Skip to main content

INTERVIEW

Μαρία Πρωτόπαππα:" Πόσο χρόνο χάνουμε με τα πρέπει"

Σ' απόσταση αναπνοής από την πρεμιέρα του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», όπου πρωταγωνιστεί και χωρίς τις λουστρίνι γόβες της Μάρθα, ακούγεται σίγουρη γιατί γνωρίζει  τα ανόμοια  υλικά από  τα οποία μοντάρονται όλες οι μασίφ ιστορίες αγάπης



Οι πρώτες λέξεις που βγαίνουν απ το στόμα ενός ανθρώπου είναι κι εκείνες που καθορίζουν τον άξονα πάνω στον οποίο κινεί την ζωή του: Κι η Μαρία Πρωτόπαππα ανήσυχη και άξια,  επέμεινε στην συνέντευξη με τις λέξεις  αθωότητα, γενναιοδωρία αλλά κυρίως αγάπη.  Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν και μια από τις πιο ικανές ηθοποιούς της γενιάς της, με θαυμαστές ερμηνείες κι έναν ακόμα πιο θαυμαστό κώδικα αξιών. 

-Στο έργο βλέπουμε ανθρώπινες συμπεριφορές περασμένων δεκαετιών ή μπορεί και του τώρα μας;
Πώς είναι δυνατόν η ανθρώπινη συμπεριφορά να αλλάζει. Τα ήθη αλλάζουν, τα μέσα και οι συνήθειες. Ο τρόπος με τον οποίο συσχετίζονται οι άνθρωποι παραμένει ο ίδιος.  Ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε μεταβάλλεται και τα συμπεράσματα της ανάλυσής μας. Το έργο είναι μία ποιητική κατασκευή, δεν καμώνεται πως είναι 'φέτα ζωής', έχει δάνεια από ρεαλισμό, από θέατρο του παραλόγου και από μπουλβάρ, και όλα είναι τα εργαλεία του συγγραφέα για να φωτίσει πλευρές των ανθρώπινων σχέσεων, και να πει την ιστορία τους όπως θέλει αυτός.

- Ανθρώπινες σχέσεις: Που βρισκόμαστε σήμερα; Τι σχήμα έχουν μέσα απ τα δικά σας μάτια;
Οι ανθρὠπινες σχέσεις έχουν μακρά ιστορία και μακρά πορεία αλλαγών μέσα στους αιώνες. Η στιγμή μας μάλλον χαρακτηρίζεται από απομάκρυνση επί της ουσίας της επικοινωνίας, και  από την αγωνία του φαίνεσθαι, αντί του είναι.

- Θεωρείτε ότι έχουμε αποκτήσει μια αδυναμία να προσεγγίσουμε o ένας τον άλλο;

Η ικανότητα να προσεγγίσει κανείς τους άλλους είναι, αν όχι εγγενής, τουλάχιστον μαθαίνεται ως δεξιότητα τα πρώτα χρόνια της ζωής του.  Η μοναχική αφετηρία φτιάχνει άτομα με δυσκολία συνάντησης στα αλήθεια.  Συναντιόμαστε, αυτό είναι σίγουρο, αλλά με τι ποιότητα; Με καλή προπόνηση μπορεί να πραγματοποιηθεί τελικά η προσέγγιση.

- Aγάπη, εμπιστοσύνη, ενσυναίσθηση τις αναγνωρίζετε γύρω σας, ανάμεσα στα ζευγάρια,  στους ανθρώπους, ή θεωρείτε ότι διανύουμε μια εποχή συναισθηματικών εκπτώσεων;
Μια χαρά τις αναγνωρίζω, όπου υπάρχουν. Είμαστε ξανά πιο επιφυλακτικοί και πιο καχύποπτοι λόγω μόδας... και λόγω δύσκολων συγκυριών.  Αλλά ξέρετε, επειδή η τιμιότητα σπανίζει,  η εμπιστοσύνη λιγοστεύει αυτόματα. Η αγάπη μεγαλώνει όπου υπάρχει αθωότητα και γενναιοδωρία. Η ενσυναίσθηση όταν δεν υπάρχουν μάσκες και καλλωπισμοί.

- Σε μια τελευταία του συνέντευξή του ο Εντουαρντ Αλμπυ και μιλώντας για το έργο του είπε: «Οι άνθρωποι λένε ψέματα στον εαυτό τους για το ποιοι είναι και πώς βλέπουν τον εαυτό τους. Το έργο μου αφορά την ανικανότητά μας να είμαστε αντικειμενικοί με τον εαυτό μας». Είναι εύκολο να είμαστε αντικειμενικοί με τον εαυτό μας;
Η εντύπωση και η εικόνα για τον εαυτό μας προέρχεται από το πώς μας έβλεπαν όταν είμασταν παιδιά. Αν σε ένα παιδί λες την αλήθεια και το προστατεύεις και μαθαίνει να αγωνίζεται στα κακώς κείμενα της ζωής, πιθανόν να έχει μια ισορροπημένη εικόνα για τον εαυτό του. Οι ψευδαισθήσεις παράγονται από τα 'πρέπει', από τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε για να είμαστε αρεστοί, στους άλλους κι ύστερα στους εαυτούς μας.  Πόσο χρόνο και πόση απόλαυση χάνουμε, είναι κρίμα. Τον εαυτό μας τον νιώθουμε βαθιά, και μοναχικά.  Μεγάλο μέρος του, εξωτερικό περίβλημα, μας το δείχνουν οι άλλοι. Αντικειμενικό δεν υπάρχει.

-Τελικά από την πείρα σας, είναι κανιβαλικό σπορ η αγάπη;
Εμπεριέχει την πάλη, η ανθρώπινη στενή σχέση. Η Αγάπη είναι άλλη έννοια.

-Ποιος δεν φοβάται μια ζωή χωρίς ψευδαισθήσεις;
Πού να ξέρουμε ποιός δεν τις φοβάται; Αφού είναι ψευδαισθήσεις, ούτε καν τις αναγνωρίζουμε.

-Γιατί το «Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» σήμερα;
Γιατί μιλάει για αγάπη, ανεκπλήρωτους πόθους, συνομωσίες, ανθρώπινες ανάγκες.

-Πόσο τολμηρό είναι σαν έργο;
Σήμερα πια έχουμε δει πολύ τολμηρότερα έργα σχέσεων. Αυτό, έχει ένα δικό του, ιδιαίτερα λοξό ύφος. Δυστυχώς, η γλώσσα που είναι ένα αριστούργημα από  τον συγγραφέα δεν μπορεί να μεταφερθεί ικανώς στα ελληνικά, χάνουμε έτσι ένα μεγάλο κομμάτι της αξίας του.

-O ρόλος είναι ταυτισμένος με την Ελίζαμπεθ Τέηλορ, πως σας κάνει να νιώθετε αυτό;
Δεν με κάνει να νιώθω τίποτα. Όλα είναι θέμα ανάγνωσης.  Η Λιζ Τέηλορ ήταν υπέροχη , όπως και αμέτρητες θεατρικές ηθοποιοί ανά τον κόσμο που έχουν παίξει σε μια ανάγνωση του έργου. Δεν μου αρέσουν τα στενέματα σε μοντέλα. Η ταύτιση που λέτε, προφανώς συμβαίνει στην αντίληψη κάποιων θεατών, μικρής θεωρώ μερίδας. Ο μύθος που υπάρχει γύρω από έργα ή από ήρωες είναι υπέροχο πράγμα, δείχνει τον ενθουσιασμό μας όταν κάτι μας αγγίζει συλλογικά. Αλλά, τι σημαίνει για την δική μας ενασχόληση; Σίγουρα, δεν μου αρέσει η μίμηση, η κόπια της δουλειάς κάποιου άλλου, αφήστε που δεν γίνεται και καλά. Τα κόλπα τα επικοινωνιακά , με τις ταινίες και τους μεγάλους σταρ είναι σκέτα εμπορικά τρικ.

- Πως είναι ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σαν coach?
Ο Κωνσταντίνος είναι πάντα ευγενικός, γενναιόδωρος και ενθαρρυντικός.

- Για να πετύχετε τους στόχους σας ποντάρετε περισσότερο στα ταλέντα σας ή στην δράση;
Και στο ένστικτό και στη γνώση και στην περιέργεια και στην δράση. Και στην αντοχή, και στην τύχη και στα χαρίσματα των άλλων ανθρώπων.

- Ποια θεωρείτε την πιο μεγάλη αρετή σ έναν ηθοποιό;
Η φιλομάθεια και η φιλαλήθεια.

- Για τις αποφάσεις της ζωής σας επιστρατεύετε το συναίσθημα ή τη λογική;
Τη λογική, το ένστικτο, την τύχη, κατά περίσταση.

- H σχέση σας με τον χρόνο πως είναι; H εξωτερική ομορφιά είναι κάτι που σας απασχολεί;
Δεν θα γύριζα μία μέρα πίσω. Μου αρέσει να βλέπω, να ακούω, να αγγίζω, να νιώθω ομορφιά γύρω μου και μέσα μου. Τα γούστα μου δεν περιορίζονται στα στερεότυπα. Και ακόμα δεν με στεναχωρεί η αλλαγή μου. Αντιθέτως.

- Ελεύθερος χρόνος, βιβλία, μουσική,κινηματογράφος ή τι άλλο;
Ξεκούραση και συναντήσεις.

-Ποια είναι η τελευταία φορά που κλάψατε;
Κλαίω πάρα πολύ συχνά, κάνει καλό στην υγεία, όπως και το γέλιο. Η έκφραση μειώνει το στρες.

- Ποιο είναι το ιδανικό μέρος που θα θέλατε να ζείτε;
Κάπου κοντά σε μια ήμερη φύση. Με τίμιους και φιλικούς ανθρώπους.

 

Διαβάστε επίσης

INTERVIEW

«Η μητέρα μου, και η αστείρευτη αγάπη της για τη ζωή, αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσής μου» Μαρία Κηλαηδόνη

Λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Gazarte, 18/2, η Μαρία Κηλαηδόνη μιλάει για τα σχέδιά της στην Αγγελική Λάλου και το allyou

INTERVIEW

«Η καλύτερη εποχή είναι εδώ και τώρα, κάτι που πάλευα χρόνια να καταλάβω στην πράξη» Λουίζα Σοφιανοπούλου

Λίγο πριν τραγουδήσει «Time of my life», η ταλαντούχα τραγουδίστρια Lou Is, ή αλλιώς Λουίζα Σοφιανοπούλου, μίλησε στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr 

INTERVIEW

«Με εμπνέει η μέση γυναίκα που παλεύει για το καλό των παιδιών της και των οικείων της. Η γυναίκα αγωνίστρια της ζωής» Φωτεινή Δάρρα

Λίγο πριν τις νέες της εμφανίσεις στο Half Note, η εξαιρετική Φωτεινή Δάρρα σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Αγγελική Λάλου και το allyou.gr

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια Πέμπτης 25 Απριλίου

Ενισχύστε την υγεία σας, φυσική, πνευματική και ψυχική

ΣΧΕΣΕΙΣ

Αμερικανική έρευνα: 20 φράσεις υποστήριξης που θες να ακούς και να μοιράζεσαι με άλλους

«Είμαι υπερήφανος για εσένα», «Πιστεύω σε εσένα», απλές φράσεις που θέλουμε να ακούμε και να μοιραζόμαστε με άλλους και έχουν τεράστια συναισθηματική δύναμη. Γράφει ο Μάνος Νομικός

ΘΕΑΤΡΟ

Θέατρο στη Στέγη: «Περιμένοντας τον Γκοντό» σε σκηνοθεσία Θεοόδωρου Τερζόπουλου

15 – 19 Μαΐου 2024 | Κεντρική Σκηνή | Τετάρτη – Κυριακή | 20:30