Skip to main content

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

11 σημάδια ότι πρέπει να δώσεις προτεραιότητα στις δικές σου ανάγκες

Πόσο συχνά βάζεις τον εαυτό σου πρώτο;



Ας το παραδεχτούμε: Πολλοί από εμάς βάζουμε τις ανάγκες μας στο πίσω μέρος. Είναι δύσκολο να δώσεις προτεραιότητα στην αγάπη για τον εαυτό σου, όταν πάντα νοιάζεσαι για όλους τους άλλους.

Δίνεις, δίνεις και δίνεις – αλλά συχνά ξεχνάς να δώσεις στον εαυτό σου. Ξυπνάς κάθε μέρα νιώθοντας ότι το βάρος του κόσμου είναι στους ώμους σου. Πριν το καταλάβετε, τρέχετε σε μια άδεια δεξαμενή.

Να ξέρετε ότι δεν είστε μόνοι. Και το πιο σημαντικό, έχετε τη δύναμη να αγαπάτε τον εαυτό σας και να εμφανίζεστε πρώτα για τον εαυτό σας.

Ξεκινήστε με την κατανόηση ότι μπορεί να βλάψετε τον εαυτό σας.

Ας σκάψουμε λίγο πιο βαθιά και ας εξερευνήσουμε ορισμένα σημάδια ότι ήρθε η ώρα να αρχίσετε να δίνετε προτεραιότητα στις δικές σας ανάγκες.

Δυσκολεύεσαι να πεις «όχι»

Είναι μια απλή λέξη με τρία γράμματα, αλλά σας είναι πολύ δύσκολο να την πείτε ακόμα κι όταν θέλετε.

Το χειρότερο από όλα, υποκύπτετε πάντα στην πίεση να πείτε «ναι», επειδή δεν θέλετε να απογοητεύσετε τους ανθρώπους.

Σου ζητάει το αφεντικό σου να κάνεις αυτή την επιπλέον δουλειά το Σαββατοκύριακο; Λέτε ναι ακόμα κι αν ξέρετε ότι πρέπει να ξεκουραστείτε και να επαναφορτιστείτε.

Σου ζητάει ο φίλος σου να βγεις την Παρασκευή το βράδυ; Λέτε ναι ακόμα κι αν νιώθετε πτώμα και είχατε μια κουραστική εβδομάδα στη δουλειά.

Δεν ξέρεις πια τα όριά σου. Λέτε ναι σε «όλα» και σε «όλους» – εκτός από εσάς.

Δέχεσαι λιγότερα από όσα σου αξίζει

Όταν δεν δίνετε προτεραιότητα στις δικές σας ανάγκες, υπάρχει αυτή η τάση να κολλάτε στο να συμβιβάζεστε με λιγότερα από αυτά που αξίζετε. Αυτό μπορεί να συμβεί στη δουλειά, στις σχέσεις, ακόμα και με τους στόχους σας.

Συνεχίζετε να ερωτεύεστε έναν τοξικό σύντροφο που δεν σας βλέπει πραγματικά;

Συμβιβάζεστε απλώς με το «ό,τι μπορείτε να πάρετε» αντί να βάζετε υψηλά πρότυπα για τον εαυτό σας επειδή ξέρετε ότι έχετε κάνει σπουδαία δουλειά για να το αξίζετε;

Δυσκολεύεστε να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας ακόμα κι αν οι άλλοι άνθρωποι δεν σας σέβονται;

Εάν είπατε ναι στις περισσότερες από αυτές τις ερωτήσεις, τότε το πιθανότερο είναι ότι ανέχεστε αρνητικές καταστάσεις ή εξαντλητικές σχέσεις.

Νιώθετε στραγγισμένοι και εξαντλημένοι

Δεν υπάρχει αμφιβολία όταν το σώμα σου ουρλιάζει για βοήθεια. Εδώ είναι μερικά από τα προειδοποιητικά σημάδια ότι αισθάνεστε εξαντλημένοι:

Νιώθετε πολύ εξαντλημένοι παρά το γεγονός ότι κοιμάστε οκτώ ώρες τη νύχτα.

Πάντα νιώθεις εξαντλημένος.

Το άγχος σας απασχολεί το μυαλό σας τις περισσότερες φορές και νομίζετε ότι πάντα αποτυγχάνετε.

Νιώθετε κάθε είδους ένταση του σώματος – πονοκέφαλο και πόνο στον αυχένα και στα πόδια.

Δεν μπορείς να συγκεντρωθείς.

Έχετε αναπτύξει ανθυγιεινούς τρόπους για να αντιμετωπίσετε το άγχος – κάπνισμα, υπερβολική κατανάλωση φαγητού, ποτό και αδράνεια.

Βαθιά μέσα σου, είσαι ψυχικά κουρασμένος, σωματικά εξαντλημένος και συναισθηματικά κενός.

Είστε πάντα σε κακή διάθεση

Ιδού η συμφωνία: Το άγχος επηρεάζει εσάς και τους κοντινούς σας ανθρώπους.

Εάν βρίσκεστε συνεχώς σε ξινή διάθεση, είναι συχνά επειδή είστε εξαντλημένοι σωματικά και ψυχικά.

Σκεφτείτε το για λίγο: Αν το επίπεδο της ευτυχίας σας γίνεται όλο και χαμηλότερο και είστε πάντα οξύθυμοι, νομίζετε ότι θα είστε κάποιος με τον οποίο οι άλλοι θα ήθελαν να περάσουν χρόνο;

Το θέμα είναι ότι όταν δεν αφιερώνετε χρόνο για να ιεραρχήσετε τις ανάγκες σας, τα επίπεδα άγχους σας αυξάνονται. Αυτό μπορεί να βλάψει εσάς και όλους τους γύρω σας.

Δεν μπορείτε να χειριστείτε αποτελεσματικά την απογοήτευση και την πίεση και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε σύγκρουση και ένταση.

Συχνά κρύβετε αυτό που πραγματικά νιώθετε

Αυτό συνδέεται με το προηγούμενο σημείο μου σχετικά με το πώς δεν μπορείτε να πείτε «όχι». Όταν δεν είστε συντονισμένοι με τον εαυτό σας και τις ανάγκες σας, η αίσθηση της αυτοεκτίμησής σας υποφέρει.

Δεν αφήνετε τους άλλους να καταλάβουν όταν είστε απογοητευμένοι, κουρασμένοι και αγχωμένοι επειδή φοβάστε ότι θα απογοητευτούν.

Αν κάποιος σε ρωτήσει πώς είσαι, του λες ότι είσαι καλά ακόμα κι όταν δεν είσαι. Συνεχίζεις να κάνεις πράγματα που σε αφήνουν να νιώθεις άδεια.

Και γίνεται χειρότερο: Δεν μιλάτε όταν κάτι ή κάποιος σας κάνει να νιώθετε άβολα.

Αναζητάτε επικύρωση από άλλους

Ο τρόπος ζωής σας έχει γίνει το να ευχαριστείτε τους άλλους; Λειτουργείτε με αυτόματο πιλότο, συχνά σύμφωνα με τις ιδιοτροπίες και τις επιθυμίες των άλλων;

Όταν δεν δίνετε προσοχή στις ανάγκες και τις επιθυμίες σας, θα νιώθετε πάντα την ανάγκη να έχετε την έγκριση κάποιου άλλου.

Δίνετε μεγαλύτερη βαρύτητα στις αντιλήψεις και τις απόψεις των άλλων για σένα, τόσο που αρχίζετε να αγνοείτε τον εαυτό σας.

Παίρνετε πάντα τα προβλήματα των άλλων ως δικά σας

Μην με παρεξηγείτε. Είναι εντάξει να κάνετε το παραπάνω βήμα για να βοηθήσετε τους άλλους και να κάνετε ό,τι μπορείτε για να τους κάνετε ευτυχισμένους.

Το πρόβλημα όμως συμβαίνει όταν πιέζετε τον εαυτό σας στα άκρα για να κάνετε άλλους ανθρώπους ευτυχισμένους σε βάρος της ευτυχίας σας.

Ιδού το πρόβλημα: Ακόμη και όταν αυτή η παρόρμηση να «διορθωθούν» τα προβλήματα των άλλων είναι ακαταμάχητη, δεν σημαίνει ότι είναι υγιές. Δεν είστε υπεύθυνοι για την ευτυχία των άλλων.

Κάνετε κακό στον εαυτό σας και στο άλλο άτομο όταν προσπαθείτε να αναλάβετε όλο το συναισθηματικό του φορτίο.

Πάντα συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους

Δεν δίνετε προτεραιότητα στις ανάγκες σας όταν βρίσκεστε πάντα να πέφτετε στην επικίνδυνη παγίδα του «ανταγωνισμού» με τους άλλους.

Συμμετέχετε σε συνήθειες που τροφοδοτούν την ανασφάλεια και την αυτοαμφιβολία σας.

Σκεφτείτε το εξής: Πόσες φορές έχετε σταθεί μπροστά σε έναν καθρέφτη μόνο και μόνο για να επικρίνετε τον εαυτό σας;

Πόσο συχνά ανησυχείτε για το πόσο βάρος έχετε πάρει, πόσο ακατάστατα φαίνονται τα μαλλιά σας ή πόσο ξηρό νιώθετε το δέρμα σας;

Και δεν σταματάτε εκεί: υπονομεύετε την αυτοεκτίμησή σας και νομίζετε ότι δεν είσαι ικανός. Νιώθετε ότι τα επιτεύγματα των άλλων κάνουν τα δικά σας λιγότερο ξεχωριστά.

Νιώθετε αγανάκτηση

Αυτή είναι μια άλλη οδυνηρή πραγματικότητα. Το να βάζετε τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές σας μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα δυσαρέσκειας.

Με άλλα λόγια, νιώθετε έντονο θυμό απέναντι στους άλλους επειδή σας εκμεταλλεύονται ή σας φέρονται άδικα.

Αρχίζετε να πιστεύετε ότι σας θεωρούν δεδομένους όταν προσπαθείτε να επωμιστείτε όλο το βάρος και κανείς δεν εξετάζει τις ανάγκες σας.

Αυτά τα συναισθήματα αγανάκτησης μπορούν να βλάψουν την ψυχική σας υγεία και τις σχέσεις σας με την οικογένεια και τους φίλους σας.

Νιώθετε ανεκπλήρωτοι

Σκεφτείτε το εξής: Τι έχει συμβεί με τις φιλοδοξίες, τους στόχους και τις ελπίδες σας; Τα αναβάλλατε συνεχώς μέχρι να φροντιστούν όλοι οι άλλοι;

Το να κάνουμε αυτό που αγαπάμε μας επαναφορτίζει. Αλλά όταν θυσιάζετε εντελώς τα ενδιαφέροντά σας και σταματάτε να ακολουθείτε τα πάθη σας, αφήνετε επίσης την ευτυχία και την εκπλήρωσή σας.

Τα όνειρά σας γίνονται λεπτά και λιγότερο ευφάνταστα. Δεν θα έχετε την ενέργεια να κυνηγήσετε τους στόχους σας και να ανακαλύψετε κρυμμένα ταλέντα και ευκαιρίες.

Σπάνια βρίσκετε τον χρόνο να σταματήσετε και να ζήσετεαυτό που κάνει τη σκληρή δουλειά σου να αξίζει τον κόπο. Δεν θα βρείτε την ορμή να ζήσετε τη ζωή που θέλετε.

Νιώθετε ένοχοι που αφιερώνετε χρόνο για «εσάς»

Υπάρχει μια παρατεταμένη φωνή στο κεφάλι σας που ενισχύει την ιδέα ότι οτιδήποτε κάνετε για τον εαυτό σας είναι εγωιστικό; Νιώθετε συνεχώς ένοχοι όταν δεν μπορείτε να είστε εκεί για τους άλλους;

Είναι σαφές ότι δεν βάζετε προτεραιότητα στις ανάγκες σας όταν αρχίζετε να πιστεύετε ότι είστε ένα τρομερό άτομο που βάζετε τον εαυτό σας πρώτο.

Όταν είστε γεμάτοι από ενοχές, θα παρακινηθείτε από την ανάγκη να ευχαριστήσετε άλλους ανθρώπους. Δεν θα αφιερώσετε χρόνο για δραστηριότητες που τρέφουν το μυαλό, το σώμα και την καρδιά σας.

Η πιο σημαντική σχέση που έχεις είναι αυτή με τον εαυτό σου. Είναι ώρα να του δώσεις προτεραιότητα!

Διαβάστε επίσης

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Πώς να υιοθετήσετε μια νοοτροπία «μπορώ να το κάνω»

Νέα έρευνα δείχνει 4 προσαρμογές νοοτροπίας για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις της ζωής.

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Πώς να σταματήσετε να είστε τοξικοί και να γίνετε πιο ευγενικοί

Δείτε πώς να γίνετε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ

Relax! Οι διακοπές είναι a state of mind

Κι αν δεν μπορείς να φύγεις  διακοπές… μπορείς πάντα να μπεις στο mood

Προτεινόμενα

ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ

Ζώδια εβδομάδας 14 έως 21/7

Ρισκάρετε για να διεκδικήσετε αυτά που σας αναλογούν

CELEBS

Στεναχώριες για τον Μπραντ Πιτ: Δεν έχει επαφή με τα ενήλικα παιδιά του

Στο πλευρό του ηθοποιού η σύντροφός του, Ινές ντε Ραμόν