Skip to main content

INTERVIEW

Ράια Τσακηρίδη: «Η ομορφιά της τέχνης είναι στο εδώ, το τώρα και το αύριο»

H σκηνοθέτης Ράια Τσακηρίδη μιλάει στο allyou και τη Μαρία Πανάγου με αφορμή το έργο «Raven Revisited» που ανεβαίνει στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής». 



Η Ράια έχει σπουδάσει υποκριτική, πιάνο και κλασσικό τραγούδι (στο οποίο μάλιστα έχει αριστεύσει), κατέχει  Bachelor στη Συμβουλευτική Ψυχολογία, έκανε δραματοθεραπεία, ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο. Τελικά όμως την κέρδισε η σκηνοθεσία και η όπερα. Γι’ αυτό, λίγα χρόνια πριν, εμπνεύστηκε και ίδρυσε την ομάδα όπερας The Medium Project με την οποία ανεβάζει παραστάσεις που κυριολεκτικά «τα σπάνε». Και αφού διαπίστωσε ότι ο Έλληνας αγαπάει τελικά την όπερα, η Ράια Τσακηρίδη αποφάσισε να αφοσιωθεί στο είδος αυτό. Και τα πάει περίφημα! 

Μετά από πολλές επιτυχίες, φέτος, η ομάδα όπερας The Medium Project, παρουσιάζει σε πρώτη εκτέλεση το νέο έργο του συνθέτη Κωστή Κριτσωτάκη «Raven Revisited», σε δική της σκηνοθεσία στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής». Πρόκειται για μία σύγχρονη, μονόπρακτη όπερα δωματίου «νεορομαντικού» ύφους που αποτελείται από τρία μέρη για 2 τραγουδιστές, έναν αφηγητή, χορωδιακό σύνολο και πιάνο. 

Η κεντρική ιδέα είναι βασισμένη στο ποίημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε «Το κοράκι», με βασικούς ήρωες τη Λενόρ και τον Ποιητή. Ο Ποιητής, είναι διχασμένος ανάμεσα στον Ένα που καταφεύγει στη λογική και τον Άλλο, που είναι ανίκανος να χειριστεί την απώλεια της αγαπημένης του και σταδιακά χάνει την αίσθηση της πραγματικότητας. Το Raven Revisited είναι μια όπερα που ακροβατεί μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας φωτίζοντας στιγμιότυπα από τη ζωή του μυστηριώδους ποιητή Έντγκαρ Άλαν Πόε και της ιδιόμορφης σχέσης του με τις γυναίκες. 

Το λιμπρέτο είναι ένα ψυχογράφημα του ίδιου του Ποιητή Πόε όπως αποκαλύπτεται από τα ποιήματα του. Η ατμόσφαιρα, η ομορφιά, η μουσικότητα, η ένταση αλλά και η μαθηματικής ακρίβειας δομή των ποιημάτων του Πόε είναι οι πηγές της έμπνευσης για τη δημιουργία αυτού του νέου έργου, όπως ακριβώς επηρέασαν και πολλούς ακόμη δημιουργούς, σαν τους Lou Reed, Grateful Dead και Alan Parsons Project και άλλους. 

«Στο «Raven Revisited» ο ποιητής αρνούμενος να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα δημιουργεί έναν παράλληλο ονειρικό κόσμο όπου πρωταγωνιστεί η πολυαγαπημένη του Λενόρ, η αρχετυπική μορφή όλων των γυναικών της ζωής του. Όμως το όνειρο γίνεται εφιαλτικό όταν οι πραγματικές αναμνήσεις αναδύονται επί σκηνής οδηγώντας τον σ’ ένα ταξίδι μυστηρίου από το οποίο δεν θα επιστρέψει ποτέ», μάς εξηγεί η Ράια Τσακηρήδη.  
 

*Συνέντευξη στην Μαρία Πανάγου
 

-Το λιμπρέτο είναι το ψυχογράφημα του ίδιου του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Πόσο δύσκολο ήταν να σκηνοθετήσετε τη ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου που αρνείται την πραγματικότητα και δημιουργεί έναν ονειρικό κόσμο; 

«Στο έργο αυτό αποφάσισα να δώσω ζωή σε εικόνες και στιγμές από την πλούσια και περίεργη ζωή του Πόε. Αυτό που με επηρέασε ήταν τα θηλυκά αρχέτυπα της ζωής του, τα οποία και τον στοιχειώνουν για όλη τη διάρκεια της ζωής του. Έτσι, στη σκηνοθεσία μου θα βρει κάποιος μια αμεσότητα με την οποία ο θεατής θα μπορέσει να ταυτιστεί με τους ήρωες». 

-Νιώσατε ότι έχετε μεγαλύτερη ευθύνη απέναντι σε αυτό τον ρόλο αφού πρόκειται για ένα υπαρκτό και -μάλιστα- πολύ σπουδαίο πρόσωπο; 

«Όχι. Όταν καταπιάνομαι με ένα θέμα ή ένα πρόσωπο σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος του εαυτού μου αναζητά να εκφραστεί μέσα από αυτό, πάντα εκφράζοντας τις δικές μου αισθήσεις. Για μένα είναι ένα όχημα και όχι ο σκοπός. Και αυτή πιστεύω είναι η ομορφιά της τέχνης και της συνεχούς εξέλιξής της. Στο εδώ, στο τώρα, και στο αύριο». 

 

The Medium project 

Η ομάδα όπερας The Medium Project που παρουσιάζει το έργο, ιδρύθηκε το 2013 ύστερα από πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδος Ράιας Τσακηρίδη και του αρχιμουσικού Ανδρέα Τσελίκα. Στόχος της είναι η παρουσίαση λυρικών έργων του 20ου και 21ου αιώνα. Πειραματισμός, εφευρετικότητα και δημιουργικότητα είναι οι λέξεις που οδηγούν την ομάδα με όραμα να φέρει τη σύγχρονη όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό και να αναδείξει τις αξίες της στη σημερινή πραγματικότητα. 
 

inter.jpg
 

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία τής ομάδας; 

«Το 2013 ήταν για μένα προσωπικά μια πολύ δύσκολη χρονιά λόγω της απώλειας ενός δικού μου ανθρώπου. Ένιωσα πολύ έντονα την ανάγκη να δημιουργήσω ενώ περνούσα μέσα από αυτό το προσωπικό μου πένθος. Κάπως έτσι αποφασίσαμε με τον συνοδοιπόρο μου Ανδρέα Τσελίκα να δημιουργήσουμε αυτήν την ομάδα. Η πρώτη παράσταση που δώσαμε ήταν «Το μέντιουμ» του Giancarlo Menotti στο θέατρο Beton7 το 2013. Έκτοτε ένας νέος κόσμος για μας ήρθε για να μείνει». 

-Στόχος της, λέτε, είναι η παρουσίαση λυρικών έργων του 20ου και 21ου αιώνα και το να φέρει την όπερα πιο κοντά στο ευρύ κοινό. Το έχετε πετύχει αυτό; 

«Δουλεύουμε αδιάκοπα για αυτό και πιστεύω ότι πάμε ολοένα και καλύτερα. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχής που μας παρακολουθεί σε κάθε νέα μας παραγωγή κοινό που δεν είχε ξαναδεί όπερα, ή σύγχρονη όπερα. Σκοπός μας είναι βέβαια πάντα να μεγεθύνουμε την απήχησή μας και να πολλαπλασιάσουμε το κοινό μας». 

-Το ελληνικό κοινό ήταν (είναι) έτοιμο να καταλάβει και να απολαύσει την όπερα; Τι μηνύματα παίρνετε από τον κόσμο; 

«Μόνο θετικά μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τον κόσμο. Το ελληνικό κοινό θέτει πολύ υψηλά κριτήρια και είναι σε θέση να απολαύσει οτιδήποτε αξίας. Όταν δίνεις κάτι καλό, εκείνο το αγκαλιάζει και λειτουργεί πολύ ένθερμα η διάδοσή του από στόμα σε στόμα. Συχνά έρχεται κόσμος και μας λέει ότι μας είδε κάποιος γνωστός ή φίλος τους». 

-Ήταν μια γενναία απόφαση να δημιουργήσετε μια ομάδα όπερας ειδικά μέσα στην κρίση; Είχατε αμφιβολίες για το αν έπρεπε να το κάνετε, πήρατε ρίσκο ή ήσαστε σίγουρη ότι θα πετύχει; 

«Αρχικά λειτουργήσαμε ως καλλιτέχνες. Δηλαδή με την ανάγκη πρώτα να εκφραστούμε μέσα από αυτό και κατ’ επέκταση να το προσφέρουμε σε όλους τους άλλους.. Δυσκολίες υπάρχουν πολλές και εμπόδια πολλά. Η κρίση δε νιώθω ότι μας δημιούργησε προβλήματα που δε θα είχαμε πιο πριν. Τα προβλήματα ομάδων σαν την δική μας έχουν να κάνουν με διαδικασίες χρηματοδότησης και πολιτικές του ΥΠΠΟ σε ανεξάρτητες ομάδες. Δηλαδή γνωριμίες, προγράμματα, ΕΣΠΑ κλπ». 

-Τι εννοείτε όταν λέτε ότι η ομάδα θέλει να αναδείξει τις αξίες της όπερας στη σημερινή πραγματικότητα. 

«Η όπερα για εμάς δε είναι ένα μουσειακό είδος. Είναι ένα είδος ζωντανό, άμεσο, διασκεδαστικό, συναρπαστικό με το οποίο μπορεί κανείς να βιώσει συγκλονιστικές στιγμές και να έρθει αντιμέτωπος με τα προβλήματα του σήμερα και του αύριο». 

 

 

INFO 

RAVEN Revisited, Όπερα βασισμένη σε ποίηση του Edgar Alan Poe από την ομάδα όπερας The Medium Project 

ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ» 

Μουσική: Κωστής Κριτσωτάκης 
Λιμπρέτο: Νίνα Ράπη 
Σκηνοθεσία: Ράϊα Τσακηρίδη 
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας 
Δραματουργία: Μαρίνα Μέργου 
Σκηνoγραφία-Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος 
Κίνηση: Φωτεινή Πασσά 

Τραγουδούν: 

Μαριλένα Χρυσοχοΐδη 
Γιώργος Παπαδημητρίου 
Στρατής Στηλ 
Πέννυ Δεληγιάννη, Άννυ Φασσέα, Ελεονώρα Γαϊτάνου, Νίκος Ζιάζιαρης, 
Ηλίας Καπάνταης 
Πιάνο: Κωστής Κριτσωτάκης / Θοδωρής Ιωσηφίδης 

Μόνο για 6 παραστάσεις 

Σάββατο 9 Ιουνίου, Κυριακή 10 Ιουνίου, Δευτέρα 11 Ιουνίου 

Παρασκευή 15 Ιουνίου, Σάββατο 16 Ιουνίου, Κυριακή 17 Ιουνίου 

Ώρα έναρξης : 21:15 

Γενική Είσοδος : 12 Ευρώ 

Διαβάστε επίσης

INTERVIEW

«Η μητέρα μου, και η αστείρευτη αγάπη της για τη ζωή, αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσής μου» Μαρία Κηλαηδόνη

Λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Gazarte, 18/2, η Μαρία Κηλαηδόνη μιλάει για τα σχέδιά της στην Αγγελική Λάλου και το allyou

INTERVIEW

«Η καλύτερη εποχή είναι εδώ και τώρα, κάτι που πάλευα χρόνια να καταλάβω στην πράξη» Λουίζα Σοφιανοπούλου

Λίγο πριν τραγουδήσει «Time of my life», η ταλαντούχα τραγουδίστρια Lou Is, ή αλλιώς Λουίζα Σοφιανοπούλου, μίλησε στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr 

INTERVIEW

«Με εμπνέει η μέση γυναίκα που παλεύει για το καλό των παιδιών της και των οικείων της. Η γυναίκα αγωνίστρια της ζωής» Φωτεινή Δάρρα

Λίγο πριν τις νέες της εμφανίσεις στο Half Note, η εξαιρετική Φωτεινή Δάρρα σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr

Προτεινόμενα

CELEBS

Aν Χάθαγουεϊ: Αποκάλυψε ότι γιορτάζει πέντε χρόνια νηφαλιότητας

«Ένιωθα μια μεγάλη αποξένωση από το σώμα μου»

PETS

Βεγγαλικά, κροτίδες και σκυλάκια

Για να μην εξελιχθεί λοιπόν το Πάσχα σε εφιάλτη για το σκυλάκι σου, ακολούθησε τις παρακάτω συμβουλές.

CELEBS

Γιάννα Τερζή: «Υπήρξε κακοποίηση από άτομο της ομάδας μου στην Eurovision»

Η συγκλονιστική εξομολόγηση της τραγουδίστριας