποτε θρησκεία ή πνευματική κατεύθυνση για να εξασκηθούμε.

Τι θα συμβουλεύατε (να κάνει) μια νέα γυναίκα που θέλει να ανακαλύψει τον πραγματικό της εαυτό;

Να ησυχάζει για λίγο κάθε μέρα, ώστε να αρχίσει ν “ακούει”.

About us

allYOU

Φρέσκο (ολόφρεσκο), δικό σου (καταδικό σου) site:
allyou.gr. Δηλαδή όλη εσύ, όλα εσύ. Όλα για σένα, όλα από σένα.

Ποιοι είμαστε

Top

Σου αρέσει αυτό που διάβασες;

Ακολούθησέ μας στα social. Κάνε κλικ σε ένα από τα εικονίδια!

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…